Remasters, definitive editions, remakes, we worden er mee doodgegooid de laatste tijd. Op de Xbox 360 begon het hele verhaal al, maar op de Xbox One (en PS4 net zo goed) loopt het helemaal de spuigaten uit. Zitten we hier eigenlijk nog wel op te wachten?

Ik merk aan mezelf dat ik een beetje moe begin te worden van al die remasters. Wéér een game die ik 3 jaar geleden gespeeld heb met lichtjes opgepoetste graphics en een bonusmissie van 5 minuten. Hebben we dan echt geen inspiratie meer? Uiteraard begrijp ik ook wel dat het een relatief goedkope manier is om nog wat extra te verdienen aan een titel, maar doe het dan goed.

Remasters en remakes

Een titel die mij wel absoluut kon bekoren, was de Gears of War Ultimate Edition voor de Xbox One. Dit was dan ook geen simpele remaster, maar een heuse remake. Zit daar dan verschil in? Jazeker, en niet een beetje ook.

Het verschil tussen het origineel…
…en de remake van Gears of War is echt wel te merken.

Bij een remaster gebeurt er heel simpel gezegd het volgende: men neemt de originele titel, blaast er wat stof af, gooit er een extra filtertje overheen, schroeft het geluid iets op en plakt er een ‘remaster stempel’ op. Er zijn ook uitgevers en ontwikkelaars die er wel iets meer moeite in stoppen, maar dit is het ongeveer.

Bij een remake nemen ze de originele titel en breken ze de game volledig af, zodat ze hem vervolgens compleet opnieuw op kunnen bouwen. Dit zorgt voor nieuwe, vaak mooiere graphics en beter geluid. Gameplay wat net niet helemaal lekker was in het origineel kan ook direct aangepakt worden. Eigenlijk krijg je dus een totaal nieuwe game, maar dit kost dan ook behoorlijk meer geld om te realiseren.

Zijn al die remasters en remakes wel nodig?

Volgende puntje dan. Waarom worden zoveel games geremastered en is dit wel nodig? Het antwoord op de eerste vraag is makkelijk. Het levert geld op. Ontwikkelaars roepen dat ze zo meer mensen kennis kunnen laten maken met hun titels, en hoewel hier wel waarheid in zit draait het uiteindelijk gewoon om de doekoe’s. Geld dat ze vervolgens wel weer kunnen gebruiken voor nieuwe titels.

De tweede vraag, is het wel nodig? Die is lastiger. Dat verschilt namelijk per persoon en ook per game. Ondanks dat ik zeg dat ik moe wordt van al die remasters, maak ik me er wel af en toe schuldig aan maak. Een titel die ik op de 360 erg lekker vond of gewoon totaal gemist heb, die wil ik soms ook op de One nog wel eens kopen. Een remaster van een game van 15 jaar oud, dat vind ik dan weer totale waanzin, puur en alleen al om het feit dat pixelgraphics in HD alleen maar lelijker worden en die houterige animaties ook niet aangepakt worden.

Van deze pixelbrei in HD wordt ik dan weer niet vrolijk van.

Over remakes kan ik korter zijn. Ja, die wil ik. Ik wordt dan ook ontzettend blij van het vooruitzicht dat ik één van mijn favoriete titels, Resident Evil 2, nogmaals mag gaan spelen, maar dan met moderne graphics en gameplay. Ook naar de remake van Final Fantasy 7 kijk ik erg naar uit. Ondanks dat een remake wel meer geld kost, zal het voor een ontwikkelaar altijd goedkoper blijven dan een totaal nieuwe game ontwikkelen. Je hebt de blauwdrukken immers al liggen. Daarom zou ik ook meer voor remakes willen pleiten dan voor remasters.

Goed, uiteindelijk zie ik ook gewoon het liefst een nieuwe titel, maar als het alternatief is dat we steeds meer microtransacties en lootboxes onder onze neus gedrukt krijgen om games te kunnen financieren, dan wil ik af en toe wel eens een remaster aanschaffen, mits het maar goed gedaan wordt. Zou EA de Mass Effect-trilogie nog eens opnieuw uit willen brengen?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties