De afgelopen twee maanden heb ik de ASUS ROG Ally uitvoerig kunnen testen. In deze review lees je mijn indrukken. Is de ASUS ROG Ally de perfecte vervanger voor de Xbox Series X|S console?

De ROG Ally werd vorige zomer gelanceerd en is nu al een aantal maanden op de markt. Het apparaat werd voor 800 euro op de markt gebracht, en inmiddels zijn de eerste aanbiedingen voorbijgekomen, waardoor het apparaat nu eenvoudig voor 700 euro aangeschaft kan worden.

Binnen de XBNL-community merken we een toenemende interesse om het apparaat aan te schaffen. Xbox heeft geen eigen handheld, en het is nog onduidelijk of deze er in de toekomst gaat komen. De vraag naar een apparaat dat Xbox-games onderweg kan afspelen, neemt toe en de ROG Ally lijkt aan deze behoefte te voldoen. De ROG Ally draait op Windows en kan hierdoor Xbox-spellen op verschillende manieren afspelen: via PC Game Pass, Play Anywhere, xCloud en Console Streaming. Kortom, dit apparaat verenigt het complete Xbox-ecosysteem en sluit naadloos aan bij de visie van Phil Spencer, CEO van Microsoft Gaming. Het is dus hoog tijd dat wij vanuit XBNL ook maar eens een kijkje gaan nemen.

De specificaties

Laten we eerst eens kijken wat het kleine apparaat allemaal te bieden heeft. De ASUS ROG Ally is een krachtige handheld, eigenlijk gewoon een computer die uitgerust is met het besturingssysteem Windows 11 Home. Het apparaat wordt aangedreven door een AMD Ryzen Z1 Extreme APU, geproduceerd op een 4 nm proces van TSMC, en bevat een 8-core / 16-thread Zen 4-processor die varieert tussen 3,3 en 5,1 GHz. De grafische kracht komt van 12 RDNA 3-werkgroepen die een snelheid tot 2,7 GHz kunnen bereiken. Het toestel heeft 16 GB LPDDR5-geheugen met een snelheid van 6.400 MT/s en een 512 GB NVMe SSD-opslag (PCIe 4.0 x4), M.2-2230 formaat.

De ASUS ROG Ally beschikt over een 7-inch LCD-touchpaneel met een Full HD-resolutie (1920 x 1080 pixels) en een schermhelderheid van 500 nits, ondersteunend tot 120 Hertz beeldverversing. Qua input biedt de ROG Ally Xbox-standaard controller-input met twee aanpasbare back buttons. De batterij is een 40 WHr lithium-ion en het apparaat heeft “Smart AMP” stereo-luidsprekers.

Qua connectiviteit biedt het Bluetooth 5.2, Wi-Fi 6E, een 3,5 mm audio-uitgang en USB-C met ROG XG Mobile-ondersteuning. Opslag kan uitgebreid worden via een microSD-kaart (UHS-II). De ROG Ally weegt 608 gram en heeft afmetingen van 280 x 111 x 21,2 millimeter. Een USB-C-stroomadapter en een kartonnen standaard zijn inbegrepen. Voor de geïnteresseerden is hier een compleet overzicht van alle specs te vinden.

Ga er maar eens even goed voor zitten

Als consolegamers zijn we natuurlijk enigszins verwend. Wanneer spelers hun Xbox voor het eerst inschakelen, activeren zij hun console met een druk op de knop, doorlopen een aantal korte stappen en zijn binnen enkele minuten klaar om hun game te spelen. Wanneer ik mijn Nintendo Switch voor het eerst opstart, koppel ik mijn account, duw het kaartje in het apparaat en ik ben klaar om te gaan. De luie consolegamer wordt van alle gemakken voorzien.

De ASUS ROG Ally vergt iets meer tijd om in te stellen. Het apparaat biedt alle voordelen maar brengt ook nadelen met zich mee die eigen zijn aan een Windows-toestel. Denk bijvoorbeeld aan de noodzaak voor voortdurende en tijdslurpende updates; met name bij de eerste setup kun je gerust een dagdeel besteden aan het aanpassen van instellingen. In tegenstelling tot andere handhelds die ik het afgelopen jaar heb getest, is de ASUS ROG Ally een stuk minder ‘plug and play’. Echter, zodra de ASUS ROG Ally volledig is ingesteld en je accounts zijn verbonden, heb je zeker iets waardevols in handen.

Positieve eerste indruk

Na enkele uren van configuratie is de ASUS ROG Ally gereed voor gebruik. Tijd om een eerste indruk op te doen. Het eerste wat ik deed, was natuurlijk een duik nemen in Sea of Thieves. Ik arriveer bij Sanctuary Outpost en in no-time ben ik skeletten op een fort aan het bevechten.

Sea of Thieves is een game die behoorlijk wat van een apparaat kan vragen, maar de ASUS ROG Ally draait de game meer dan uitstekend. Het 7-inch LCD-touchpaneel, met een resolutie van 1920 x 1080 pixels en een helderheid van 500 nits, zorgt ervoor dat de beelden scherp en levendig zijn. Dit is iets waar ik zeker aan kan wennen! Ook het geluid is uitstekend; ik hoor de golven tegen het schip slaan en het hout kraken, evenals het krakende geluid van de skeletten die ik met mijn zwaard te lijf ga. Op een later moment verbind ik ook een headset met het apparaat en ook dat gaat soepeltjes.

Opvallend is dat de knoppen responsiever zijn dan die van andere handhelds die ik in huis heb. Het voelt allemaal net iets meer alsof ik mijn eigen Xbox-controller in de hand heb en dat is wel wat ik zoek in een handheld. De ASUS ROG Ally ligt dus prettig en natuurlijk in de hand, ook na meerdere uren gespeeld te hebben. De ROG Ally heeft over-all een meer premium uitstraling, wat ik gezien de prijs ook wel verwachtte. Het is echter prettig om deze kwaliteit bevestigd te zien.

Multifunctioneel

Na mijn eerste uurtjes Sea of Thieves heb ik uiteraard doorgespeeld. Ik heb inmiddels een aantal weken doorgebracht met de ASUS ROG Ally en heb diverse games gespeeld, waaronder The Witcher 3, Minecraft, Fortnite en Dying Light 2. Via de Xbox App kan ik Play Anywhere en PC Game Pass games native spelen door de games te downloaden en te installeren. Andere titels zijn toegankelijk via xCloud of Console Streaming.

Games direct vanaf het apparaat spelen heeft duidelijk mijn voorkeur; deze games draaien stabieler en ik ervaar minder latencyproblemen. Pluspunten hier zijn dat het apparaat in vergelijking met bijvoorbeeld mijn Steam Deck een stuk minder geluid en warmte produceert. Ook ligt het, met name bij langere speelsessies, fijner in de hand.

Play Anywhere, of toch niet

De ASUS ROG Ally heeft ook een aandachtspunt belicht, namelijk de beperkte ondersteuning van Play Anywhere-titels. Dit wordt erg duidelijk in het overzicht van games die direct op het apparaat kunt installeren. De marketingterm ‘Play Anywhere’, ooit geïntroduceerd door Xbox met de belofte ‘koop eens en speel op zowel Xbox als PC’, blijkt in praktijk een beperkt aantal games te omvatten. Als Xbox-gamer betekent dit dat ik relatief weinig titels uit mijn Xbox-bibliotheek ook op mijn PC (wat de ASUS ROG Ally in feite is) kan spelen. Dit is natuurlijk geen beperking van de ASUS ROG Ally zelf, maar een issue waarvan ik hoop dat Microsoft het aanpakt. Bovendien zijn er nogal wat games die beschikbaar zijn in Xbox Game Pass, maar niet via PC Game Pass.

Wat ik vooral heb gemerkt is dat het slecht inzichtelijk is welke games wel en niet gespeeld kunnen worden. Hoewel Microsoft streeft naar één Xbox-ecosysteem, toont de ASUS ROG Ally aan dat het bedrijf nog een weg te gaan heeft. De hardware is er; nu is het tijd dat Microsoft doorpakt.

Maar goed, ondanks de beperkingen vanuit Microsoft haar kant, blijft het allergrootste voordeel van deze handheld de mogelijkheid om Xbox games native op de ASUS ROG Ally af te spelen. Eigenlijk zien we dit niet zo veel. Handhelds kunnen of games native afspelen, maar niet streamen (bijvoorbeeld de Nintendo Switch), of hebben alleen de optie om te streamen (bijvoorbeeld de Logitech G Cloud of de PlayStation Portal). De ASUS ROG Ally kan het allemaal en met aanzienlijke hoeveelheid geheugenruimte kan het apparaat ongeveer tien games installeren.

Het belang van native gaming wordt bijvoorbeeld duidelijk bij het spelen van competitieve games of games die veel precisie vragen, zoals Cuphead, een game waarbij elke fractie van een seconde telt en waarbij elke vorm van vertraging zo minimaal mogelijk moet zijn. Ook games als Forza Horizon 5, en recent toegevoegd aan Xbox Game Pass, Hot Wheels Unleashed 2, spelen veel prettiger wanneer ze direct vanaf het apparaat gespeeld kunnen worden.

Alles onder één dak

Diegenen die onze podcast een beetje volgen, weten dat ik op alle platformen speel. De makers van de ASUS ROG Ally lijken er rekening mee gehouden te hebben dat zij een publiek trekken dat op meerdere platformen speelt. Een fijne feature is dan ook de Game Library (in de Armoury Crate-app). Op deze plek worden alle games ondergebracht die via het apparaat te spelen zijn en dit is platform overstijgend. Ideaal!

De Game Library maakt heel overzichtelijk welke games, apps en launchers ik als speler allemaal geïnstalleerd heb staan. Vanuit deze Game Library kan ik de verschillende games opstarten. Hierdoor kan ik makkelijk switchen tussen bijvoorbeeld Steam en Xbox of andere launchers en platformen, zoals de EA app of GOG Galaxy. Games zijn daarmee met een druk op de knop op te starten en voelt enorm gebruiksvriendelijk aan.

Doordat de ASUS ROG Ally op Windows draait, is het mogelijk om andere launchers te installeren, maar ook bijvoorbeeld de app waarmee spelers hun PlayStation-games via remote play kunnen genieten. Zo heb ik de afgelopen weken behoorlijk wat uurtjes Final Fantasy VII Rebirth via remote play op mijn ASUS ROG Ally kunnen doorbrengen.

Het prachtige aan de ASUS ROG Ally is de toegankelijkheid, vooral als ik dit vergelijk met de directe concurrenten van dit apparaat. Waar ik vorig jaar een halve Bachelor of Science heb moeten volgen om xCloud te gebruiken op mijn Steam Deck, is de ASUS ROG Ally met haar Windows-besturingssysteem veel toegankelijker. Dit is met name voordelig voor spelers die op meerdere platforms actief zijn, gebruik maken van verschillende launchers en games vanaf diverse platforms willen streamen. In dit opzicht is de ASUS ROG Ally dé ultieme keuze voor gamers, want met uitzondering van Nintendo games kun je dus alles spelen!

Ideaal voor onderweg, maar wel voor korte ritjes

Mocht je het tot dit punt van de review gehaald hebben dan zul je wellicht denken: ‘is er dan helemaal geen minpuntje te bespreken’. Jawel, en dat minpuntje zit in de batterijduur van het apparaat.

De speelduur op een volle batterij varieert. De ASUS ROG Ally biedt verschillende modi zoals Turbo Mode en Performance Mode. Afhankelijk van de vereiste energiebehoefte, kan het apparaat anderhalf tot drie uur meegaan. Volgens de specificaties zou het tot vier uur kunnen functioneren. Bijvoorbeeld bij het kijken van series, maar dat is niet hoe ik de ASUS ROG Ally gebruik. Ook hoor en lees ik wel verhalen dat kleinere games die minder van het apparaat vragen de batterijduur kunnen rekken tot vier uur. Ik heb dat zelf echter niet ervaren.

Gedurende de twee maanden dat ik het apparaat heb getest, denk ik dat ik zelden meer dan twee uur speeltijd heb bereikt. Dat vind ik persoonlijk aan de korte kant, wat betekent dat het apparaat minder geschikt is voor een avond multiplayer games met de jabroni’s van XBNL. Een Gold & Glory-weekend op de ASUS ROG Ally zit er evenmin in. Wat dan wel mogelijk is? Twee uur gamen volstaat voor mijn wekelijkse treinreis van Apeldoorn naar Almelo en terug. Of denk aan een korte sessie van een halfuur terwijl je op de bank zit. In dit opzicht is de ROG Ally een ware ‘achievement-machine’, ideaal om erbij te pakken tijdens korte pauzes of op momenten dat je even niets te doen hebt.

Toch doet de beschrijving als ‘ideaal apparaat voor tussendoor’ geen volledig recht aan de mogelijkheden van de ASUS ROG Ally. De kwaliteit van het apparaat is zodanig dat het naar mijn mening een echte potentiële vervanger van de console kan zijn. Ik heb in ieder geval gemerkt dat ik de console veel minder gebruik, deels omdat de ASUS ROG Ally verschillende platformen en launchers op een compacte manier samenbrengt. Voor spelers die geen symbiotische relatie hebben met één platform, biedt de ROG Ally de perfecte metgezel die flexibiliteit biedt om van meerdere platformen gebruik te maken. Ten tweede is de kwaliteit van het apparaat simpelweg uitmuntend. Games starten snel op, zien er fantastisch uit en bieden een soepele speelervaring op alle fronten.

Na twee maanden de ASUS ROG Ally in bruikleen gekregen te hebben, zal ik deze met pijn in mijn hart weer terugsturen. Het is alles wat ik zoek in een handheld en meer. Het apparaat is in staat om Xbox-games native te draaien of op verschillende manieren te streamen. De kwaliteit van het apparaat is meer dan uitstekend. Games draaien soepel en snel, de controls zijn responsief, het ligt fijn in de hand en het beeld en geluid is dik in orde. Daarnaast blijkt de ASUS ROG Ally de ideale handheld om games van andere platformen, zoals Steam of GOG Galaxy, te spelen. De ASUS ROG Ally is dé ‘alles-in-één’ handheld en een serieus alternatief voor een console.