Review: Trash Quest – een genot voor de speedrunners onder ons

Is deze game voor iedereen? Nee dat denk ik niet. Ben je opzoek naar een goede Metroidvania met een leuk verhaal dan zal Trash Quest je niet snel bekoren. Ben je echter op zoek naar een Metroidvania platformer om jezelf constant in te verbeteren dan is dit de game om het jaar mee af te sluiten. De besturing is vloeiend, de sounds zijn een genot en de speedrunner kan zich met deze game naar hartenlust uitleven. Voor nog geen 9 euro is Trash Quest wat mij betreft en must-buy voor de Metroidvania platformer liefhebbers die houden van een klassieke uitdaging.

+ Speedrunning wordt gestimuleerd
    + Herspeelbaarheid is groot
    + Vloeiende besturing
    + Heerlijke muziek (deed denken aan Megaman)

- Onduidelijk menu door kleuren
    - Saai kleurenpalet
    - Verhaal? welk verhaal?

Pixels, platformer, Metroidvania. Say no more! We vroegen de heren van ons retro subkanaal voor een review en diezelfde dag was het geregeld. DM4S is namens XBNL met Trash Quest aan de slag gegaan. Je leest hier zijn review:

‘Hell yeah’, was mijn antwoord toen de vraag kwam of iemand interesse had om Trash Quest namens XBNL te reviewen. Want zeg nou eerlijk, een platformer met Metroidvania invloeden en ééntje die zelfkastijding oproept. Wie wil dat nou niet? Ik ben daar in ieder geval wel voor te porren. De vraag blijft natuurlijk altijd bij self proclaimed Metroidvania’s of het ook daadwerkelijk lekker weg speelt. Is de game echt zo goed als ik hoop op basis van de trailers of brengt het vooral frustratie met zich mee?

In a galaxy far far away…

Het ruimtestation De Verlossing staat op het punt om te vertrekken. De bemanning is net met de voorbereidingen voor de lange reis naar Tau Ceti begonnen. De AI is geactiveerd en voert nog wat snelle systeemcontroles uit voordat die vertrekt. Jij speelt een wasbeer die maling heeft aan dit alles en alleen maar op zoek is naar al het afval in het ruimtestation.

Veel meer spek op de botten heeft het verhaal niet. Als je een diepgaand verhaal zoekt met plottwist dan ben je bij deze game aan het verkeerde adres. De kracht van de game zit dus niet in het verhaal, hopelijk wel in de gameplay.

Warp speed 10

Jij moet als wasbeer door middel van snel platformen je een weg door bergen met vallen en vijanden banen. Hier ligt de kracht van de game. Doordat de controls zo vloeiend zijn, kan je als een ware raket door de levels vliegen. Je platformt jezelf van baas naar baas en tussendoor ontwijk of vernietig je al knallend diverse vijanden.

De diversiteit aan vijanden is niet bijster groot, maar dat stoort gelukkig niet. Als je eenmaal een baas verslagen hebt, unlock je een nieuwe vaardigheid, waardoor je weer op plekken kunt komen die voorheen onmogelijk waren. Door de levels heen kan je ook diverse upgrades vinden, zoals: extra energie waardoor je meerdere malen kunt springen, health upgrades en het versterken van je wapen.

De game is aan de korte kant. Na een uurtje of 2 á 3 uur heb je de eindbaas wel bereikt. Maar doordat de game zo ontzettend vloeiend en snel speelt daagt het je uit om de game ook eens op een andere manier te spelen. De ontwikkelaars moedigen dit ook aan. Onder andere doordat de game diverse opties heeft waarmee je statistieken in beeld kunt brengen die betrekking op speedrunnen hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de snelheid waarmee je de game uitspeelt, geen vijanden doden, zo min mogelijk de grond raken of zo weinig mogelijk energie gebruiken. Trash Quest heeft hierdoor een hoge herspeelbaarheidswaarde en daar zit wat mij betreft ook de charme van de game.

Welcome to the darkside

De game heeft een pixel art stijl, een stijl die mij doorgaans erg aanspreekt. In Trash Quest is gekozen voor een meer donkere visuele stijl. Dit heeft wat mij betreft enkele nadelen, onder andere is het main menu slecht leesbaar. Mede omdat het dezelfde kleuren als de levels gebruikt. Over-all is het kleurenpalet één van de weinige minpuntjes . De game gebruikt vooral twee á drie kleuren per area en dat oogt wat saai. Daarentegen leidt het je niet af en blijf je dus op het “speedrunnen” gefocust .

In space no one can hear you scream

Maar als de graphics wat tegenvallen, hoe is dan het geluid? Nou, buiten het gebruikelijk ‘pew pew’ geluid van je wapen, zijn er eigenlijk geen omgevingsgeluiden. Wat het wel heeft is een ijzersterke opzwepende soundtrack die me heel erg aan de klassieke Megaman games doet denken. Doordat de muziek zo opzwepend is, ga je ook sneller spelen en vlieg je door levels heen. De soundtrack was zo lekker dat hij in ieder geval bij mij in mijn Spotify lijst komt, zodra die beschikbaar is.

Game over man. GAME OVER

Als we naar de achievements kijken, dan kan ik niet anders concluderen dan dat je van goede huize moet komen om de game op 100% te zetten. Achievements zoals ‘Finish the game under 10 minutes’, ‘No kills except boss kills’ en ‘No death runs’ stellen je geduld en frustratietolerantie behoorlijk op de proef. Maar het geeft wel een heerlijke replay value aan de game.

The light side will prevail

Is deze game voor iedereen? Nee dat denk ik niet. Ben je opzoek naar een goede Metroidvania met een leuk verhaal, dan zal Trash Quest je niet snel bekoren. Ben je echter op zoek naar een Metroidvania platformer om jezelf constant in te verbeteren, dan is dit de game om het jaar mee af te sluiten. De besturing is vloeiend, de sounds zijn een genot en de speedrunner kan zich met deze game naar hartenlust uitleven. Voor nog geen 9 euro is Trash Quest wat mij betreft en must-buy voor de Metroidvania platformer liefhebbers die houden van een klassieke uitdaging.