Review: Get Even – Kun jij het aan?

Na het zien van de aankondigingstrailer was ik behoorlijk enthousiast over Get Even. Toen ik hoorde dat ik ‘m mocht gaan reviewen was ik dan ook blij verrast. Of dit gevoel lang bleef aanhouden lees je hieronder en hoor je hierboven!

The Farm 51

Get Even is een game uitgegeven door Namco Bandai en gemaakt door de toffe indiestudio The Farm 51. Zij zijn voornamelijk bekend van games als Painkiller: Hell and Damnation en het teleurstellende Deadfall Adventures. Beide waren echte shooters met wat avontuur-, horror- en puzzel-elementen. Het zal dan voor de studio een grote verleiding zijn geweest om zo’n zelfde soort shooter te maken, maar dan met een andere setting. Gelukkig is dit niet het geval en hebben ze een mooie game neer weten te zetten.

Man in Black

Stel je voor. Je wordt wakker met een wapen in je hand en het enige dat je weet is dat je een ontvoerd meisje moet redden. Nou, dat is dus precies wat er in Get Even gebeurt. Zodra je de game start krijg je niet te maken met ellenlange introductiefilmpjes die het hele verhaal haarfijn aan je proberen uit te leggen. De game start direct en je eerste vijand staat al meteen recht voor je neus. Het enige wat je weet is je achternaam, Black, en dat je dus dat meisje moet gaan redden. Succes!

In een tijd waarin we steeds meer te maken krijgen met onwijs realistische grafische hoogstandjes komen die eindeloze cut-scenes mij inmiddels wel de strot uit. Bij The Farm 51 hebben ze dan ook besloten het roer om te gooien en je gewoon aan je lot over te laten. Persoonlijk hou ik hier wel van. Helemaal als ik al lang op een game heb gewacht heb ik gewoon zin om te spelen!

BIEM!

Ik zou nu een spoiler-alert kunnen plaatsen maar dat doe ik niet. Het volgende is namelijk niet meer dan een tussengerecht zodat je met geactiveerde smaakpapillen aan het hoofdgerecht kan beginnen.

Zoals ik eerder al zei moet je het meisje redden. Na heel lang zoeken (grapje) vind je haar. Maar ze heeft een bom om haar middel! PANIEK! BIEM! En dan ben je dood, zou je denken natuurlijk. Gelukkig is dit niet zo en word je wakker in een ruimte die enkel bekleed wordt door een aantal televisieschermen. Via deze schermen begint ene Red tegen je te praten. Terwijl jij om duidelijkheid vraagt stuurt Red je direct het oude pand in dat vroeger diende als psychiatrische inrichting.

Houston, we have a problem

Om niet te veel te verklappen komt het erop neer dat je in Get Even op zoek moet gaan naar de antwoorden die je altijd al hebt willen hebben. Wie is dat meisje? Was dat meisje er wel? Wie ben ik en wat heb ik fout gedaan? De studio achter deze game probeert jou continu op het verkeerde spoor te zetten en hoopt dat jij na een aantal uurtjes aan jezelf begint te twijfelen. Naar mijn mening is dit ze goed gelukt. Het verhaal in de game is intrigerend en spannend, maar vereist wel van je dat je je koppie erbij houdt.

De setting in de game is goed uitgewerkt. Het geluid en de sfeer zorgen ervoor dat je continu op het puntje van je stoel zit. En dat terwijl ik de game zelf niet per definitie in het horror-genre zou plaatsen. Het is vooral de mysterie die de game met zich meebrengt gecombineerd met de lunatics die de meest rare dingen voor jou in petto hebben wat ervoor zorgt dat je continu een toch wel ongemakkelijk gevoel hebt tijdens het spelen.

Wat zeggie!?

Terwijl je samen met Red, of eigenlijk meer onder dwang van Red, op zoek gaat naar antwoorden zul je te maken krijgen met keuzes. Keuzes die het verloop van het verhaal maar vooral je eigen geweten zullen beïnvloeden. Ik wil hier niet te veel over zeggen maar bij deze waarschuw ik je alvast. Denk goed na over wat je doet…

Het geluid in de game is verrassend goed. De voice-acting klinkt behoorlijk professioneel en de emoties in de stemmen zijn goed te horen. Voor een spannende game als deze is dit dan ook cruciaal om je goed in de stemming te houden. Daarnaast is de game geheel in surround sound te spelen waardoor je echt het gevoel hebt dat jij in Black z’n schoenen staat.

Ja, er zitten wapens in de game

The Farm 51 was op zoek naar iets unieks in hun game. Dit is ze goed gelukt met de “Cornergun”. Dit is een wapen waarmee je, simpel gezegd, om de hoek kunt schieten. Zodra je bijvoorbeeld achter een muurtje staat kun je door middel van de linker- of rechterbutton om het hoekje schieten. Doordat je telefoon vastgeklikt is aan het wapen kun je tegelijkertijd met de warmtecamera je vijanden spotten en neerschieten. Als dat de keuze is die je wilt maken natuurlijk…

Die telefoon gebruik je overigens niet alleen voor je wapen. Je zult in de game, die volledig in het eerste persoonsperspectief is, die telefoon behoorlijk vaak nodig hebben. Op je telefoon staan namelijk een aantal apps die cruciaal zijn voor het verhaal. Zo ontvang je sms’jes van Red, heb je een UV-licht om verborgen boodschappen te ontdekken, en zit er een scanner op waarmee je bewijsstukken zal moeten scannen en verzamelen. Helaas werkt dit niet altijd even soepel en zal je regelmatig een stukje moeten backtracken omdat je telefoon toch niet dat ene bewijsstuk heeft gescand. Daarnaast zijn de apps niet in een handig overzicht geplaatst en zul je met het D-pad elke keer op zoek moeten gaan naar de app die je nodig hebt.

The Farm 51 heeft met Get Even een game neergezet die je doet twijfelen aan jezelf. Ze weten met de setting en de goede voice-acting je mee te nemen in een wereld waar niks is wat het lijkt. Helaas wordt je door de soms wat frustrerende gameplay mechanics even uit het verhaal getrokken, maar gelukkig zijn dit vaak maar korte momenten. De graphics zijn anno 2017 helaas niet heel bijzonder maar als je hier doorheen kunt prikken is Get Even een goede game met een goed uitgewerkt verhaal. Het is nog steeds geen Call of Duty maar de vette “Cornergun” zorgt er wel voor dat de momenten dat je wel even mag schieten behoorlijk vet zijn. Mocht je de game gaan spelen, bereid je dan maar vast voor op een 9-uur durend verhaal met meer plot-twists dan een weekendje weg met je schoonouders.

Get Even
75 %
review-get-even-kun-aanPlus: <br> - Intrigerend verhaal met spannende setting <br> - Goede voice-acting <br> - (On)bewuste keuzes hebben invloed op het verhaal <br> - Cornergun is vernieuwend en leuk speelgoed <br> <br> Min: <br> - Grafisch niet bij de tijd <br> - Mechanics wekken soms wat frustratie op <br> - Inmiddels heb ik stemmen in mijn hoofd <br>