Nadat we vorig jaar na ruim 7 jaar wachten eindelijk met Tekken 7 aan de slag mochten, is het dit jaar, na eveneens 7 jaar, dan eindelijk tijd voor die andere gigant van Bandai Namco. Tijd om de wapens op te pakken mensen, we gaan los met Soulcalibur VI.

Soulcalibur is een beetje een vreemde eend in de bijt als het gaat om fighters. De game heeft bijvoorbeeld geen idioot lange combo’s die je uit je hoofd moet leren. Ook heeft de game geen hyperrealistische vechtstijlen of veel te serieus uitziende vechters.

Wat de game wel heeft is een heerlijk overdreven en dramatisch verhaal, veel spectaculaire en flashy gevechten, oh, en wapens! Jawel, in Soulcalibur VI hoef je niet alleen maar op je blote vuisten te vertrouwen, maar mag je met diverse vette wapens zoals zwaarden, bijlen, zeisen of staven pijn uitdelen.

Soul Edge

Het verhaal in Soulcalibur draait om het demonische zwaard Soul Edge. Oorspronkelijk was Soul Edge een normaal zwaard, maar na ontelbare keren gedoopt te zijn in bloed en haat veranderde het in een demonisch wapen met een kwaadaardige ziel. Soul Edge vormt zich naar de gebruiker en kan hierdoor van vorm veranderen. Het wapen is enorm krachtig en trekt hierdoor allerlei krijgers aan die op zoek zijn naar meer kracht, maar het verteert ook hun ziel en verandert ze daardoor in demonische wezens.

In Soulcalibur VI is Soul Edge uit balans geraakt doordat de laatste eigenaar van het zwaard is verslagen en hierbij de helft van Soul Edge is vernietigd. Dit zorgt ervoor dat er een kwaadaardige kracht losgelaten wordt op de wereld die voor chaos zorgt. Aan de krijgers in de game om nu de boel weer op orde te brengen.

Twee storymodes

Soulcalibur VI richt zich behoorlijk op singleplayer content en dit vertaalt zich in niet één, maar twee storymodes.

Soul Chronicle verteld het overkoepelende verhaal van Soulcalibur VI. Je volgt hierin het hoofdverhaal door een mix van verhalende scenes en gevechten. Daarnaast is het in Soul Chronicle ook mogelijk om met alle andere characters hun eigen verhaal door te spelen en zo te zien wat hun rol is in het overkoepelende verhaal. Er zijn ruim twintig vechters om uit te kiezen, inclusief Geralt of Rivia die ditmaal in een gastrol komt opdraven, dus hier ben je wel even zoet mee.

In Libra of Souls ga je aan de slag met je eigen character. In de character creator maak je jouw eigen vechter. Dit kan een bestaande vechter zijn die je simpelweg aanpast, maar je kunt ook je compleet eigen vechter maken. Ras, geslacht, vechtstijl en de outfit. Alles is aan te passen.

Eenmaal tevreden ga je aan de slag. Je wordt gedropt op een wereldkaart en hier kun je verschillende missies aannemen. Je kunt het hoofdverhaal volgen, maar ook allerlei zij-missies spelen.

Het toffe aan deze mode is dat elk gevecht met een eigen uitdaging komt. Soms moet je meerdere vijanden achter elkaar verslaan, soms begin je met een halfvolle healthbar, weer andere keren loopt je healthbar langzaam leeg en kun je die weer aanvullen door je tegenstander te raken en ga zo maar door. Verder is het mogelijk om etenswaren te nuttigen voor een power up, of om bondgenoten op te roepen voor de extra lastige gevechten. Heel tof. Ook kruisen de verhalen van Soul Chronicle en Libra of Souls elkaar soms en dat levert dan weer van die toffe momentjes van herkenning op.

Wat ik dan wel weer ontzettend jammer vind is de manier waarop de verhalen in beide modes worden verteld. Geen toffe cutscenes, maar eenvoudige, stilstaande plaatjes (die overigens wel weer erg mooi zijn) en heel veel tekst. In Soul Chronicle nog met stemacteurs, maar in Libra of Souls is het echt gewoon ouderwets tekstjes lezen. Dit kan wat mij betreft echt niet meer en Tekken 7 liet vorig jaar nog zien hoe het qua presentatie dan wel moet, dus waarom dit dan in Soulcalibur VI niet kan is mij een raadsel.

Bovendien zorgt deze manier van vertellen ervoor dat het verhaal af en toe gewoon erg houterig en raar overkomt. Alsof er hele stukken overgeslagen worden. Jammer.

Lekker knokken

Gelukkig zit het met het vechten wel helemaal goed. Zoals ik eerder al aangaf hoef je in Soulcalibur geen moeilijke combo’s uit je hoofd te leren. In plaats daarvan heeft de game een vrij eenvoudig systeem. Alle mogelijke acties zitten simpelweg in je knoppen. Het is aan jou om om met deze mogelijkheden verschillende aanvallen aan elkaar te rijgen en je tegenstander te verslaan.

Daarnaast keren de Soul Charge en Critical Edge weer terug. Deze aanvallen kun je gebruiken wanneer je Soul Gage volledig is opgeladen. Dit kun je doen door simpelweg schade toe te brengen aan je tegenstander, maar ook wanneer je schade ontvangt loopt deze meter vol. Soul Charge activeert een soort overdrive waardoor jouw vechter tijdelijk sterker wordt en dus meer schade kan uitdelen. Critical Edge is een ultieme aanval die enorm veel schade aanricht wanneer je jouw tegenstander ermee weet te raken. Hoewel je hem niet altijd nodig zult hebben is het wel de moeite waard om hem te activeren, want het ziet er echt waanzinnig gaaf uit!

Nieuw in Soulcalibur VI is de Reversal Edge. Dit is een aanval die lastig is om te blokkeren en een soort steen-papier-schaar spelletje activeert. Kies de juiste aanval en je doet flink wat schade, kies de verkeerde en je mist, of je tegenstander neemt de aanval over. Een toevoeging die lekker werkt en weer een extra laag toevoegt aan de gevechten.

Spektakelstuk

Waar de plank nog misgeslagen wordt bij de presentatie van het verhaal, slaat Soulcalibur VI bij de presentatie van de gevechten de spijker volledig op zijn kop. De vechters zien er fantastisch uit en ook de arena’s mogen er zijn, maar vooral de manier waarop de gevechten in beeld komen is fantastisch. Zoals gezegd zien de aanvallen er bijzonder spectaculair uit en dit alles wordt ondersteund door een heerlijke soundtrack. Geen technomeuk of andere computer-gegenereerde deuntjes, maar gewoon een ouderwets orkest die lekker dramatische muziek door je speakers knalt. Het past er perfect bij.

Soulcalibur VI is weer een bijzonder fijne vechter. De actie werkt prima en ziet er heerlijk uit. Verder houdt de game je met zijn beide story modes wel een poosje bezig en mocht je er dan nog geen genoeg van krijgen, dan kun je ook je skills online gaan uitproberen.

Wat wel bijzonder jammer is aan de game, is de karige presentatie van de storymodes. Dit had echt een stuk beter gemoeten. Voor de rest valt er weinig te klagen en als je een lekkere fighter zoekt, dan zit je met Soulcalibur VI wel goed.

Soulcalibur VI
8.3
review-soulcalibur-viPluspunten <br> <br> + Goeie, strakke gameplay <br> + Gevechten zijn krachtig en spectaculair <br> + Soundtrack is heerlijk <br> <br> Minpunten <br> <br> - Erg karige presentatie van de storymodes <br> - Verhaal is dankzij die presentatie af en toe gewoon raar en onlogisch