Review: Mafia Definitive Edition

+ Missies voelen authentiek en tegelijkertijd uitgebreider dan het origineel
    + Veel nieuwe toegevoegde interacties, muziek en dialogen
    + Nog altijd een verhaal die qua presentatie met kop en schouders boven andere games uitsteekt, zelfs anno 2020

- Kleine bugs in de belichting en algemeen in de game
    - Besturing van je personage is niet altijd even soepel
    - De stad had iets levendiger mogen zijn met aantal mensen op straat

Dit jaar bespraken we in één van onze wekelijkse podcasts over welke game we graag in een nieuw jasje willen zien. Mijn antwoord en die van mijn collega Jeff was bijna in koor: Mafia 1! En nog geen week later werd doodleuk Mafia Definitive Edition aangekondigd. Een volwaardige remake van het origineel. Is Mafia tot leven te wekken met enkel opgepoetste graphics?

Mafia heeft een speciaal plekje in mijn hart. Je had GTA en je had Mafia. GTA was natuurlijk een stuk populairder waardoor Mafia redelijk werd ondergesneeuwd. Ook had GTA veel meer zandbakelementen en had je in Mafia hooguit de optie om rond te rijden en uit je voertuig te stappen. Het verhaal was lineair in hoofdstukken zoals we uit dat tijdperk ook gewend waren. Mafia was desondanks één van de meest indrukwekkende games die in mijn rij van favoriete games of all-time thuishoort. Het is daarom niet geheel eerlijk dat een fanboy als ik deze review doet. Je zou kunnen denken dat ik dan teveel door een roze bril kijk. Tegelijkertijd ben ik juist als fan heel kritisch naar wat ontwikkelaar Hangar 13 (die ook Mafia 3 heeft ontwikkeld) aflevert aan het publiek. Is de remake wel Mafia waardig of weet de ontwikkelaar de titel om zeep te helpen? De trailers logen er in ieder geval niet om. Alles zag er fantastisch uit en de fans kregen gelijk flashbacks van Salieri’s bar die er nu anno 2020 toch een stuk beter uit ziet! Maar nadat je de graphics hebt gezien vraag je je gelijk af of Mafia qua gameplay design wel de tand des tijds kan doorstaan? We zijn immers 18 jaar verder waarin veel open-wereld-titels zijn uitgekomen die de lat behoorlijk hoog hebben gelegd. Kan Mafia daar met een remake aan tippen?

Audiovisuele pracht en praal

Zelfs voordat we het gaan hebben over het verhaal, moet ik eigenlijk beginnen met hetgeen waar mensen naar kijken met een remake… de graphics. Is Mafia 1 de grafische parel die we uit screenshots hebben gezien? Ja en nee. Ja, de game kan prachtig zijn. In de nacht met neonlichten en de juiste reflecties meet deze game zich soms aan een Red Dead Redemption 2. Overdag is het echter allemaal een stuk minder indrukwekkend in de stad. Niet heel veel mensen op straat en de gebouwen in de verte voelen dan een beetje vlak aan. Het kan zich niet meten aan een GTA 5 waar je echt het gevoel hebt dat de stad leeft. De game is echter wel helemaal van top tot teen aangepakt. De stad is misschien niet altijd indrukwekkend, maar wel vol met objecten en extra details in de stoepjes en daken. Ook zijn bijvoorbeeld de interieurs flink gepimpt. De auto’s zijn om te smullen zo mooi en vooral de motion-cap van de personages is indrukwekkend. Door de motion-cap en het opnieuw ontwikkelen van alle cutscenes voelt Mafia sowieso al aan als een compleet nieuwe game. Er is ontzettend veel moeite gestoken in het verfijnen van een game uit 2002. De cutscenes zijn niet alleen opnieuw gemaakt maar er zijn ook nieuwe cutscenes toegevoegd om het verhaal nog beter te presenteren. Er is ontzettend veel nieuwe dialoog in de game van zowel de hoofdpersonages als de random gesprekken op straat of tussen vijanden waardoor dit niet alleen een remake is, maar bijna een reboot met extra toevoegingen.

Indrukwekkende motion capture in deze nieuwe editie van Mafia

Wat je vooral in de graphics merkt is dat het uiteraard veel mooier is dan het origineel en dat sommige zaken wel anno 2020 voelen, maar sommige zaken ook helemaal niet. Zo vind ik de auto’s en interieurs wel anno 2020 op het gebied van graphics, maar met het rondrijden en bepaalde omgevingen zie je dat dit de engine is van Mafia 3. Vooral belichting heeft de nodige bugs hier en daar (maar niet zoveel als in Mafia 3). Hierdoor lijkt het soms alsof deze remake van Mafia ook bijvoorbeeld in 2017 had kunnen uitkomen.

In deze nieuwe editie is er ook nieuwe muziek toegevoegd. In het origineel had je voor elk gedeelte van de stad eigenlijk wel een achtergronddeuntje en die zijn nu weg. Heb je het vroeger gespeeld? Dan herken je dit deuntje vast wel. Die hoor je nu niet meer, maar je kan nu wel van de radio genieten met muziek uit dat tijdperk en zelfs referenties naar gebeurtenissen in de stad en wereld. Er zijn juist vele soundtracks toegevoegd waardoor je niet constant dezelfde hoort zoals in het origineel.

Heerlijk sfeertje in Mafia

Verhaal en unieke missies

Laten we eens in het verhaal duiken zonder spoilers. In Mafia speel je met taxichauffeur Tommy Angelo die op een doorsnee avond ineens in aanraking komt met mafiosi Paulie en Sam die voor Don Salieri werken. Met een pistool op je hoofd breng je Paulie en Sam zo snel mogelijk weg uit de benauwde situatie waar ze in zaten. Ze zijn achteraf dankbaar voor jouw redding, laten jou verder met rust na jou een dikke envelop met geld te hebben gegeven. Een paar dagen later wordt je auto met een honkbalknuppel bewerkt door leden van een rivaliserende familie en kom je na wat ontsnappingsroutes uit bij de bar van Don Salieri. Daar staan heel toevallig Paulie en Sam buiten koffie te drinken. Dit keer redden zij jou en aldaar begint jouw carrière als mafioso bij de heren van Don Salieri. Wat volgt is een duidelijk en goed verhaal met een handjevol belangrijke personen zonder afleiding van allerlei bijrolletjes. Het verhaal vordert heel lineair in hoofdstukken en dat zorgt ervoor dat jij als speler ook niet afgeleid kan raken door minder boeiende bijzaken. Wat mooi is aan Mafia 1 is dat geen enkele missie hetzelfde is. Er zijn natuurlijk meerdere missies waar je groep na groep aan vijanden moet uit zien te schakelen, maar de game schuwt niet weg van rustige hoofdstukken waar je bijvoorbeeld iemand opzoekt en achterna jaagt of simpelweg een dame naar huis begeleidt. Juist deze combinatie van verschillende tempo’s en doeleinden in missies is wat Mafia anders maakt dan andere games. Tevens is dit een niveau van kwaliteit die Mafia 2 en vooral Mafia 3 nooit hebben bereikt.

Wat je ook merkt is dat Mafia Definitive Edition qua missies uitgebreider is dan het origineel. Meer dialoog, meer te doen en het duurt allemaal wat langer dan vroeger. Dat is alleen maar goed want sommige missies in het origineel waren wel erg kort.

Met deze twee knuppels zit je voor het grootste deel opgescheept

Gameplay, is het nog anno 2020?

Als we dan kijken naar de gameplay dan zie je dat de variatie aan missies ook zorgt voor verschillende soorten interacties binnen de game. Er zijn missies waar je moet racen, achtervolgingen moet doen, dikke shootouts beleeft, een plek moet verkennen of eventjes naar huis loopt. Gelukkig heeft Mafia het schiet- en coversysteem van Mafia 3 want in de originele game ging dat tergend slecht. Je kan nu gewoon vrij intuïtief achter een obstakel zitten en vervolgens gericht schieten. Het voelt echter nog wel awkward aan soms. Er zijn momenten dat ik onder de indruk ben van hoe soepel het schieten is, maar op andere momenten loop ik dan weer te klooien met Tommy die achter een object moet gaan zitten en net niet lekker schiet. Het is dezelfde awkwardness die ik in Mafia 3 heb ervaren. Het heeft iets te maken met het controle hebben over het personage wat niet altijd even lekker uit de verf komt. Het is echter totaal niet game breaking en zal ook wel wennen.

Verder voelt het rijden minder stug aan dan in het origineel en zul je merken dat elke auto net even wat anders is qua besturing. Zo kan de ene auto uiteraard een stuk sneller, maar zal het ook minder glippen of scherpere bochten kunnen nemen. In deze editie van Mafia is de motor toegevoegd en hoewel dit voertuig snel is, is het totaal niet te besturen in de bochten. Nu heb ik zelf geen ervaring met motors uit die tijd, maar hopelijk was het niet zo ontzettend stug in gebruik als in de game.

Mafia is één van de meest indrukwekkende remakes die ik heb gespeeld (we worden verwend, want laatst hadden we ook al Tony Hawk Pro Skater 1+2). De game voelt authentiek genoeg voor de fans. Tegelijkertijd is het een mooi instapmoment voor vele gamers om Mafia 1 te kunnen spelen en het originele verhaal te beleven als nooit tevoren met compleet nieuwe cutscenes en indrukwekkende motion capture die goed bij de personages horen. Fans van het eerste uur moeten misschien even wennen aan het nieuwe uiterlijk en de nieuw ingesproken stemmen van o.a. Tommy, maar anno 2020 was het ook echt wel nodig. De personages hebben nu meer diepgang dan in het origineel en komen veel beter op beeld. De missies blijven in deze game nog steeds aanvoelen als een ervaring die je in geen enkele andere game tegenkomt. De kwaliteit van 2002 is doorgezet naar 2020 en dat heeft Hangar 13 goed gedaan. Het kan voor spelers jammer zijn dat je na het verhaal weinig meer kunt doen in deze game. Maar als er nu ineens een halve GTA van werd gemaakt, dan was het niet meer net zo goed en indrukwekkend als vroeger geweest.

Bedankt Hangar 13, dat jullie een goede remake hebben weten te maken van een persoonlijk favorietje.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.