Fallout 4, wie heeft er niet van gehoord? Iedereen en z’n moeder heeft wel van die titel gehoord. Eén van de grootste games van het jaar en één met vele bugs.

“Bedankt allemaal, dat jullie het mogelijk hebben gemaakt om van Fallout 4 niet alleen onze [Bethesda’s] grootste lancering ooit te maken, maar van de hele gamewereld.” Zo begint Bethesda een nieuwe post op hun blog. Mochten jullie het niet gezien hebben, bij deze: bedankt allemaal!

Even een paar cijfertjes tussendoor: Fallout 4 heeft Call of Duty: Black Ops 3 van de troon gestoten als het gaat om grootste entertainment lancering. In 24 uur heeft Bethesda ongeveer 12 miljoen kopieën van Fallout 4 verkocht. Dat komt neer op ruwweg $750 miljoen. In de eerste 24 uur van BLOPS heeft die game ‘slechts’ $550 miljoen opgebracht. Hatsaflats zou Martin zeggen, steek dat maar in de paupert Activision! Ook is Fallout 4 nummero uno als het neerkomt op Twitch kijkersaantal. En Fallout 4 nummer 1 op Steam, met 470.000 spelers die tegelijk de game aan het spelen zijn.

3b7e19bef691d210be6edcb2fa7979443ef7ef30 (1)

Bugs

Nee, niet Bugs Bunny bijdehandje… bugs als in fouten in de game natuurlijk. Er gaat bijna geen Bethesda game de deur uit zonder dat er een zooitje bugs in zitten. Niet zo gek met een game als Fallout 4, als je nagaat wat je allemaal kan doen in de game. Ik heb er op het moment van schrijven ongeveer 60 uur in zitten en ik ben op ongeveer een kwart van de game. Ik doe zo ongeveer alles wat kan in de game en ik probeer ook dingen die niet kunnen in de game. En ja, dan gaat het wel eens fout. Je hoeft maar even te Googlen of te YouTuben onder “Fallout 4 bugs” en je ziet een lijst van bizarre dingen voorbij komen.

Eigenlijk kan dat niet, een AAA game die 5 jaar in productie is mag en kan eigenlijk niet vol met bugs zitten. Maar toch is het zo, de (zeeeeeeeer) oude engine zit vol met foutjes die, naarmate de games steeds groter worden, ook steeds prominenter naar voren komen. De engine genaamd ‘Creation Engine’ is ontwikkeld in 2011 voor The Elder Scrolls III. De Creation Engine is voortgekomen uit de Gamebryo engine, welke in 1997 is ontwikkeld. Net zoiets als Call of Duty dus, welke eigenlijk nog steeds de id Tech 3 engine gebruikt uit 1999. Zwaar aangepast, maar de basis-engine blijft altijd bestaan. De core van de engine zogezegd en die kan je niet aanpassen. Als daar fouten of andere rare dingen in zitten blijf je die houden.

42f9b6709b11285a9e36fefe85567f37c38d95ae (2)

Updates

Maar goed, genoeg nerd gelul over engines. Bethesda heeft in zijn blogpost aangegeven hoe ze de updates gaan aanpakken. Eerst komt er een beta patch op Steam, vervolgens een ‘echte’ patch op de pc en daarna zijn de consoles aan de beurt. Wij console peasants zijn dus als laatste aan de beurt, wat redelijk normaal is. De kosten voor het uitbrengen van patches op consoles zijn namelijk aanzienlijk hoger dan op de pc. Zeker een beta patch op Steam, kost je niets. Is die patch niet goed dan breng je gewoon een nieuwe uit. Op de consoles kost je dat letterlijk 2 keer zoveel caps. Wanneer de eerste patch precies komt wordt niet gezegd in de blogpost. Wel wordt er gesproken over meer kleine patches in plaatst van één of twee grote patches. We wachten nog even af, gelukkig ben ik nog geen gamebreaking bugs tegengekomen. Dat de NPC’s door muren heen clippen of totaal de andere kant op kijken als je tegen ze praat, daar kan ik mee leven. Typisch Bethesda zullen we maar zeggen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties