Waar je eerst alleen gebruik van mods kon maken als je de gelukkige bezitter was van een bizar dure game pc, kun je binnenkort als console gamer ook mods gaan downloaden. Dit werd al kenbaar gemaakt tijdens de E3, maar Peter Hines gaat er nu dieper op in tijdens een interview.

Al sinds de release van Morrowind schijnt dit hoog op het lijstje te staan van Bethesda. Pc gamers kunnen zelf mods maken, deze uploaden en anderen downloaden om zo hun games nog vetter te maken. Helaas is dit voor de console gamer nog steeds niet mogelijk. Binnenkort gaat hier verandering in komen met Fallout 4.

Bethesda wil een systeem creëren waar iedere speler mods kan downloaden vanuit de BethesdaNet app. De mods kunnen alleen worden gemaakt op een pc, maar eenmaal geüpload op de server betekent dat hij vrij is voor iedereen om te downloaden. Het downloaden van een mod moet heel simpel blijven, Bethesda wil geen gedoe met ”is het wel in het goede mapje geplaatst?” Daarom is het idee van Bethesda dat een mod net zo makkelijk te downloaden moet zijn als bijvoorbeeld DLC. Met één klik op de knop zou de download moeten beginnen en wordt de mod direct geïntegreerd in Fallout 4. Met het uiteindelijke systeem zal er een speciaal mod menu zijn in de game. Hier kan je uitkiezen welke mods je wilt hebben, ze installeren en direct verder spelen. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om te genieten van de mods.

Het volledige interview met Peter Hines.

Uiteraard zien er ook een aantal restricties. Mods die voor de pc worden gemaakt zullen niet állemaal beschikbaar zijn voor de consoles. Personages mogen op een console niet naakt verschijnen door de mod (dat kan je namelijk binnen een week al verwachten op de pc), ook zijn er restricties op het gebied van andere games vanwege de auteursrechten. Zo zou een Halo mod officieel niet mogen, maar Todd Howard liet wel weten dat Microsoft hier wel toestemming voor zou kunnen geven en een Halo mod dus wel werkelijkheid kan worden. Dit is een heel interessant concept, want dit zou betekenen dat er naast console exclusieve games ook console exclusieve mods kunnen komen. Dit kan zo een hele nieuwe markt openen, want de wereld van de mods was toch vrij beperkt doordat het alleen voor de pc gamers was. Wie weet worden mods nu gigantisch populair en kunnen ze in de toekomst veel meer invloed hebben op de game producenten.

Voor nu weten we helaas niet meer dan dat de Fallout Creation kit waarmee pc gamers mods kunnen bouwen begin 2016 uit zal komen. Iets later zullen de mods ook beschikbaar zijn voor de Xbox One. De PS4 zal later volgen en er is verder niet duidelijk of dit gaat om bijvoorbeeld een paar weken, een maand of een half jaar. We moeten nog even afwachten tot het systeem gereed is en we volgend jaar echt aan de slag kunnen met de mods.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments