Review: Boreal Tenebrae

+ Grafisch dik in orde als je de art-style kunt waarderen, met daarnaast een voor het grootste deel ok geluid
    + De game is een aangenaam tussendoortje. Het verhaal is ook ok zodra je beseft dat het deel 1 is van (waarschijnlijk) meerdere delen

+/- Er zijn wat foutjes gemaakt met de ondertiteling en vertalingen van de teksten. Allemaal niet echt storend, maar wel slordig

- Het geluid voor de ondertiteling dat wordt gebruikt gaat snel op de zenuwen werken. Had dan gekozen voor geen geluid voor de ondertiteling

RedDeerGames brengt weer een kleine en uniek game naar de Xbox. In deze review van community member Eddie lees je er alles over.

RedDeerGames heeft in de indiewereld vooral wat afwijkende games uitgebracht. Soms hele goede games, maar soms ook zeer matige games. Ik noem er een aantal van afgelopen jaar op: Little Mouse’s Encyclopedia, Little Bug, Gem Wizard Tactics en Trash Quest. Wat deze games gemeen hebben, is dat ze bestemd zijn voor een vrij kleine markt. Ik ben dit keer de uitdaging aangegaan om te kijken wat RedDeerGames van het Adventure genre heeft weten te maken.

Point-’n-click

Boreal Tenebrae laat zich het beste omschrijven als een Adventure met point-’n-click mechanics. Je hebt een vast camerapunt (schuin boven de wereld) dat alleen wat met je meebeweegt om het overzicht te blijven houden. Daarnaast verplaats je een stip op het scherm naar items die belangrijk voor de diepgang, of de voortgang, in het verhaal zijn.

Opvallend is dat op Xbox de game als Boreal Tenebrae wordt verkocht, maar dat op andere platformen het duidelijk is (lijkt) dat de game episodisch is. Op andere platformen wordt de game namelijk onder de toevoeging Act 1 verkocht.

Holadiee aan de LSD

Ik zal maar met de deur in huis vallen: deze game voelt aan of hij door iemand die midden in een LSD-trip zat gemaakt is. De game is qua visuals heel erg trippy. Zowel de characters in deze wereld zijn een bijeengeraapt zooitje (zowel mensen als mensachtigen met dierenkoppen), als de graphics zelf (pastelkleurig, soms gebaseerd op in elkaar lopende kleuren als bij sommige lavalampen). Het lijkt erop of Twin Peaks de gamewereld is binnengedrongen.

Het verhaal zelf gaat om het gegeven dat in jouw dorp, Dusky Rivers, er een invasie van “statische blokken” heeft plaatsgevonden. Jouw zus heeft daar ook nog iets mee te maken en is klaarblijkelijk de andere wereld ingezogen. Jij bent een tiener Bree en gaat op onderzoek uit. De game dropt je meteen in de wereld zonder enige uitleg vooraf over het hoe en waarom van zaken. Dat moet je allemaal gaandeweg uitvinden door het verhaal te volgen. Op zich houd ik er wel van als je wat info vooraf krijgt, maar deze game komt ermee weg om dat niet te doen.

Wat volgt zijn jouw eerste voorzichtige stapjes in deze wereld om het mysterie te ontrafelen. Er wordt daarbij van point-’n-click mechanics gebruik gemaakt. Dat werkt best prettig en geeft je de nodige rust. Je beweegt door de scene heen en kijkt of er items zijn die belangrijk zijn. Afhankelijk of het item belangrijk is voor de diepgang van het verhaal of voor de voortgang, heeft de omschrijving een andere kleur. Handig om te weten wat je kunt verwachten van het item. Sommige items stop je in je inventaris en moet je later gebruiken. Zoals een echte point-’n-çlick betaamt, moet je ook items combineren. En daar komt het eerste minpuntje van de game om de hoek kijken.

Kunnen wij het combineren? Nee, dat niet.

Normaliter klik je Item 1 aan en klik je vervolgens op Item 2 om ze te combineren in dit soort games. Of in het ergste geval sleep je Item 1 naar Item 2 om ze te combineren. In deze game ben ik er nog steeds niet over uit, hoe ze precies willen dat je items combineert. De eerste 2 keren leek het erop dat je de beide Items simpelweg kunt aanklikken, maar na een half uurtje werkte dat niet meer bij mij en het heeft zich ook niet meer opgelost. Gevolg: een hoop aanklooien om het item dat je moet maken te craften.

Geluid en Graphics

Boreal Tenebrae maakt voor een gedeelte gebruik van ingesproken teksten. In cut-scenes wordt keurig met gesproken teksten het verhaal uit de doeken gedaan. Tijdens de overige gameplay wordt er alleen gebruik gemaakt van platte teksten onderaan je scherm. Het enige andere geluid dat je dan hoort is het tikken alsof de tekst geprint wordt op je scherm. Dat is eventjes ok, maar op den duur begint het vervelend te worden.

Grafisch is deze game dik in orde. Zeker wanneer je bedenkt dat het een indie-game betreft. Zoals al eerder aangegeven zijn de kleurstellingen best trippy. Dat is mijns inziens overigens een goede aanvulling bij het verhaal.

Levensduur

De laatste jaren heeft zich de ontwikkeling plaatsgevonden dat (indie-)games steeds korter worden. Dat is hier niet anders. Deze game is in een goede 3 uuur uit te spelen. Als je bedenkt dat het een episodische game is, dan valt dat nog best mee. Maar verwacht geen dagen-vullende game. Ook wanneer je de game hebt uitgespeeld is er eigenlijk geen replay-value meer. Je hebt het volledige verhaal doorlopen en er zijn geen nieuwe dingen meer te ontdekken.

Boreal Tenebrae geeft je de uitdaging om 10 achievements vrij te spelen. Zijn er grote uitdagingen verbonden aan het halen van alle achievements? Nou, nee. De meeste achievements zijn gekoppeld aan de voortgang in het spel. Daarnaast zijn er een tweetal verzamelingen die je compleet moet krijgen (tapes en discs) om de daaraan gekoppelde achievements te krijgen.

Boreal Tenebrae is een prettig spelend tussendoortje met een paar kleine foutjes. Voor de prijs die gevraagd wordt, kan het eigenlijk niet mis gaan. Kort gezegd een degelijke Adventure en Point-‘n-click game.