Review: Gem Wizards Tactics

Gem Wizards Tactics is een turn-based strategie spel en weet in de basis weinig nieuws of echt interessants te brengen. Mijn indruk na een flink aantal uur spelen is dat de game vooral een beetje saai is. Alles werkt en voldoet, maar niks trekt je de game in. Je wordt niet geprikkeld om nog een potje meer te spelen en verder te komen. De pace werkt daar ook niet bij mee. Echter is dat een standaard punt bij dit soort games (en zal ik ook niet als minpunt meenemen). Hét nadeel van deze game vind ik dat het geen echt tactische game is geworden, maar meer een race naar de vlaggen.

+ Behoorlijk diepe tactiek die je soms kunt gebruiken
    + Simpele controls en geen eindeloze menu’s

+/- Grafisch niets bijzonders. Niets echt lelijks, maar niets dat ook echt aanspreekt
    +/- Jammer dat je een behoorlijk deel van de game moet doorkomen door snel een vlag te veroveren
    +/- Gevechten moet je dan juist uit de weg gaan. Hierdoor wordt een deel van de game snel saai

-Geen opmerkingen

Het team van Keith Burgun Games bracht afgelopen week Gem Wizards Tactics uit. Een turn-based strategy game die door RedDeerGames is uitgeven. De XBNL-redactie vroeg community member Eddie om deze game onder de loep te nemen. In deze review deelt hij zijn indrukken.

Gem Wizards Tactics is een Turn Based game die is gebaseerd op het Capture the Flag principe. Je staat op een grid als aanvoerder van een factie en je doel is om zo snel mogelijk de vlag te veroveren. Natuurlijk zonder zelf het onderspit te delven.

Je begint de game met een redelijk uitgebreide Tutorial die je de finesses van het spel uitlegt. Helaas spreekt de Tutorial weinig tot de verbeelding. Het is een beetje het doorspelen van wat standaard situaties, die niet per definitie even goed worden uitgelegd. Kortom, van de Tutorial moet deze game het niet hebben.

Omdat de game niet echt een storymode heeft, hier een korte achtergrond. Het spel speelt zich af in Omia dat ooit door 7 magische gems is ontstaan. Iedere gem heeft een factie aan zich gebonden en natuurlijk is er 1 evil factie die alles heeft proberen te veroveren. Aan jou om dit tegen te houden.

Tactisch inzicht of sprint naar de uitgang?

Alle levels / strijdvelden zien er vrij standaard uit. Je hebt een groot grid met daarop verschillende soorten terrein. Deze hebben ook invloed op jouw strijdplan. Voor sommige troepen heeft verstoppen in de bossen en van daaruit aanvallen voordelen. Voor anderen moet je jagen op gems die op het grid liggen, zodat je speciale aanvallen kunt doen.

De strijd met je vijanden ga je aan door op het grid de plek vlak naast je vijand te bezetten. Van daaruit kun je jouw aanval kiezen en uitvoeren. Je kunt hierbij een groot tactisch voordeel maken, door goed te letten op het terrein waar jouw factie het goed op doet. Door op voor jou gunstig terrein te gaan staan, kun je betere aanvallen uitvoeren.

Verwacht niet meteen epische gevechten. De game is er namelijk helemaal niet op gebaseerd dat je jouw vijanden allemaal uitschakelt. Sterker nog, op sommige grids zullen jouw vijanden eindeloos spawnen. Je vecht dus een verloren strijd. Of toch niet?

Uiteraard is er rekening gehouden met het feit dat je wel moet kunnen winnen. Hoe je dat doet? Nou, door zo snel mogelijk de vlag(gen) die op gebouwen staan te veroveren. Veel grids komen dus neer op jouw troep(en) zo snel mogelijk richting de vlaggen dirigeren en deze veroveren. Zodra je alle vlaggen op de grid in jouw bezit hebt, heb je gewonnen.

De gameplay is niet moeilijker gemaakt dan strikt noodzakelijk. Met de linkerstick verzet je jouw troepen op het grid. Daarna kun je jouw vijanden aanvallen met of een normale aanval, of met een speciale aanval. Deze laatste verbruikt energie en als die op is, ben je genoodzaakt om je met normale aanvallen te redden. Gelukkig zijn op de meeste grids ook gems geplaatst die jouw energie aanvullen en je weer de ruimte geven om speciale aanvallen uit te voeren.

Redelijk vaak zul je een beurt niet afsluiten met eerdergenoemde aanvallen. Dit komt omdat je een groot deel van de tijd bezig bent met een sprint naar de vlag(gen). Kortom, loopactie gevolgd door afsluiten beurt. Daarna een actie van jouw vijanden en herhaal stap 1.

Facties

Deze game draait zowat om facties. Zowel degenen waar je tegen speelt, maar zeker ook degene die je zelf kiest. Elke factie heeft dan ook zijn eigen zwaktes en sterktes. De Potato-factie is een agrarische club die zich het beste thuisvoelt in water-, gras- en bosgebieden. Als 2e is er de Azure-factie. Dit zijn ridders die zich met ijsmagie kunnen behelpen. Als laatste kun je ook als demonen spelen die (uiteraard) gebruik kunnen maken van vuur-magie.

Graphics en geluid

Grafisch doet deze game niks geks of bijzonders. Je krijgt standaard een grid voorgeschoteld met wat basic graphics. Bomen zijn groene driehoekjes, een berg is een driehoek met een witte (sneeuw)punt, water is een blauw vakje en een weg is grijs met een streepje erin. Op zich heel herkenbaar bij dit soort turn-based tactics games dat de graphics niet geweldig zijn, maar er had wel iets meer van gemaakt kunnen worden. Het geluid is in orde. De muziek vult de gameplay goed aan en is best bescheiden en overheerst niet.

Gem Wizards Tactics telt 12 achievements. De meesten daarvan zijn gekoppeld aan het verder komen in rank. Progressie door de game heen, zal er dus voor zorgen dat je de meeste achievements vrijspeelt. Houd er wel rekening mee dat dit veel tijd in beslag zal nemen. Je moet sowieso de Campaign meerdere keren volledig uitspelen. Op het moment van schrijven zijn de meeste spelers niet verder gekomen dan de achievement voor de Tutorial vrijspelen.