Je hebt iets heel goed gedaan en daarvoor krijg je nu een sticker. Op de basisschool werkte het al zo en eigenlijk doen de achievements op je Xbox niet veel anders. Af en toe echter zit er eentje tussen die je het liefst gewoon zou overslaan. Flikker maar op met je stickertje!

Sommige achievements zijn gewoon te makkelijk. Die zijn zo volslagen idioot dat het hele principe van de gamer belonen verloren gaat. Je hebt op A gedrukt in het menu, hier heb je een sticker. Ja hallo, ik ben niet achterlijk hoor! Desondanks wil ik ze wel hebben, iets met OCD ofzo.

Soms kom ik ook een achievement tegen die zo idioot moeilijk te halen is dat ik hem het liefste oversla. Dit doe ik dan niet, want daar is de OCD weer. Dit levert dan een hoop frustratie op. Hoeveel? Laten we het er maar op houden dat de woorden “potverdikkie, weer niet gelukt, wat vervelend” niet de eerste keus uit mijn vocabulaire zijn.

Er zijn best wel heel veel kneitermoeilijke achievements. Ik wil me in deze lijst dan ook beperken tot de achievements die ik daadwerkelijk gehaald heb, of waartoe ik een poging heb gedaan ze te behalen. Hieronder een aantal van die achievements die mij tot de rand der waanzin dreven.

Mile High Club (Call of Duty 4: Modern Warfare) 30G

Een lousy 20G levert deze achievement je op de Xbox 360 op. Gelukkig realiseerden de ontwikkelaars zich dat dit een beetje weinig was en dus krijg je er in de Remastered uitgave 30G voor. Voor de gamerscore hoef je dit niet te doen, maar de voldoening die je voelt als je hem eenmaal gehaald hebt wel.

Voor de Mile High Club moet je het gelijknamige level op Veteran uitspelen. Met wat geduld zijn de overige levels op Veteran ook prima te doen, dus wat is het probleem? Nou, geduldig spelen is er niet bij. Je hebt namelijk maar 1 minuut de tijd om een vliegtuig vol dwazen leeg te schieten en een hostage te redden. Aangezien een halve kogel al bijna je dood betekent op Veteran begrijp je dat je als een Rambo met ADHD door dat vliegtuig moet sprinten en de accuracy van Hitman moet hebben. Oh, en vergeet vooral niet de gijzelnemer op een headshot te trakteren. Op lagere niveau’s kun je hem in zijn been schieten, maar als je dit probeert op Veteran wordt je checkpoint herladen en krijg je het berichtje: “True veterans get headshots”.

Frustratielevel: Hoog, dit ene minuutje zal je ongeveer 5 uur en een controller kosten, maar de voldoening als je hem haalt is ook erg hoog. Je voelt je dan oprecht een badass.

…Becomes the Master (Titanfall 2) 15G

Dit is een achievement die wel een beetje in hetzelfde straatje past als de Mile High Club. Aan het begin van de campaign van Titanfall 2 word je gedropt in the Gauntlet, een soort hindernisbaan waar je zo snel mogelijk door heen moet rennen, springen, wallrunnen en schieten. Aan het eind van dit level staat een scorebord waar je tijd op bijgehouden wordt.

De bedoeling van deze achievement is dat je in de top 3 komt te staan op dit scorebord. De derde tijd op dit bord staat op 33,65 seconden en dus zul je harder moeten lopen. De eerste keer dat je door the Gauntlet rent zal je tijd waarschijnlijk ver boven de minuut liggen, dus bereid je voor. Bekijk anders onderstaand filmpje even om te zien wat je te wachten staat.

Frustratielevel: Minder hoog dan je zou verwachten. Je hebt hier alles zelf in de hand en elke fuck up is dus je eigen schuld. Ook merk je dat je langzaam maar zeker steeds handiger wordt en dus ook sneller. Mooie bonus is dat je deze skills die je jezelf aanleert ook mee kunt nemen in de multiplayer.

Tactical Challenges (Vanquish) 50G

De enige achievement uit dit rijtje die ik niet gehaald heb is dit onding uit Vanquish. Ik zweer het je, als je deze achievement haalt dan moet er een fanfare voor je langskomen, een mooie meid moet je een bos bloemen en 3 zoenen geven en de ontwikkelaar zou een game over jou en je absurde game-skills moeten maken.

Wat moet je hiervoor doen? Zodra je de campaign op normal uitgespeeld hebt unlock je de Tactical Challenges. Voor elk hoofdstuk uit de campaign is er een challenge. Dat maakt dus 5 in totaal. Zie deze challenges als een soort Horde Mode uit Gears of War. Er komen meerdere waves met vijanden in meerdere ronden op je af en je moet ze allemaal uitschakelen. Vanquish heeft echter een nasty verrassing voor je. Nadat je klaar bent met de vijfde challenge komen ze doodleuk met nog een extra zesde. Die laatste challenge is zo idioot moeilijk, niet normaal. Heel veel succes.

Frustratielevel: IT’S OVER 9000!! Uren, nee, dagen heb ik hierin gestoken. Het eindresultaat? Een gamedisc in 3 stukjes, een diepe haat jegens Vanquish en een gamerscore van 950G in plaats van 1000 omdat ik die challenge niet kon halen. Voor wat extra zout in de wond check je het onderstaande filmpje waarin een of andere Japanse gamer het er zo makkelijk uit laat zien. Grrr, misschien met die mogelijk remaster nog maar eens proberen.

Devil of the Caribbean (Assassin’s Creed 4: Black Flag) 40G

Wat een heerlijke game was dit! Lekker de piraat uithangen, plunderen en schepen kapotschieten. Dat laatste is ook wat je moet doen voor deze achievement. Om de Devil of the Caribbean te worden moet je de 4 legendarische schepen naar Davey Jones’ locker sturen.

Maar echt heel makkelijk is dit niet. Je bent zwaar outgunned, hebt behoorlijk minder health, bent langzamer. Dit is een pittige klus en hier mag je dan ook best trots op zijn wanneer je het haalt.

Frustratielevel: Gemiddeld. Ja, het is een moeilijke klus, maar het hoeft niet in één keer. Het zijn 4 verschillende gevechten die je moet winnen, dus je kunt jezelf tussentijds weer lekker opladen.

Benevolent Leader (Fallout 4) 20G

“Reach maximum happiness in a large settlement”. Dus, dorpje bouwen, zorgen dat er genoeg te eten is en dat de mensen daar beschermd en veilig zijn. Nou, niet dus. Ik zou niet weten hoeveel tijd ik hier ingestoken heb, maar die depressieve, ondankbare ellendelingen waren niet gelukkig te krijgen. Uren heb ik besteed aan het bouwen van de mooiste huizen met verlichting, versiering, bescherming. Alles ruimde ik op rond het dorp, iedereen had werk en er was genoeg eten voor het complete Wasteland. Ja, de wereld is vergaan, maar kom op. Zo’n mooi blikken huis met verlichting, daar wordt toch iedereen blij van?!

Frustratielevel: Wordt heel geleidelijk steeds hoger. Vooral ook omdat je af en toe gewoon echt niet meer weet waar je aan moet voldoen om die misselijke etterbakken blij te krijgen. Met regelmaat een save maken en vervolgens je hele dorp compleet uitroeien werkt erg therapeutisch.

Goed, dit zijn een paar voorbeelden van achievements waar ik compleet gek van werd. Ik zal me ongetwijfeld nog aan veel meer moeilijke uitdagingen gaan wagen binnenkort en dit lijstje is dan ook nog lang niet compleet. Zijn er eigenlijk nog achievements waar jullie bijna depressief van werden? Laat het vooral weten.

Abonneer
Abonneren op
8 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments
VaSaMiAn
VaSaMiAn
5 jaren geleden

Ik hou van achievement systeem, maar heb niet de tijd om alle achievement te behalen waardoor het idd frustrerend is om die ene behaalde achievement te ontgrendelen. Maar dit zorgt ook voor een lange backlog aan games. Omdat je eerder bezig zijt met de achievement 🙂

Martin
5 jaren geleden

Leuk artikel maar ik geef niks om achievements. 😉

VaSaMiAn
VaSaMiAn
5 jaren geleden
Reply to  Martin

Als je een spel aan spelen zijt en opeens verschijnt een achievement op je scherm kijk je toch wel eens?

MajorWedgie1
MajorWedgie1
5 jaren geleden

Al ben ik een enorme achieviementh****, zoiets als de 5 & 13 uur non stop/no save overleven in Dead Rising is iets waar ik uit zorg voor mijn mentale gesteltheid niet aan begonnen ben.

Jeffrey
Beheerder
5 jaren geleden
Reply to  MajorWedgie1

resistance is futile; you will be assimilated

MajorWedgie1
MajorWedgie1
5 jaren geleden
Reply to  Jeffrey

Star Trek: Legacy (360) daar heb ik dan weer wel alle achievements voor ^^