Tell Me Why draait om persoonlijke herinneringen

Rasho wie effect?

Morgen komt episode 1 van DONTNOD’s nieuwste game Tell Me Why uit. In aanloop naar de release werd een reeks aan interviews met de ontwikkelaars gepubliceerd.

Gisteren kon je hier al iets over de wereld en het verhaal van Tell Me Why lezen en bekijken. Een game is natuurlijk meer dan een mooie setting zoals Alaska en een aangrijpend verhaal. Hoe zit het met de gameplay in Tell Me Why?

Nu moet je bij een DONTNOD-titel geen spetterende gameplay verwachten. Zij ontwikkelen over het algemeen sterk verhaal gedreven games, waarbij de gameplay voornamelijk bestaat uit point-and-click, exploreren en puzzels. In de vorige games zat vaak ook een bepaalde superkracht die je in kon zetten. Zo zagen we in Life is Strange 1 tijdmanipulatie en in Life is Strange 2 kon de protagonist objecten via verbeeldingskracht verplaatsen.

Het Rashomon effect

In Tell Me Why zal het menselijk geheugen een centrale rol gaan vervullen. In een interview met de ontwikkelaars wordt nader op het zogenaamde Rashomon effect ingegaan. Hierbij gaat het er over dat een groep mensen allemaal eenzelfde gebeurtenis mee kunnen maken, maar dat iedere persoon deze op een andere manier kan herinneren. Ieder vanuit een ander perspectief en een andere (eigen) waarheid. Een interessant concept dat DONTNOD wel is toe vertrouwd.

Wat mogen we daar dan precies van verwachten? De tweeling Alyson en Tyler hebben een specifieke skill in de game. Zij kunnen namelijk elkaars gedachten en herinneringen delen zonder deze naar elkaar uit te spreken. Het verhaal in Tell Me Why gaat over het ontdekken van wat de tweeling in hun kinderjaren in hun ouderlijk huis heeft meegemaakt. Dit betekent dus een flinke trip down memory lane. Ik kan me dan ook voorstellen dat de gameplay zal gaan om keuzes die je met jouw characters maakt en te bepalen en te zien welke consequenties dit heeft op het verhaal en hun onderlinge relatie. In het interview wordt hier kort iets (spoilervrij) over toegelicht.

Tyler en Alyson

In een derde interview wordt door de ontwikkelaars en andere betrokkenen nader ingegaan op de hoofdcharacters uit Tell Me Why. Zo wordt er gesproken over de vorming van hun identiteit, LGBTQ en hoe er gewerkt wordt aan het bouwen van een band tussen de twins en het voor een speler voelbaar maken van deze band. Dit interview is hier te bekijken:

Al met al lijkt het er op dat we weer een sterk verhaal voorgeschoteld zullen krijgen. Of het een breed publiek gaat trekken, dat is nog maar zeer de vraag. Zelf kijk ik er in ieder geval erg naar uit en hoop vanuit XBNL dan ook snel een review met jullie te kunnen delen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties