[Review] We Were Here Expeditions: The Friendship – Perfecte partners

Total Mayhem Games weet met deze subfranchise op een leuke manier te vernieuwen. Je krijgt een gratis We Were Here-ervaring waardoor de ontwikkelaar veel nieuwe spelers naar hun franchise weet te trekken. De aankleding, variatie en de sfeer zorgen voor een leuke co-op ervaring!

+ Uitdagende puzzels
    + Goede variatie
    + Leuke aankleding en sfeer
    + Het ticket systeem is een mooie toevoeging aan de franchise

Minpuntjes
    - Kleine bug en een andere hinderlijke bug
    - Springen werkt niet lekker soepel

Nieuwe spelelementen, gouden prijzen, kortere spelduur en een compleet nieuwe spin-off binnen We Were Here. Het is tijd voor Expeditions: The Friendship. Een juiste keuze binnen de franchise, of een teleurstelling?

Na We Were Here Forever is Total Mayhem Games met een verandering gekomen binnen de franchise. We krijgen geen volwaardige We Were Here-game, maar eerder een kortere variant in een subfranchise genaamd Expeditions. Het gaat hier om een kortere game die tevens gratis valt te claimen. Tenminste, op elke console kan dat behalve de Xbox want daar is het een gratis 10 uur trial. Dat was de enige manier binnen het Xbox ecosysteem om de game gratis aan te bieden en dat is niet erg want na 2 uur ben je al klaar met de game. Dan kan je – als je wilt – nog prima de game opnieuw doorlopen.

Een gouden vriendschap

Je belandt als duo weer ergens op een onbekend eiland. Ik zeg ‘weer’ omdat je meestal als duo aan het begin ergens op stuit of in beland in de We Were Here-games. Dit eiland heeft een prachtig mooi carnaval festival-achtige setting waarbij je spellen moet voltooien om verder te kunnen. Maar hier is gelijk een belangrijk component te noemen die we voorheen nog niet hebben gezien. Je hebt in de game 3 puzzels, maar bij elke puzzel kan je een bronzen, zilveren of gouden ticket halen. Hoe beter jouw score, hoe waardevoller jouw ticket. Dit zorgt voor een leuke nieuwe dynamiek, want je gaat nu de puzzels (of eigenlijk spellen) steeds opnieuw proberen om een betere score te krijgen.

Een betere score zorgt voor betere upgrades van het bootje waar je aan het begin met jouw partner in stapt. Hoe beter de upgrades, hoe mooier het einde. Heb je alleen maar brons? Dan heb je een heel ander einde. Ik heb deze game samen met collega redacteur Domingo gedaan en vanzelfsprekend hebben wij natuurlijk goud gehaald met de titel ‘’Perfect partners’’. Dat is toch zeker twee rode rozen waard!

De puzzels

Total Mayhem Games krijgt het elke keer weer voor elkaar om superleuke puzzels te maken. Dit keer zijn het eigenlijk spelletjes want je kunt ze elke keer opnieuw doen om een betere score te halen. Het is in het begin een beetje zoeken naar wat er van je wordt verwacht. Als je het echt niet meer weet, dan kan je een hint krijgen. Domingo en ik hebben natuurlijk geen hints gebruikt, we zijn toch geen noobs?

De 3 puzzels in de game zijn allemaal erg verschillend en dus extra leuk om te spelen. Je moet – zoals in elke We Were Here-game – goed samenwerken en met elkaar communiceren. Dat lukt over het algemeen goed, maar met sommige timing elementen merk je toch wel dat ene 0.1 seconde verschilletje via de walkie talkie (of überhaupt in de party). Dus dat kan tegenvallen.

Wat ook niet altijd even lekker werkt, is de snelheid van je bewegingen en vooral het springen. In één onderdeel moet je echt veel springen en die animaties zijn daar te houterig voor om dat echt lekker te kunnen doen.

Nog een minpuntje is een bug waarbij je gewoon niet de knopjes ziet die je moet indrukken bij een handeling. Je moet dan echt de game opnieuw opstarten of zelfs je hele Xbox. Best hinderlijk en deze bug zat ook al in We Were Here Forever. Een andere bug liet overigens Playstation instructies zien en geen Xbox instructies.

De presentatie

De game wordt hartstikke leuk gepresenteerd. Er is gewoon voice acting aanwezig en de typische deuntjes die je gewend bent van de franchise keren ook weer terug. De omgevingen zijn leuk gemaakt en de kleuren spatten echt weer van je scherm af. Good job, Total Mayhem Games!

Total Mayhem Games weet met deze subfranchise op een leuke manier te vernieuwen. Je krijgt een gratis We Were Here-ervaring waardoor de ontwikkelaar veel nieuwe spelers naar hun franchise weet te trekken (en het is al bekend dat dit gelukt is, want 3 miljoen spelers hebben deze expeditie al geclaimd). De aankleding, variatie en de sfeer zorgen voor een leuke co-op ervaring!

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.