Review: Monster Hunter Rise – even doorzetten, maar dan heb je ook wat!

Monster Hunter Rise is een actie RPG die voortbouwt op de Monster Hunter formule die inmiddels al twee decennia gamers over alle platformen aan weet te spreken. Met de nieuwste telg Rise laten de ontwikkelaars weinig spannends noch vernieuwends op grafisch vlak zien en voelt de combat bij vlagen stroef en onlogisch aan. De game is bovendien door de onoverzichtelijke introductie weinig toegankelijk voor nieuwkomers. Rise vraagt een flinke investering om vertrouwd mee te raken, maar is de investering op de eindstreep meer dan waard. De game kent ondanks de cluncky controls een heerlijke gameplay loop, waar je als speler altijd het gevoel hebt uitgedaagd te worden en progressie te boeken. De vele progressiesystemen leiden tevens tot allerlei nieuwe items, waarmee de toch al goed gevulde game nog meer variatie en verdieping krijgt. Monster Hunter Rise is de ideale game om tussendoor, samen met vrienden, te spelen. Er is genoeg te ontdekken in de werelden van Monster Hunter Rise en de vele unieke monsters om op te jagen zullen niet snel voor verveling zorgen.

+ enorme hoeveelheid aan upgrade- en progressiesystemen
    + diverse wapens (en speelstijlen) om mee te jagen
    + toffe monsters met unieke abilities, mooi vormgegeven
    + grote hoeveelheid aan uitdagende en gevarieerde quests om te voltooien
    + tientallen uren aan gameplay voor een zeer schappelijke prijs

+/- controls cluncky en control scheme voelt onlogisch
    +/- game ziet er qua vormgeving wisselend uit en maakt bij vlagen een ongepolijste indruk op grafisch vlak
    +/- starten co-op is onnodig ingewikkeld gemaakt

- introductie in de game
    - verhaalvertelling en lore vrijwel geheel afwezig
    - hoge instapdrempel voor nieuwkomers

Afgelopen week is Monster Hunter Rise op de Xbox uitgebracht. De legendarische franchise kent een lange geschiedenis, maar is voor Xbox-spelers een relatief nieuwe titel. Is Monster Hunter Rise de titel om als nieuwkomer in te stappen? Pethor en ik zijn er samen ingedoken en onze bevindingen lees je in deze review:

Wat in 2004 begon, is inmiddels tot één van de succesvolste game-franchises uitgegroeid. Monster Hunter kent een lange geschiedenis, die ik om meerdere redenen vooral vanaf de zijlijn gevolgd heb. De game kwam voor het eerst op de Playstation 2 uit en heeft vervolgens meerdere opvolgers gekend. Regelmatig werden de games exclusief voor de Nintendo of de PlayStation uitgebracht, platformen waarop ik zelf minder actief was en het is dan ook om deze reden dan ik de Monster Hunter games niet gespeeld heb.

De eerste Monster Hunter die we op de Xbox zagen verschijnen was in 2018: Monster Hunter World. Deze game heb ik destijds wel een aantal uur gespeeld, maar ik kwam er niet goed doorheen. Ik vond de game vooral weinig toegankelijk en te veel van mijn tijd vragen om vertrouwd mee te raken. Kortom, ik ben toen dus afgehaakt. Nu is er een nieuwe kans! Monster Hunter Rise is naar de Xbox en Xbox Game Pass gebracht.

Tergende introductie

Het doel in Monster Hunter is vrij simpel. Als speler start je verschillende soorten quests en die zijn er veelal op gericht om monsters te verslaan of om het leven in jouw dorpje aangenamer te maken. Al snel maak je als speler naam als hunter en wordt jouw characters beter, mede door de vele gevonden resources die je in betere wapens en equipement kunt investeren. Monster Hunter Rise biedt een heerlijke gameplay-loop. Na 35 uur spelen heb ik afgelopen weekend de credits van de game zien rollen en stap ik met veel enthousiaste de endgame in. Ik geniet volop van Monster Hunter Rise, maar het heeft een flinke poos geduurd voordat ik op dit punt was. Wat mag je als nieuwe speler verwachten vanaf het moment dat je de game opstart?

Net zoals vrijwel iedere actie-RPG, begint ook Monster Hunter Rise met de Character Creation. Alle features zijn aanwezig om jouw hunter de looks en feels te geven waar je als speler gelukkig van wordt. Ogen, oren, lippen, haren, littekens en nog veel meer, het kan allemaal tot in detail aangepast worden. Zit je hier niet op te wachten dan kun je een random character genereren. De keuze is fijn! Zelf ben ik mijn hunter tot in details gaan ontwerpen, want deze 3th person game heeft tientallen uren aan gameplay te bieden. Een half uurtje een character creëren is wat mij betreft dan ook de moeite waard. Leuke toevoeging is tevens dat je jouw viervoeters, Palamutes en Palicoes, kunt kiezen. Ook hen kun je van een keke outfit voorzien.

Na het ontwerpen van je eigen character krijg je een korte rondleiding door Kamura Village. Dit is de centrale plek waar jouw hunter verschillende NPC’s ontmoet en zich op de hunts voor kan bereiden. Zie het als een soort hub die uit meerdere kleinere hubs bestaat, waar je tevens vrij rond kunt lopen. Het is op dit moment in de game dat ik als nieuwe speler compleet overweldigd wordt.

Met iedere NPC in Kamura Village kun je gesprekjes starten. Vrijwel iedere NPC heeft ook een functie of rol. Laat ik enkele voorbeelden noemen. Bij Hamon the Blacksmit moet je zijn om je wapens en armor te upgraden. Bij de tweeling Hinoa en Komitsu moet je zijn om quests op te halen. Bij Senri the Mailman moet je zijn om add-ons te claimen of co-op te starten. De lijst met NPC’s is groot. In totaal zijn er naar mijn weten 27 NPC’s en die zijn belangrijk om progressie in de game te maken. Je zult dus interactie met hen aangaan, want natuurlijk wil je weten hoe je resources kunt vinden of jouw equipment kunt verbeteren.

De informatie wordt door de NPC’s grotendeels in één keer bij de start van de game gegeven, bestaat voor 95% uit geschreven teksten zonder dialogen en wordt niet met voorbeelden geïllustreerd. In de eerste vijf uur van de game komt dus veel op de speler af. Als nieuwkomer was ik hier niet erg gecharmeerd van. In de eerste plaats is het gewoon ontzettend vermoeiend om bij een game die je nog niet goed kent en waarbij je nog geen brede context hebt, overladen te worden aan informatie. Mijn aandachtsspanne trekt dat niet en het is bovendien saai. De informatiestroom had wat mij betreft veel geleidelijker gegeven mogen worden. Monster Hunter Rise is een game die tientallen, zo niet honderden, uren duurt. Een uurtje extra om de speler in het begin iets meer te sturen had er dus prima bij gekund. De introductie in de huidige vorm riep bij mij vooral een gevoel van moedeloosheid op: help, waar ga ik beginnen.

Wat een rare controls

Met de weinig toegankelijke introductie lopen de ontwikkelaars het risico om spelers in de eerste paar uur kwijt te raken. Mocht je echter als speler door de introductie gekomen zijn dan wacht het volgende obstakel op je, namelijk: de controls.

Vrijwel iedere actie is op een volstrekt onlogische plek op de controller ondergebracht. Springen doe je met RT, Sprinten door RB ingedrukt te houden, aanvallen voer je met Y en B uit, wapens kun je met X inkappen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Een onbegrijpelijke en weinig intuïtieve controlescheme, die de eerste paar uur zorgt voor frustratie doordat het zo volstrekt onlogisch aanvoelt.

Naast de onwennige manier van besturing heb ik de gameplay in het begin ook als stroef ervaren. Zo is er geen optie om in gevechten de camera vast te zetten. Ook draait de camera niet mee. De combinatie van deze twee maakt dat ik in de eerste paar uur in gevechten volstrekt het overzicht kon verliezen. Met name het niet kunnen locken van monsters vind ik erg frustrerend.

Opgeblazen Nintendo Switch game

Monster Hunter Rise is oorspronkelijk voor de Nintendo Switch verschenen. Een platform waar ik heel veel plezier op heb, maar niet omwille van de kracht dat het apparaat te bieden heeft. Voor een game op de Switch ziet Monster Hunter Rise er prima uit, maar de Xbox Series X heeft qua power natuurlijk een stuk meer onder de motorkap liggen. De ontwikkelaars hebben de game echter niet opnieuw voor de Xbox Series ontworpen en dat is dan ook duidelijk te zien.

Er zijn momenten dat Monster Hunter Rise er prima uitziet. Jouw dorp Kamura Village kent een aantal mooie plaatjes (zie bovenstaande Tweet) en ook de meeste monsters zijn mooi gedetailleerd vormgegeven. Over de gehele linie maakt de game echter weinig indruk. Zo zijn er grote stukken waarop de grijs/bruine ondergrond er ongeïnspireerd uitziet. De invullingen in de wereld zelf kennen over het algemeen weinig details. Het water in de game ziet eruit als een blauwe laag die over het beeld geplakt is en de struiken waarmee je omhoog kunt klimmen zien er als een stijf gordijn uit. Ik ken scala aan voorbeelden noemen, maar de beelden spreken voor zich:

Kortom, het is allemaal niet heel erg bijzonder wat de ontwikkelaars op het beeldscherm toveren. Overigens moet wel opgemerkt worden dat de game qua performance uitstekend presteert. In de performance mode is deze game in 120 FPS te spelen en in graphics mode wordt een stabiele 60 FPS gehaald. Niet gek, maar ook niet verwonderlijk gezien de matige aankleding en beperkte aantal details die in de wereld verwerkt zijn.

Heerlijke gameplay

Slechte introductie, visueel weinig indrukwekkend en cluncky controls. Mocht je met lezen tot dit punt van de review gekomen zijn dan zul je wellicht verbaasd zijn dat ik deze game keihard ga aanbevelen! Waarom? Omdat het tempo van de game en de gameplay ontzettend lekker zijn!

De eerst paar uur is het ‘afzien’, maar vervolgens zul je merken dat je als speler in de game groeit. Wat onoverzichtelijk start, raakt gaandeweg bekend. Het wordt duidelijker wat de verschillende NPC’s te bieden hebben, hoe de upgradesystemen werken en ook de controls beginnen te wennen. Als speler merkte ik dat er een bepaalde routine in het spelen gaat ontstaan die mij in ieder geval weet te bekoren.

Heb je zin in grote monsters jagen? Dan selecteer je een quest die hier bij past. Wil je liever lekker rondtrekken door de werelden dan kies je een quest waarbij resources verzameld moeten worden. En heb je zin om even samen te spelen dan start je een co-op quest. Er zijn verschillende soorten quests te spelen en als speler heb je hier veel invloed op. Niet alleen kun je het type quest zelf selecteren, je hebt ook grotendeels zelf in de hand hoe lang de quest duurt en met welke (combat)stijl je de quest aan gaat.

Ik houd van de vrijheid die Monster Hunter Rise biedt. Op moment van schrijven heb ik een vijftal werelden gezien waar je op monsters kunt jagen. De werelden zijn divers en er is veel te ontdekken. De afwisseling tussen lekker wat rondtrekken op mijn Palamutes en het verslaan van monsters spreekt me aan. Hoe je de game ook speelt, als speler wordt je vrijwel altijd beloond en heb je een gevoel progressie te maken.

De combat tegen de monsters is divers. Dat komt doordat je met verschillende wapens kunt spelen, maar dat komt zeker ook doordat de monsters uniek zijn. Ieder monster heeft zijn of haar speciale aanvallen, zwakke punten en bewegingspatronen. Soms zitten er meerdere grote monsters in één gebied en zul je hier dus op moeten anticiperen. Bij het verslaan van de verschillende typen monsters komt ook het progressiesysteem om de hoek kijken. Zo zijn er monsters die gevoeliger zijn voor vuur en anderen weer voor andere type elemental aanvallen. Als speler vind ik het uitdagend om meer over de monsters te leren en in een volgende run mijn equipement te optimaliseren. En zo is de cirkel snel rond, want: om mijn equipement te verbeteren moet ik monsters verslaan, maar heb ik ook resources nodig. Er zijn resources die je in alle werelden vindt, maar er zijn ook resources die enkel in specifieke gebieden voorkomen. In het hele progressiesysteem is met deze variatie rekening gehouden en zul je als speler verschillende afwisselende dingen moeten doen om bijvoorbeeld een matchende outfit bij elkaar te sprokkelen.

Qua combat is Monster Hunter Rise ook gevarieerd. Als speler kun je kiezen uit 14 verschillende wapens. Denk aan een Great Sword, een Gunlance of mijn persoonlijke favoriet, de Dual Blade (zie hier voor een compleet overzicht). Ieder wapen heeft een eigen Weapon Tree. Zo kan ik mijn Dual Blade op tientallen manieren upgraden en die verschillen merk je in de combat! Ieder wapen heeft daarnaast een aantal specifieke combo’s. De variatie is dus al snel eindeloos en mede hierdoor zal de combat ook niet snel gaan vervelen.

Het sterkste punt van de game vind ik de monsters en uiteindelijk zijn het de monsters waar de game om draait. Er zit een uitstekende leercurve in de game waar het gaat om het verslaan van de monsters. In het begin start je met relatief kleine en eenvoudige monsters. Hack en slash is veelal voldoende om de monsters te verslaan. Naarmate je verder in de game komt, worden de monsters groter. Hack en slash alleen is niet meer genoeg. Je zult aan de bak moeten met combo’s en het upgraden van je wapens. De monsters worden echt uitdagend en als speler wordt het belangrijker om goed voorbereid te werk te gaan. Welke potions neem je mee? Welke elemental effecten moet je gaan benutten? Welke tijdelijke buffs hebben we nodig om sterker het gevecht in te gaan? Het is ook op dit punt dat de game (nog) interessanter voor de co-op spelers wordt.

Co-op

Monster Hunter Rise kun je online in co-op van 2 – 4 personen spelen. Er zijn een aantal punten sterk uitgewerkt. Zo zijn alle resources die in de wereld liggen voor iedereen te verzamelen. Monsters zijn qua moeilijkheidsgraad opgeschroefd en de uitdaging is dus ook groter. Als speler maakt je characters tevens progressie en de gevonden resources neem je mee naar je eigen wereld.

In de hub ben je verder vrij om te gaan en staan waar je wilt. Ben je dus even klaar met een quest dan kan ieder even zijn of haar eigen gang gaan, terwijl je toch bij elkaar in de wereld bent. Het enige punt van kritiek dat ik kan bedenken is de manier waarop co-op gestart kan worden. Anno 2023 zou ik gewoon willen zien dat ik via mijn Xbox-vriendenlijst op ‘join game’ kan klikken. In Monster Hunter Rise zul je echter in de game een character op moeten zoeken, om vervolgens een aantal stappen te doorlopen, waarmee je een wereld open zet. Een soort gelijk riedeltje moet je ook doorlopen om samen een quest te starten. Het is allemaal nogal omslachtig en weinig gebruiksvriendelijk, maar wil je samen spelen dan zul je het er helaas mee moeten doen.

Monster Hunter Rise is een actie RPG die voortbouwt op de Monster Hunter formule die inmiddels al twee decennia gamers op alle platformen aan weet te spreken. Met de nieuwste telg Rise laten de ontwikkelaars weinig spannends noch vernieuwends op grafisch vlak zien en voelt de combat bij vlagen stroef en onlogisch aan. De game is bovendien, door de onoverzichtelijke introductie, weinig toegankelijk voor nieuwkomers.

Rise vraagt een flinke investering om je vertrouwd met de game te laten raken, maar het is de investering op de eindstreep meer dan waard. De game kent ondanks de cluncky controls een heerlijke gameplay loop, waar je als speler altijd het gevoel hebt uitgedaagd te worden en progressie te boeken. De vele progressiesystemen leiden tevens tot allerlei nieuwe items, waarmee de toch al goed gevulde game nog meer variatie en verdieping krijgt. Monster Hunter Rise is de ideale game om tussendoor, samen met vrienden, te spelen. Er is genoeg te ontdekken in de werelden van Monster Hunter Rise en de vele unieke monsters om op te jagen zullen niet snel voor verveling zorgen.

NB: Tips en Tricks om nieuwe spelers op weg te helpen, lees je hier. Wil je de game in co-op spelen, maar weet je niet hoe je dit moet starten? Uitleg hierover lees je hier.