Op de GamesCom van dit jaar zag ik samen met Martin en Dante al stiekem heel veel gameplay van Mafia 3. Even later kwam diezelfde gameplay online zodat iedereen het kon aanschouwen. Nu is er weer een video online geplaatst met ongeveer dezelfde gameplay, maar dan een nieuwere build volgens mij (nog steeds pre-alpha). Ik zet alle informatie even op een rij voor je.

Sowieso krijg je nu gewoon aan één stuk door gameplay te zien i.p.v. gefragmenteerd of half switchend naar het interview met de ontwikkelaar, dus dat is wel beter. Wat ik in het interview naar voren hoor komen en wat fijn is om te weten, is dat de ontwikkelaar in ieder geval de open wereld aanpakt. Zoals je misschien weet, was dit één van mijn puntjes in mijn artikel over de nieuwe Mafia. Er moet meer te doen zijn dan alleen de missies, want wat dat betreft was Mafia 2 wel een beetje leeg. Met Mafia 3 wilt de ontwikkelaar extra activiteiten aanbieden, maar wel altijd met het doel in oog, het neerhalen van bepaalde gangs. Denk aan het opsporen van iemand en ondervragen voor informatie, of een hide-out kapot maken zodat een bepaalde gang zwakker wordt.

Het ziet er ook naar uit dat de vijanden op een logische manier reageren op de schoten. Ze blijven niet doorschieten als ze worden geraakt met kogels. Dat irriteert mij soms echt met huidige games. Je kan gerust een halve magazijn leegschieten en ze lopen gewoon door, en in de video zie je de vijanden juist creperen van de pijn. Als je een granaat gooit, worden de vijanden ook ziek hard omver geblazen (check 9:25 in de video)! Helemaal top!

Mafia-3

Mafia 3 meets The Godfather

In het interview komt ook naar voren dat Mafia 3 eenzelfde soort organisatie systeem als The Godfather 2 (niet de film, maar de game) krijgt. Dat wilt zeggen, je eigen leden en hiërarchie. Hoe langer een lid overleeft en goede dingen doet, hoe hoger diegene in rang stijgt en hoe persoonlijker de relatie met de speler (en dus meer bonussen). Persoonlijk vind ik dit een goede zet, want het werkte wel lekker in The Godfather 2 en zo creëer je toch meer diepgang in de gameplay.

Gelukkig zullen niet alle auto’s tijdens een achtervolging zo achterlijk snel exploderen als in de demo, want dat kan echt niet, wat een bullshit. Ik weet dat Michael Bay een traantje zou wegpinken, maar de gemiddelde fan wordt hier niet blij van.

Al met al is de demo wel leuk om te zien en er zijn, zoals je kan lezen, genoeg positieve puntjes. We zullen nog wel lang moeten wachten, want de game komt in 2016 uit (waarschijnlijk einde van het jaar), maar voor een pre-alpha versie is dit al behoorlijk mooi en uitgebreid. Hebben jullie er ook weer zin in?

Abonneer
Abonneren op
3 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Michael
8 jaren geleden

Ziet er goed uit!
Wat ik echt hoop is dat je wel die typische Mafia vibe krijgt, en dat krijg ik nu nog niet echt. In het tweede deel met Vito die eruit zag en sprak als een ware gangster. Natuurlijk deze beste kerel is niet van de Italiaanse Mafia, maar een kerel in een tshirt is geen gangster! Wat ik wil zien is een strak pak en een mooie hoed op zijn kop 😀

Maar wie weet gebeurt dit later in de game en kan je als Frank Lucas over de straten van New Orleans lopen!

Niels van der Grift
Niels van der Grift
8 jaren geleden
Antwoord aan  Michael

Zou inderdaad later kunnen. Nu speel je met een zwarte Vietnam oorlogsveteraan en dat is nu eenmaal anders. Ik vind het een leuke afwisseling. De opgewekte jaren ’30 vibe van Mafia 1 maakt plaats voor hippies en oude rock uit de jaren 60 en dat vind ik best prima.

Michael
8 jaren geleden
Antwoord aan  Niels van der Grift

Inderdaad, maar ondanks dat ontkomen ze niet aan de typische gangster look. Vooral als je kijk naar de film American Gangster daar hadden ze de vibe perfect. Zonder deze vibe is het simpelweg een action game, die Mafia heet. Persoonlijk had ik liever de Italiaanse Mafia terug gezien, maar een keer een andere setting is natuurlijk wel tof. Maar hoop echt zo dat het goed wordt neergezet en niet zomaar een kleine simpele crew is die de Italianen volledig gaan uitmoorden.