Terwijl Microsoft lustig met Nintendo en pc aan het cross-spelen zijn, blijft Sony aan de kant van het speelplein staan. Wat vindt big boss Phil Spencer daar nou van?

In maart 2016 nodigde Microsoft alle andere online netwerken uit om een verbinding te maken met Xbox Live zodat er cross-play mogelijk was tussen alle verschillende consoles. Deze uitnodiging was best gedurfd. Op de laatste E3 liet Nintendo al weten dat zij met hun Switch die connectie wel wilden maken in het spel Minecraft. Sony hield de boot af met als reden dat zij niet willen dat hun PlayStation Network verbonden raakt met andere externe netwerken met als reden de veiligheid van hun gebruikers.

Phil Spencer heeft deze week een update over deze samenwerking met Sony gegeven. Tijdens de Brazil Game Show gaf hij aan dat ze altijd met Sony in gesprek zijn maar dat dit tot nu toe nergens toe geleid heeft en dat hij het gevoel heeft dat dit eigenlijk nooit zal gebeuren.

We praten constant met Sony. Minecraft op PlayStation is één van de meest verkochte en gespeelde games. Dit geldt ook voor Nintendo. De samenwerking met Nintendo is sterk te noemen. Ze ondersteunen dit initiatief goed en we blijven met hen samenwerken. Maar ik denk dat Sony anders naar dit fenomeen kijkt en dat zouden ze moeten delen.

Op de vraag of cross-play tussen de Xbox One en PS4 eigenlijk een verloren zaak is zei Spencer dat hij geen uitspraken namens Sony kan doen. Maar zoals het er nu voor staat denkt Spencer dat Sony hier wel een probleem mee heeft.

Ik vind het lastig om uitspraken te doen over hun motivatie of hun planning. Ik weet dat er een bepaalde instelling is die uitgaat van het idee dat als vrienden een bepaalde console hebben, zij niet kunnen spelen met vrienden die de andere console hebben. Dat motiveert die gamer om dat bepaalde merk dan maar te kopen. Dat idee verandert niet. Dus daarom hebben we Minecraft, als één van de grootste games, open gegooid zodat speler ongeacht hun console met elkaar kunnen spelen. Maar niet iedereen kijkt zo naar dit systeem. Ik zal het nooit als een gelopen race beschouwen maar ik denk niet dat bepaalde fundamentele redenen en bepaalde scenario’s zomaar zullen verdwijnen. Dus ik zie hier geen verandering in komen.

Spencer gaf ook aan dat cross-play de community best aanspreekt omdat daardoor het aantal spelers veel groter zal zijn dan nu.

Ik denk dat mensen zien dat dit beter is voor gamers. Als dat zo is, dan vind ik het lastig om redenen te verzinnen om het niet te doen, zeker als je de gaming business groter wil maken. Meer groei is meer games en meer mogelijkheden. Zeker als we naar indies kijken. Als je een online indie game maakt, dan ben je verplicht vijf versies van je game te maken, de Steam-versie, Xbox Live op pc, de Xbox-versie, de Switch-versie en de PlayStation-versie die allen hun eigen matchmaking systeem nodig hebben. Waarom zouden we ontwikkelaars hierin niet helpen en zo hun leven makkelijker maken?

Het is technisch niet moeilijk om cross-play tussen Xbox One en PS4  mogelijk te maken. Epic’s Fortnite liet dit al een keer per ongeluk zien. Het heeft alles met politiek en deals te maken. Zo heeft Psyonix al laten weten dat ze alleen groen licht nodig hebben voor Rocket League en dat het dan zo geregeld is.

Ik, uw redacteur, vermoed dat Sony zichzelf alleen maar meer in de problemen brengt met deze houding. Als zij, vanwege de krachtigere X en de betere toekomstvisie van Xbox, langzaam maar zeker hun grip op de markt zullen verliezen, dan trekken ze uiteindelijk aan het kortste eind en zal hun eigen filosofie wat betreft de koop van consoles op basis van wat je vrienden hebben hen uiteindelijk in de staart bijten.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties