De indie games worden steeds belangrijker voor het aanbod van games op de Xbox consoles. Welke indie pakt de XBNL Award dit jaar?

Ter verfrissing van de term; indies zijn games die gemaakt zijn door individuele ontwikkelaars, oftewel teams van 1 tot 10 man gemiddeld. Die ontwikkelaars hebben niet tientallen duizenden of miljoenen dollars tot hun beschikking om een game te maken. Als er één ding wordt bewezen, dan is het wel dat je niet budgetten van tientallen miljoenen nodig hebt om een goede game te maken. In 2022 bleef de trend doorzetten dat er indies zijn die met gemak andere triple A games omver blazen qua kwaliteit.

Het is elk jaar moeilijk om de nominaties enigszins beperkt te houden. Het liefst zetten we er minimaal 10 games in, maar dat gaat niet. Stem hieronder op de indie game die jij het beste vond uit 2022.

Welke game krijgt jouw stem voor de 'Klein maar fijn'-award 2022

  • Tunic (55%, 32 Votes)
  • Cuphead The Delicious last course (17%, 10 Votes)
  • Road 96 (16%, 9 Votes)
  • Trifox (7%, 4 Votes)
  • Cult of the Lamb (5%, 3 Votes)

Totaal aantal stemmen: 58

Laden ... Laden ...

Benieuwd welke andere categorieën we hebben en de bijbehorende nominaties? Check onze XBNL Awards lijst.

Tunic

Mijn persoonlijke GOTY van 2022, Tunic, is ook nog eens een indie. Het is niet zomaar een indie, de hele game is gemaakt door 1 persoon! Het is echt ontzettend indrukwekkend dat 1 persoon zo’n complexe, pittige en old-school Zelda achtige game kan maken. In Tunic speel je als een vosje en heb je een wereld vol met mysteries en zelfs een eigen taal. Je moet vijanden verslaan, dungeon crawlen, puzzels oplossen, nieuwe gebieden ontgrendelen met nieuwe krachten en de isometrische point of view speelt hier ook zelfs een rol in. Hoe verder je in de game komt, hoe meer pagina’s van de handleiding je ontgrendelt en je ook meer knoppencombinaties bijvoorbeeld leert kennen waarmee je deuren opent. Deze game is echt een hele dikke aanrader!

Trifox

De game van onze zuiderburen Glowfish Interactive wist de harten van collega redacteur Rik en community member Evil Terrorr te winnen (zoals je hier in Rik zijn review kunt lezen). Rik zijn samenvatting:

”Voor minder dan twee tientjes haal je één van de beste platformers van de afgelopen jaren in huis. Trifox speelt enorm lekker weg dankzij de soepele controls, toont prachtige levels en geeft de speler uitdagende top down twin stick actie. Door de verschillende classes waarmee gespeeld kan worden, in combinatie met tientallen vrij te spelen abilities, weet de relatief korte game de nodige herspeelbaarheidswaarde te bieden. Een must play!”

Road 96

Dit jaar was Road 96 een absolute verrassing. De indie heeft een eigen smoel en vooral een eigen verhaalvertelling. In Road 96 leef je namelijk als één van de vele tieners in een totalitaire staat en wil je eigenlijk het land uit vluchten. Tijdens één van je vele roadtrips kom je zeer opvallende personages tegen en daar leer je steeds meer over via verschillende invalshoeken door steeds met een andere tiener het verhaal te doorlopen. Echt een leuke game als je houdt van een gefragmenteerd verhaal waar je steeds in andere situaties meer leert over hoe het verder gaat. Lees hier de review.

Cuphead The Delicious Last Course

Deze grote DLC van Cuphead viel bij collega redacteur Rik goed in de smaak en genoot van vele critici negens en tienen. We hebben helaas geen review, maar hij hoort wat Rik betreft wel thuis in dit lijstje. Cuphead is één van de meest pittige games die je kunt spelen. Mocht het je gelukt zijn om de main game uit te spelen, dan kan je dus met deze DLC aan de gang en die biedt weer genoeg content om uren te huilen omdat je de baas niet kunt verslaan.

Cult of the Lamb

Deze game is door onze eigen community member Eddie voorzien van een review.

”Heerlijk hack & slashen door werelden op een door jou gekozen moeilijkheid. Cult of the Lamb is een sterke entry in de wereld van indie-games. Weliswaar een paar kleine missers (wat mij betreft), maar niets dat de score echt gigantisch omlaag drukt. Zeker omdat de meeste kleine foutjes zichzelf met progressie door de game oplossen, of gewoon omheen te werken zijn.”

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties