Over een paar dagen ligt hij in de winkel. De enige rallygame die het spelen waard is. Tenminste, met DiRT Rally was dat zeker het geval. Nu komt DiRT 4 eraan en kan deze zijn voorganger overtreffen?

DiRT Rally was een game voor de simulatiefanaten. Lastig onder de knie te krijgen en een frustratie-opwekker van de bovenste plank. Voor die gamers die meer van Need for Speed of Forza Horizon houden was het net iets teveel simulatie en daardoor een stuk moeilijker te spelen. DiRT 4 moet daar verandering in brengen want dit deel moet laagdrempeliger zijn.

Kies je speelstijl

Dat dit zo is merk je al als je de eerste stappen in de game zet. Na een prachtige intro, die van tekst wordt voorzien door niemand minder dan rallykampioen Kris Meeke, en het maken van je character, krijg je de keuze uit twee speelstijlen: Gamer (just for the fun) en Simulation (I want to be challenged). Dat is al totaal anders dan het vorige deel. Je kunt nu een simpelere speelstijl kiezen en dat maakt dat de game veel toegankelijker voor alle racegameliefhebbers is geworden. Wat daarna gebeurt is nog interessanter. Je gaat direct een rit rijden in Australië. Niet zomaar een ritje want tijdens deze race worden jouw rijvaardigheden beoordeeld. Direct na de race geeft de game een advies kijkend naar je rijstijl. Dit advies is onderverdeeld in vier moeilijkheidsgraden: Racer, Pro, Champion en Fearless. Prettig want dat kan in het spel een boel frustratie schelen.

But I learn mr. Fawlty

Wat vervolgens komt is nog cooler, je wordt verwezen naar de DiRT Academy, naar Dirtfish, de rallyschool in Washington, USA. Over dat deel kan ik alleen maar heel enthousiast doen. Er is nog nooit een rallygame geweest die zo’n diepgaande uitleg met oefeningen heeft laten zien. Hoe beweegt een RWD (achterwiel aangedreven) zich, hoe een FWD (voorwiel aangedreven) of een 4WD (vier wiel aangedreven) zich. Heel duidelijk wordt getoond wat het verschil is in de techniek van het bochten nemen met deze drie soorten auto’s.

Hoe neem je een hairpin, wat doet sneeuw, gravel, asfalt met de bewegingen van een auto? Voor het eerst kan zelfs iemand die totaal geen idee heeft wat achterwielaandrijving precies betekent, begrijpen hoe dit werkt en welke krachten we zien bij het nemen van een bocht. Als er al een vernieuwing is die deze game direct punten extra geeft, dan is dit het wel.

De besturing van de auto’s werkt weer als vanouds, heerlijk soepel. Ik race met het meest simpele Thrustmaster stuurtje wat er is en dat werkt al als een zonnetje. Mocht het toch niet helemaal doen wat jij wil, dan zijn de afstellingen in de options talrijk en kan je de controller of stuur compleet naar eigen wens laten reageren.

De top bereik je nooit alleen

De basis van alle racegame modes is career. Starten als een beginnertje en dan opklimmen naar de top. Je start in een soort clubkampioenschap en naarmate je presteert en punten scoort, verdien je ook licenties om in de hogere en internationale afdelingen te gaan racen. Het geld wat je verdiend kan vervolgens weer gebruikt worden om auto’s voor je team te kopen. Ja, DiRT 4 heeft de mogelijkheid om op een bepaald moment een eigen team te maken, met eigen techneuten, budgetten, faciliteiten en sponsoren. Awesome niet? Alles kan met het verdiende geld gekocht of uitgebreid worden. Een grote garage zodat je meer gekochte auto’s kwijt kan of geld naar het Research en Development team zodat je je huidige auto’s kan upgraden, alles is een keuze.

Nieuw is ook de informatie die we nu van de stewards krijgen. Meestal is er weinig te melden maar soms krijg je informatie over een gestrande auto op het traject of andere problemen. Ook dit maakt het weer iets realistischer. Daarnaast heeft men in DiRT 4 eindelijk die onzichtbare muur langs de weg een stuk verder weg gezet. Geen directe reset meer als je even buiten de weg kwam. Nee, nu kan je gewoon je auto weer terug naar de weg sturen en dat voelt toch een stuk prettiger.

Tussentijds repareren

Wat ook nieuw is, zijn de reparaties die je tussen en tijdens de stages kan doen. Met het huren van een techneut kan je eventuele problemen aan je auto oplossen. De regels geven je maar een beperkte tijd die je daaraan mag besteden dus ook het plannen van wat je allemaal repareert is belangrijk. Ook de random problemen die je auto onderweg kan krijgen zijn in de game verwerkt. Midden in een race hoor je ineens je versnelling ratelen en geeft je bijrijder de melding dat er iets niet oké is. Trouwens, die bijrijder kan je ook zelf kiezen zodat je of vergezeld wordt door een leuke dame of door een aardige meneer. De technische problemen die je onderweg krijgt, zijn aan de kant van de weg te repareren, ten koste van je tijd natuurlijk. Vreemd genoeg kan je dat ook negeren, tenminste op de moeilijkheid waar ik op zat, en ging het bij mij vanzelf weer weg. Wat niet te negeren is, zijn lekke banden. Dat voel en hoor je direct en het maakt je auto zeer lastig te besturen.

Tuning

Voor de echte finetuners is er wederom de optie om je auto tot in de puntjes af te stellen. De tuning van je auto is zeer uitgebreid. Wielspoor, verhoudingen in de versnellingsbak, remafstellingen, you name it. Voor mij net iets teveel abracadabra maar ik weet ook dat er hele groepen zijn die online de meest ideale afstelling voor elk circuit en elke omstandigheid met elkaar delen.

Hoe verder je in career komt, hoe meer mogelijkheden er tevoorschijn komen. Dan komen er een ander soort races tevoorschijn die het spel weer net even wat interessanter maken. Zo kan je op een bepaald moment Landrush, Rally Cross en Historic Rally gaan doen.

Maar er is meer!

Naast de gewone op tijd gebaseerde rally-events kan je dus ook andere races doen. Landrush zet je in een klein circuit waarin je met Pro Buggies, Pro-2 Trucks, Pro-4 Trucks en Crosskarts tegen elkaar kan racen. Rally Cross is vergelijkbaar maar dan met rallyauto’s zoals Crosskarts, Super 1600s, RX Lites. Je rijdt wederom op een klein circuit tegen een aantal andere AI cars. Historic Rally, de naam zegt het al, is rally’s rijden met klassiekers zoals de Lancia en de Opel Kadett GSI. Die variatie maakt dat DiRT 4 minder snel verveeld. Zeker die modes waarbij je tegen anderen mag strijden op een circuit zijn een welkome afwisseling van het in je eentje door een landschap heen denderen.

Die variatie is prettig, zeker omdat het aantal landen waarin je kan rijden niet heel erg groot is. Australië, Spanje, Michigan USA, Zweden en Wales zijn de plaatsen waar alle gewone rally’s plaatsvinden. Op zich niet veel plekken en dat is best wat jammer. Maar je kan je ook afvragen of er meer in zou moeten zitten. Deze locaties laten namelijk alle vormen van terrein zien, van de sneeuw in Zweden tot de woestijngebieden in Australië.

Oh, hier ben ik nog niet geweest

Naast career, multiplayer en Freeplay heeft Codemasters ook voor wat simpeler vertier gezorgd. In de mode Joyride heeft men allerlei leuke challenges gestopt, zoals het kapot rijden van zoveel mogelijk blokken. Leuk als je even lekker wil raggen en wat anders wilt doen dan racen voor tijd of de winst. Je vooruitgang wordt bijgehouden op Racenet die dit multiplatform laat zien. Helaas werkt dit systeem pas na launch dus hoe dit eruit ziet, daar kan ik jullie nog niets over vertellen.

Rallygames zijn gaaf maar op een bepaald moment gaan de tracks wel vervelen. Daar heeft men in DiRT 4 goed over nagedacht. De mode Freeplay heeft namelijk een unieke generator. Wat je daar doet is je eigen rally samenstellen. Je kiest het land en vervolgens kan je onbeperkt tracks genereren waarbij jij aangeeft hoe lang en hoe moeilijk deze stage moet worden. Elke track is anders opgezet en dat maakt dat je nooit hetzelfde ritje rijdt. Op datzelfde onderdeel kan je ook nog eens het tijdstip en de weersomstandigheden instellen. Ook zal DiRT eigen community-events genereren die je weer extra points geven.

Niet crispy

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. De graphics zijn niet crispy scherp en ik vraag me af of het op 1080p draait want zo ziet het er niet uit. De framerate daarentegen is zeer stabiel en blijft, zover ik kan zien, op 60 fps draaien. Geen stotters maar een vloeiend beeld. Dit wil trouwens niet zeggen dat de graphics slecht zijn, zeker niet. Tijdens de schemering rijden en de ondergaande zon tussen de bomen door zien stralen, dat allemaal is prachtig weergegeven. Ook de weergenerator doet zijn werk heel goed. Sneeuw, regen, mist, het ziet er allemaal gewoon goed uit. Een extra puntje gaat naar de soundtrack. Wat heeft deze game lekker nummers in zijn lijst staan en dat wil bij veel andere games ook nog weleens dramatisch zijn.

Conclusie

Heb we hier met een absolute must buy te maken of is het afwachten totdat er een leuke deal voorbij komt? Dat hangt natuurlijk af van je wensen. Voor de fans van rallyrijden en racegames is dit echt wel een must buy. Ook als je wat minder goed bent in racegames, geeft DiRT 4 je toch genoeg voldoening doordat ze dat geweldige instapsysteem gebruiken. Hou wel in het achterhoofd dat het een racegame blijft en dat het repeterend gevoel, wat eigenlijk standaard is bij racegames, op een bepaald moment wel intreed. Maar hoe dan ook, op mijn allereerste vraag of DiRT 4 zijn voorganger heeft overtroffen, moet ik een bevestigend antwoord geven. Men heeft in DiRT 4 wat meer diepte aangebracht door al die extra zaken waar je nu mee bezig gaat. Het rallycross- en landrush-deel maken dit helemaal af. Tegelijkertijd is er ook ruimte voor wat fun in de Joyride-afdeling. Dus tijdrijden, tegen anderen racen of gewoon even leuk wat dozen kapot rijden, het zit er allemaal in. In mijn ogen hebben we hier een winnaar!

(afbeeldingen ingame tijdens review gemaakt)

Als bonus wat beelden van één van mijn (minder succesvolle) races in de Historical afdeling.

Wat denk je van dit artikel?
  • Vet (0)
  • Interessant (2)
  • Nuttig (0)
  • Saai (0)
  • Zuigt (0)
RECENSIEOVERZICHT
DiRT 4
94 %

Reageer op dit artikel

Abonneren op
wpDiscuz