Review: We Were Here Forever – Opgesloten zitten is wederom geen straf

We Were Here Forever voelt als het meesterwerk waarmee alle ervaringen die de ontwikkelaars afgelopen jaren opgedaan samen komt. De puzzels zijn verfrissend en uitdagend, de werelden sfeervol aangekleed en de co-op gameplay van een top tier level. Het verhaal is ten opzichte van vorige delen beter te volgen en de cinematics zijn een uitstekende toevoeging! Ben je op zoek naar een virtuele co-op escape room waar jij je samen met een vriend in vast kunt bijten? We Were Here Forever is je zuur verdiende knaken dubbel en dwars waard!

+ uitdagende en gevarieerde puzzels
    + sfeervolle stijl en werelden, vol met interessante lore
    + top tier co-op ervaring
    + voices en sound design

+/- enige performance problemen, maar niets dat niet met een patch verholpen kan worden
    +/- verbeterde graphics en met name sfeer versterkende belichting
    +/- enkele puzzels duren naar mijn smaak iets te lang en hadden compacter gemogen
    +/- treffende cinematics en dialogen, had meer gemogen om het verhaal nog sterker neer te zetten

- geen

We Were Here Forever is de vierde telg in de serie waar we een aantal jaar geleden al verliefd op zijn geworden. Deze game is onmiskenbaar een opvolger in het bestaande rijtje, maar weet de ontwikkelaar ook te innoveren? Of is het gewoon meer van hetzelfde? Je leest het in deze review.

We Were Here is een serie die zich laat omschrijven als een escape room verpakt in een game. En een leuk feitje: de game wordt door een kleine Nederlandse studio gemaakt, Total Mayhem Games. Even los van de Nederlandse roots zijn we eigenlijk vanaf het eerste moment al verliefd op de serie, dat komt waarschijnlijk ook door de voorliefde voor escape rooms binnen onze redactie en de schaarste in het genre.

Maar zoals dat gaat met deze games is het wel de bedoeling om de gamer, game na game, scherp te houden. Je kunt niet zomaar dezelfde puzzels aanbieden, we verwachten wel weer nieuwe dingen. Weet We Were Here Forever dat ook te brengen? Samen met mede-redacteur Rik zijn we de game ingedoken en hebben we een conclusie te delen.

Co-op

De We Were Here games zijn verplichte co-op games. Dat houdt in dat je de game met een tweede speler MOET doen. Dat zorgt voor een leuk sociaal aspect en het communiceren an sich is ook een extra puzzel-element. Het verplichte co-op is een sleutel-onderdeel van de game en zit dus ook weer in deze versie.

Voor een game dat co-op verplicht is het wel handig dat je ook makkelijk met z’n tweeën een sessie kunt opzetten en kunt starten. Dat viel de eerste keer alleen nog niet mee, want elkaar uitnodigen via Xbox game invites werkte simpelweg niet voor ons, maar eenmaal in de game kun je elkaar in-game uitnodigen en dat werkt dan weer wel. Even wat frustraties over zaken waarvan je verwacht dat het vlekkeloos gaat, maar daarna was er weinig aan de hand. Elke volgende sessie ging het vinden van elkaar prima en weet de game ook waar je gebleven was met z’n tweeën en kun je op dat punt weer instappen.

De co-op-ervaring in de game is helemaal top. Het duidelijk moeten communiceren naar elkaar en dan dat aha-moment te krijgen werkt verslavend. En het gevoel van overwinning nadat je met z’n tweeën succesvol een lastige puzzel hebt opgelost, en de zuurverdiende achievement in beeld verschijnt, is helemaal geweldig.

Sfeer zit er goed in

Van de voorgaande games hebben we wel eens gezegd dat het niet de mooiste games zijn. Deze nieuwe versie is duidelijk een vooruitgang daarop. De game wordt gemaakt door een klein groepje ontwikkelaars, verwacht dus geen Call of Duty graphics, maar de game stelt absoluut niet teleur. De voornaamste vooruitgang zit in de belichting. Er is een hele hoop sfeer in de game gebracht. Maar dat zit-em ook niet alleen in de belichting.

Ook de geluidsaspecten in de game zitten echt goed. De voice acting is super en ook de soundtrack complementeert de extra sfeer die aan de game gegeven wordt. Voeg daar een hoop nieuwe cinematics, mooi level design en een goed onderliggend verhaal aan toe en je hebt alles wat een goede game nodig heeft.

Soms een puzzel om de game te begrijpen

Uiteindelijk draait het om de puzzels natuurlijk. Het is in elke nieuwe kamer weer zoeken naar dat aha-moment en dat is wat het dopamine-niveau van mij als escape-room-fanaat doet stijgen. De puzzels uit alle voorgaande games kennen we natuurlijk al en het is maar de vraag of de ontwikkelaar met leuke nieuwe problemen op de proppen kan komen die opgelost moeten worden. We Were Here Forever slaagt daar gelukkig wel in. Het is verbazingwekkend dat ze ons keer op keer met innovatieve puzzels weten te verrassen.

De uitdaging is ook goed, al moet ik zeggen dat een aantal soms wel vergezocht zijn en het meer een puzzel is of je de puzzel wel goed hebt begrepen, een soort van puzzelception. Maar dit zijn wel uitzonderlijke gevallen, het gros van de puzzels is goed te volgen door ze aandachtig te bestuderen. De puzzels zijn ook flink gevarieerd, niet alleen qua stijl en nieuwe wending, maar ook qua doorlooptijd. De één los je in 5 minuten op, terwijl je met de ander zo een uur bezig kunt zijn. Dit had misschien nog wat uitgebalanceerd kunnen worden.

Uiteindelijk hebben we met We Were Here Forever wederom een sterke nieuwe game in de serie die meer sfeer bevat dan voorheen en de nodige innovatieve puzzels bevat. Om de game te completen zul je tussen de 10 tot 15 uur bezig zijn. Je kunt er dus heerlijk wat uurtjes in kwijt en we kunnen je van harte aanraden om samen met een vriend wat avonden te plannen. We Were Here Forever is je tijd meer dan waard!

Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!