[Review] Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes – om verliefd op te worden

Of je nou in het bezit bent van Xbox Game Pass of je houdt van JRPG's, ga Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes proberen en je gaat er zonder twijfel verliefd op worden! Als je voorbij de trage start komt, slaagt Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes en zal je genieten van deze game.

+ Leuk verhaal
    + Grafisch top
    + Het gevechtssysteem

- Lange laadtijden tijdens ieder gevecht (Xbox One-versie)

Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes is het langverwachte RPG van Rabbit & Bear Studio, opgericht door Yoshitaka Murayama. Op verzoek van de XBNL-redactie is gastreviewer Michael in de pen geklommen. In deze review deelt hij zijn indrukken met de game.

Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes is een role-playing videogame. De game wordt beschouwd als een spirituele opvolger van de geliefde Konami-franchise, de Suikoden-serie. In Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes verken je uitgestrekte landen en rekruteer je helden terwijl je het verhaal volgt. De game kent vele missies, ruim 100 helden om te rekruteren en staat daarmee garant voor tientallen uren speelplezier. Als je van J-RPG’s houdt met een rijke verhaallijn, interessante personages en strategische elementen, dan is het zeker de moeite waard om Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes te proberen. In deze review leg ik uit waarom.

Verhaal

Nowa, een jongeman uit een klein dorp sluit zich aan bij de Watch, een groep huurlingen die onder de League of Nations opereert. Tijdens een missie voor de League, om een artefact te vinden, ontmoet hij Seign, een officier in het keizerlijke leger van het Galdean Empire. Nowa en Seign worden vrienden tijdens hun reis en vinden samen het gezochte artefact, een Primal Lens. Dit leidt echter tot een conflict tussen de League of Nations en het Galdean Empire, wat resulteert in een verhaal over politiek, vriendschap en het vormen van onverwachte bondgenootschappen.

Het verhaal speelt zich af in Allraan, een wereld waarin oorlog een bekend concept is. De twee naties die met elkaar in oorlog zijn, hebben elk hun eigen beweegredenen die diepgeworteld zijn in hun eeuwenoude cultuur en politieke standpunten. Het verhaal is typisch voor een JRPG, waarbij een conflict tussen twee naties leidt tot een onwaarschijnlijke vriendschap tussen leden van beide kanten.

De gameplay van Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes is op zijn klassieke JRPG-stijl maar met een moderne twist.  Vijanden kom je tegen als random encounters, dus je ziet ze niet in de wereld rondlopen.

De gevechten zijn turn-based en volgen de klassieke JRPG-formule, maar met een snelle uitvoering die wordt gedefinieerd door een tijdlijn van gebeurtenissen. Dit zorgt voor een dynamische ervaring waarbij je al je commando’s selecteert en ziet hoe alles zich in één vloeiende beweging afspeelt. Als je zelf geen fan bent van turn-based systeem is er ook de mogelijkheid om gebruik te maken van het automatische gevecht waarbij je niets moet doen, enkel genieten van je gevecht.

Een vast team vinden dat aan je behoeften voldoet zal eventjes duren hoewel je vrij bent om de boel op te schudden met andere personages zoals je wilt. Er is geen “exp share”-mechanisme waarmee je je personages op de bank op hetzelfde niveau kunt houden als je reisgenoten, maar de zwakkere personages die in je team zitten kunnen inhalen wanneer ze vijanden op een veel hoger niveau dan zij tegenkomen. Dat betekent dat ze na slechts een paar gevechten plotseling hetzelfde level kunnen hebben als je teamgenoten.

Strategische besluiten nemen

Hundred Heroes heeft ook een strategie-RPG-gedeelte dat verschijnt nadat de centrale oorlog in het verhaal begint, meestal wanneer je tegenover vijandelijke generaals staat, waar je legers soldaten bestuurt op een rasterachtige kaart en ze beveelt om vijandelijke legioenen aan te vallen. De hoofdpersonages fungeren als commandanten met impactvolle speciale vaardigheden. Tijdens deze gevechten kunnen er zelfs gebeurtenissen opduiken, zoals vijandelijke generaals die zich in de strijd mengen of verraad in een fractie van een seconde, wat de mix nog spannender maakt, maar je tactische beslissingen vaak eenvoudiger.

Je neemt ook deel aan “duels” tijdens belangrijke plottwisten, meestal met één hoofdpersoon tegenover een rivaal of antagonist. In deze duels kun je ervoor kiezen om aan te vallen, om schade aan te richten en een spanningsmeter een beetje te verhogen of om te counteren, om minder schade op te lopen door een aanval en een grotere hoeveelheid spanning op te bouwen. Het idee is om de gezondheid van de vijand voldoende te verminderen om de Break-markering op hun HP-balk te bereiken, waarmee je een sterkere Break-aanval kunt gebruiken om ze af te maken. Als alternatief kun je door de spanningsmeter maximaal te gebruiken, een vergelijkbare verwoestende klap uitdelen.

Het verhaal van Hundred Heroes duurt ongeveer 40-60 uur om te voltooien, afhankelijk van hoeveel tijd je besteedt aan het rekruteren van personages, het upgraden van je kasteel en het spelen van minigames – waaronder een topdraaiende game genaamd Beigoma. Sommige zijmissies zijn gemakkelijk te voltooien, zoals het verslaan van specifieke vijanden voor drops waar potentiële bondgenoten om vragen voordat ze zich bij je groep voegen. Anderen voelen als een nooit eindigend mysterie, zoals mijn zoektocht naar een geluksvis voor mijn vissersvriend. Dat gezegd zijnde, dwingt de campagne je niet om een specifieke zijmissie te voltooien, hoewel het je kan aanmoedigen om een bepaald aantal bondgenoten te rekruteren voordat je doorgaat.

Of je nou in het bezit bent van Xbox Game Pass of je houdt van JRPG’s, ga Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes proberen en je gaat er zonder twijfel verliefd op worden! Als je voorbij de trage start komt, slaagt Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes en zal je genieten van deze game.