Review: Trifox – topper in haar genre

Voor minder dan twee tientjes haal je één van de beste platformers van de afgelopen jaren in huis. Trifox speelt enorm lekker weg dankzij de soepele controls, toont prachtige levels en geeft de speler uitdagende top down twin stick actie. Door de verschillende classes waarmee gespeeld kan worden, in combinatie met tientallen vrij te spelen abilities, weet de relatief korte game de nodige herspeelbaarheidswaarde te bieden. Een must play!

+ soepele controls
    + prachtige levels
    + pittige bosses
    + diverse classes en gevarieerde abilities
    + lekkere sounds
    + enige herspeelbaarheidswaarde door classes en collectibles

+/- puzzels voelen soms wat geforceerd aan
    +/- laatste paar werelden enigszins lang en onduidelijk
    +/- nog een paar levels er bij had ik prima gevonden

- verhaalvertelling wel heel erg mager

Samen met vriend van de redactie Evil Terrorr, ben ik afgelopen week in Trifox gedoken. In deze review lees je onze bevindingen.

De gamesindustrie in de Benelux staat vol in bloei. In 2020 zagen we We Were Here Together en Deliver Us the Moon verschijnen. Beide games zijn door de XBNL-redactie en haar achterban bijzonder positief ontvangen. Rond de release van de Xbox Series X|S werden we door The Falconeer verrast, een visueel meesterwerk. Niet veel later zagen we eveneens van Nederlandse bodem Lake verschijnen, een game die in de XBNL top 5 indies games opgenomen is.

In 2022 is het de beurt aan onze Vlaamse zuiderburen om te shinen. Zo zagen we begin dit jaar de prachtige witte sneeuwvlaktes in Shredders voorbij komen en wist You Suck at Parking afgelopen maand hoge ogen te gooien. Vandaag is Trifox verschenen, een platformer door Glowfish Interactive ontwikkeld. Deze game van Belgische makelij bewijst opnieuw dat we enorm trots mogen zijn op ‘onze eigen’ ontwikkelaars. Want nondesjus, wat speelt deze game lekker!

Ode aan de klassieke 3D platformers

Met Trifox leveren de ontwikkelaars bij Glowfish Interactive hun debuut game. Met de game brengen zij een ode aan favoriete games uit hun eigen kindertijd, zoals Crash Bandicoot en Ratchet and Clank. Invloeden uit deze games worden al vrij snel duidelijk, maar daarover zometeen meer.

In Trifox kruip je in de huid van een vos. Een boze vos, want zijn afstandsbediening is gestolen. Als speler kun je kiezen of jouw vos een Mage, Engineer of Warrior is. Nadat je de juiste class gekozen hebt ga je op pad om jouw afstandsbediening terug te halen. Wie diegenen precies zijn en waarom zij jouw afstandsbediening gejat hebben is en wordt niet erg duidelijk. Qua verhaalvertelling staat hier alles wel min of meer beschreven.

Hoewel de verhaalvertelling uiterst mager is, zul je daar als speler al snel lak aan hebben. Het introductielevel wacht op jou en dat ziet er verdraaid goed uit. In no time worden de basics op een vlotte en simpele manier uitgelegd. Springen, dashen, double jumpen en verschillende soorten attacks. Het zit er allemaal in, de controls zijn soepel en voelen intuïtief aan.

Mooie en diverse werelden

Na de introductie bezoek je een viertal werelden die ieder een aantal levels bevatten. Iedere wereld weet wel iets unieks te brengen. De werelden zien er gevarieerd uit. Als speler bezoek je grotten, sneeuwgebieden, zandvlaktes of meer industriële terreinen. De biomen zijn van de nodige details voorzien en zijn sfeervol aangekleed.

Naast de diversiteit in vormgeving, kom je in de verschillende werelden ook nieuwe vijanden en obstakels tegen. De game weet de nodige variatie te bieden en als speler zul je dan ook merken dat de platform-actie niet snel zal vervelen. Zo ben je het ene moment op plateaus aan het springen om veilig de overkant te halen. Het volgende moment ga je op zoek naar elementen, waarmee je bijvoorbeeld een lift in beweging kunt krijgen of een opening naar een nieuwe wereld weet te creëren.

Dat de ontwikkelaars variatie hoog in het vaandel hebben staan, blijkt ook uit de verschillende combat mogelijkheden. Er zijn in totaal 30 abilities te unlocken en iedere ability heeft overduidelijk voor- en nadelen voor wat betreft bijvoorbeeld het doen van damage, snelheid van bewegen en bescherming. Ik ben zelf begonnen met de Mage en dan heb je bij de start onder andere magische krachten tot je beschikking. Ideaal om op afstand te gebruiken, maar minder geschikt voor close combat of als er veel vijanden tegelijkertijd aangepakt moeten worden. Gelukkig kun je in ieder level muntjes verzamelen, waarmee je nieuwe wapens vrij weet te spelen.

Met het vrijspelen van wapens krijgt de game gaandeweg ook meer verdieping. De levels worden moeilijker en de vijanden krijgen meer skills en wapens. Als speler wordt er dus ook van jou meer gevraagd. Vanaf wereld twee wordt er een groter beroep gedaan op het tactisch inzetten van wapens, waarbij je jouw character met 4 abilities uit kunt breiden. Ik koos bijvoorbeeld al snel voor een grote hamer, waardoor ik ook in close combat genoeg weerstand kon bieden. Daarnaast vond ik het fijn om een flamethrower neer te zetten, zodat ik mijn aandacht meer kon focussen op één richting van de map, wetende dat de flamethrower een deel van de heavy lifting aan de andere ingang kon doen.

Een set wapens kan in de ene wereld goed werken, maar een gouden formule is er niet. De hierboven beschreven inzet van wapens, had weinig effect in werelden waar de vijanden overwegend raketaanvallen uitvoeren. Je zult dan meer met lange afstand wapens willen werken, gecombineerd met bijvoorbeeld een shield. Overigens, over de vijanden gesproken, dat zijn andere dieren. Ik denk ook vossen of iets wat er op lijkt. Ze zien er veelal hetzelfde uit, niet altijd, maar brengen wel de nodige diversiteit in skills en wapens ten tonele. Daarnaast zijn er ook bosses om te verslaan.

Uitdagende gameplay

Trifox begint toegankelijk, maar vanaf wereld 2 worden de levels behoorlijk uitdagend. Je kunt als speler drie modes instellen: Easy, Normal en Hard. Als speler zul je constant in beweging blijven en voortdurend bezig zijn met het optimaal benutten van je abilities. Doe je dit niet dan is het snel gedaan met je. Zelfs de Easy mode is nog behoorlijk pittig. Gelukkig zijn de checkpoints goed ingericht.

Richting wereld 3 wordt het bij vlagen echt moeilijk. Met name de bosses zijn dan ingewikkeld door hun moeilijker te doorgronden bewegings- en aanvalspatronen, snelheid waarbij je als speler van tactiek moet wisselen en korte periodes dat de bosses kwetsbaar voor aanvallen zijn. Als speler werd ik positief verrast door de uitdaging die er gaandeweg ontstond. Uiteraard is uitdaging iets subjectiefs. Eindbaas Evil Terrorr heeft de game al op 1000G weten te zetten, waarmee hij als nummer 2 op de ranglijsten de boeken in gaat. Ik hoop dat onze Vlaamse collega’s van LifeIsXbox en BloodyGoodReviews deze Nederlandse invasie op de wereldranglijsten kunnen waarderen.

Richting het einde van de game ontstaan bij mij als reviewer de eerste kritieken, in deze verder nagenoeg perfecte game. Zo vond ik de levels in wereld 3 lang duren en merkte ik dat mijn aandacht om bij de game te blijven minder werd. De werelden worden gevoelsmatig een stuk groter, de puzzels die gedaan moeten worden mijns inziens onoverzichtelijker. Niets schokkends hoor. Maar de lekkere combatflow waar ik in zat, moest in wereld 3 af en toe plaatsmaken voor enig ongenoegen: Welke kant moet ik op? Ben ik hier al geweest? Wat wordt er van mij als speler gevraagd om te vinden of te verplaatsen? De lichte frustraties gingen echter alweer snel weg toen de laatste paar eindbazen zich aandienden. Wat een genot en spektakel!

De hamvraag

Nu, de hamvraag. De game kost momenteel 18 euro in de aanbieding en biedt ongeveer 3 Р6 uur aan gameplay voor ̩̩n playthrough. Is de game te kort? Staat de prijs in verhouding tot het aantal uur speelplezier? Wat mij betreft een duidelijke JA. De game is kort, maar het speelplezier des te groot. Ik zou iedere liefhebber van het platformergenre aanraden om Trifox aan te schaffen.

De ontwikkelaars hebben met Trifox pure kwaliteit geleverd. De game loopt als een zonnetje, ziet er prachtig uit en weet heerlijke gameplay te bieden. De game kent goed gevulde werelden met veel details en is overduidelijk met de nodige zorgvuldigheid en passie ontwikkeld. Daarnaast is het goed mogelijk om de game een tweede keer door te spelen. Na de eerste playthrough zul je als speler ongeveer de helft van alle abilities vrijgespeeld hebben. Je kunt er voor kiezen om een tweede playthrough te doen, met een andere class en dan de andere helft van de abilities vrij te spelen. Ik weet zeker dat de ervaring anders zal zijn.

Voor minder dan twee tientjes haal je één van de beste platformers van de afgelopen jaren in huis. Trifox speelt enorm lekker weg dankzij de soepele controls, toont prachtige levels en geeft de speler uitdagende top down twin stick actie. Door de verschillende classes waarmee gespeeld kan worden, in combinatie met tientallen vrij te spelen abilities, weet de relatief korte game tevens de nodige herspeelbaarheidswaarde te bieden. Een must play!