Tegenwoordig zijn uitgevers steeds meer bezig met het ‘Games as a Service’ verdienmodel (GaaS). Bekende voorbeelden hiervan zijn games als Rainbow Six: Siege, GTA Online, The Division en het populaire Fortnite. Wordt Red Dead Redemption 2 de volgende?

Veel gamers zullen eind oktober gekluisterd aan hun console zitten vanwege de nieuwe Red Dead Redemption 2. Ruim 8 jaar na de release van het voorgaande deel komt er een nieuw deel in deze serie. Het vorige deel was een groot succes met ruim 15 miljoen verkochte exemplaren. Red Dead Redemption 2 wordt wederom gemaakt door Rockstar, ook wel bekend van GTA.

Het succes van GTA Online

Zoals in de inleiding beschreven staat is in de game-industrie tegenwoordig ‘Games as a Service’ een bekend verdienmodel geworden. Dit wordt door het publiek veel meer omarmd dan de gehate lootbox. Zo heeft GTA Online naar verluidt al meer dan 1 miljard euro opgebracht. Door deze ontwikkeling in de game-industrie en het feit dat achter Red Dead Redemption 2 dezelfde uitgever zit is het logisch dat de focus in deze game ligt op dit online verdienmodel en dat het de hoogste prioriteit heeft.

Beste entertainment

Strauss Zelnick (CEO van Take-Two) geeft in een interview met Game Daily aan dat dit niet de benadering is bij Red Dead Redemption 2. Hij is ervan overtuigd dat als je een geweldige game maakt, mensen vanzelf betrokken blijven bij toekomstige ondersteuning, ongeacht of dit single- of multiplayer is. Take-Two wil graag games maken die boeiend zijn en het beste entertainment, in welke vorm dan ook, bieden aan gamers.

‘Games as a Service’ werkt volgens Zelnick alleen als de game daadwerkelijk goed is, extra content voor een matige game zal gamers niet overhalen alsnog het spel te gaan spelen of geld uit te geven. Door de aandacht te richten op het aanbieden van uitstekende content volgen vanzelf inkomsten en uiteindelijk winst.

Red Dead Online

Na het grote succes van GTA Online is het volkomen logisch dat er een Red Dead Online zal komen, ook dit kan rekenen op een uitgebreide en degelijke ondersteuning van Rockstar. Waarschijnlijk zal Red Dead Redemption 2 wel in het succesvolle rijtje met ‘Games as a Service’ worden toegevoegd en zal er content komen dat daadwerkelijk wat toevoegt aan de ervaring van de gamers, maar niet omdat dat een verplichting is.

Red Dead Redemption 2 wordt op 26 oktober uitgebracht op Xbox One en PS4. Ik kijk vooral uit naar de singeplayer-ervaring die altijd dik in orde is bij Rockstar games.

Hoe zit het met jou? Kijk je vooral uit naar de singeplayer of de multiplayer?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties