[Review] Houseflipper 2 – Rustgevend poetswerk

House Flipper 2 is een leuke afwisseling. De game is toegankelijk en kan makkelijk opgepakt en weer weggelegd worden. De RPG elementen met behulp van perks zorgen er voor dat de game interessant blijft zonder te gaan voelen als een grind. Daarnaast is het fijn dat de game stabiel draait en vrolijke graphics op je scherm tovert. Wel is het jammer dat de game soms erg kleine items op je scherm tovert die zeker met een controller iets te veel precisiewerk vraagt. Daarnaast kan de weinig variërende muziek een reden zijn om eigen muziek op te zetten. Ben je nog niet bekend met de game, maar lijkt het je wat? Probeer dan eerst een House Flipper via Game Pass. Heb je deze al gespeeld en daar veel plezier aan beleefd? Dan is het zeker een aanrader om House Flipper 2 eens op te pakken!
    + Vrolijke, grafische stijl
    + Rustgevende gameplay
    + RPG elementen

- Besturing soms te precies
    - Weinig variatie in muziek

Er staan nogal wat smerige huizen vol met rommel te koop. Daarnaast gaan er veel mensen verhuizen die wel een handje hulp kunnen gebruiken met opruimen, herinrichten en schoonmaken van hun huis. Het is tijd voor de review van House Flipper 2!

Mocht je vaker op onze website kijken, dan is het je wellicht opgevallen dat ik de laatste tijd veel bezig ben met simulatiegames. Wat het is? Geen idee, maar ik merk wel dat dit soort games een oase aan rust brengen na een hectische dag. En om maar met de deur in huis te vallen is dat bij House Flipper 2 niet anders. Het vervolg op het eerste deel, wat in februari 2020 uitkwam op de Xbox, neemt ons mee in een kleine cutscene waarin wat uitleg wordt gegeven. Vervolgens mag je gelijk aan de bak en daar hou ik wel van.

Je ouders zijn namelijk verhuisd en hebben je hun huis nagelaten. Ik weet niet of je deze ouders eigenlijk dankbaar moet zijn of niet, want hoe fijn het ook is om een huis te krijgen in deze exploderende woningmarkt, de zooi die ze achter hebben gelaten is enorm. Overal ligt troep, staan afgedankte, vieze meubels en de ramen, muren en vloer zijn ook smerig. Gelukkig begin je de game met een poetsdoek en je flipper tool waarmee je onder andere dingen kan verkopen, kopiëren en zelfs op kan zoeken.

Centjes verdienen

Ik besloot een begin te maken met het opknappen van de woonkamer, want in de tussentijd was ik ook al gebeld voor mijn eerste opdracht. Die opdrachten zijn vooral in het begin divers en leren je verschillende personages kennen en, niet geheel onbelangrijk, is het in het begin je grootste inkomensbron. De game wisselt de opdrachten lekker af en geeft je daarbij oppervlakkige, nieuwe verhalen mee.

Zo was er iemand die zijn huisgenoot de deur uit had gezet omdat deze nooit opruimde. Maar daarom was diens kamer één grote puinhoop en de opdrachtgever wist niet waar te beginnen. Een andere keer was er een organisatie met gamers die gingen uitbreiden en daarom meer plek nodig hadden om te gamen. De zolder was een bende en aan mij de opdracht om deze op te ruimen en meer bureaus met PC’s neer te zetten.

Oefening baart kunst

Een leuk gegeven is dat de game je eerst het poetsen en opruimen onder de knie laat krijgen. Maar al gauw worden je opties flink uitgebreid. Dit doet de game op twee manieren. De eerste manier is eigenlijk met behulp van RPG-elementen en perks. Des te meer je iets doet, des te beter je er in wordt. Na een verloop van tijd krijg je hiervoor een perk point die je weer in kan zetten om ergens beter in te worden.

Zo kun je, door te poetsen, op een gegeven moment gebruik maken van allesreiniger waardoor vlekken sneller verdwijnen. Heb je genoeg vuilnis in een vuilniszak gestopt? Dan leer je dit efficiënter in te ruimen, waardoor je minder snel een volle vuilniszak hebt. Wat op z’n beurt weer zorgt dat je minder snel naar de container hoeft te lopen om deze weg te gooien.

De tweede manier om je opties uit te breiden, doet de game spelenderwijs via de missies die je accepteert. Zo kreeg ik al gauw een opdracht waarbij een opdrachtgever wilde dat een complete kamer heringericht werd. Hierbij kreeg ik de beschikking over een verfroller en een spatel. Die laatste gebruik je om vloeren, muren en plafonds aan te leggen. Ik moet zeggen dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Wil je verven? Behang gebruiken? Of timmer je wat latjes tegen de muur? De keuze is aan jou om je eigen creaties te gebruiken!

Volgende stap

Na een paar uur in de game te hebben gestoken, had ik een aardig zakcentje verdiend met mijn poetswerk. En daarom was het tijd voor de volgende stap: huizen kopen! Ik kocht in eerste instantie zo goedkoop mogelijke huizen. Het design en de afwisselende omgevingen die de game je hierbij voorschotelt zijn eindeloos.

Ik had al gauw een huis wat boven een garage zat, een strandhuis en zelfs een verlaten restaurant. Des te duurder het huis, des te meer werk er aan de winkel is. Zo stond het restaurant vol met dozen, kapotte en verrotte meubels en zelfs nog allerlei ingeblikt eten, wat volgens mij al lang over datum was! Het is aan jou als speler om dit weg te werken, te renoveren en weer met dikke winst te verkopen. Oh, en had ik je al verteld dat je zelfs hierin met behulp van de perks beter kan worden, zodat je meer potentiële kopers en geld krijgt?

Op grafisch gebied doet House Flipper 2 wat het moet doen. De graphics zien er vrolijk en strak uit en het wordt al heel gauw duidelijk wat onder rommel en smerigheid valt en wat niet. Verwacht hiervan geen uitgebreide details, maar simpele opbouw. Daarnaast draait de game stabiel en zonder frame drops wat toch wel een grote plus is.

Wel heeft de game soms erg minuscule items die behoorlijk wat precisiewerk vragen om te ruimen. En dat is waar de game soms voor irritatie kan zorgen. Daarnaast wordt je bijgestaan door een vrolijk muziekje wat na een paar uur spelen weinig variatie kent en toch wel gaat vervelen.

House Flipper 2 is een leuke afwisseling. De game is toegankelijk en kan makkelijk opgepakt en weer weggelegd worden. De RPG-elementen met behulp van perks zorgen er voor dat de game interessant blijft zonder te gaan voelen als een grind. Daarnaast is het fijn dat de game stabiel draait en vrolijke graphics op je scherm tovert. Wel is het jammer dat de game soms erg kleine items op je scherm tovert die zeker met een controller iets te veel precisiewerk vraagt. Daarnaast kan de weinig variërende muziek een reden zijn om eigen muziek op te zetten. Ben je nog niet bekend met de game, maar lijkt het je wat? Probeer dan eerst een House Flipper via Game Pass. Heb je deze al gespeeld en daar veel plezier aan beleefd? Dan is het zeker een aanrader om House Flipper 2 eens op te pakken!

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.