Gamescom 2019 – Blair Witch hands-on

Op 30 augustus 2019 komt Blair Witch exclusief naar de Xbox. Jeffrey en Rik hadden het geluk om behind closed doors alvast het eerste half uur van de game te kunnen spelen. Zou de game net zo spannend zijn als de oorspronkelijke film? Je leest en hoort het in hun preview.

In een slot van ID@Xbox werden Jeffrey en Rik verrast met een vooralsnog niet getoonde speelsessie van Blair Witch. Een game die zijn inspiratie ontleend aan de gelijknamige film die beide heren in hun studententijd menig keer hebben gekeken. Vol goede moed stapten zij dus de sessie binnen en namen zij ieder plaats achter een grote televisie, waar eerst kort een introductie plaatsvond van senior developer Maciej Glomb.

Senior developer Maciej Glomb van Bloober Team was trots op de getoonde moed van redactielid Rik, die maar bleef herhalen na een half uur Blair Witch gespeeld te hebben: ‘ik was niet bang hoor’.

De eerste tekenen van onrust

Na wat informatie gekregen te hebben, begon de onrust toch wat toe te nemen. Het startscherm werd geactiveerd en een onstuimiger kleurenpalet op het 4K scherm werd zichtbaar. De billetjes werden nog even wat meer dichtgeknepen toen de heren ook de dolby headset op kregen en de eerste indringende geluiden uit het ogenschijnlijk verlaten bos klonken. Er was nu geen weg meer terug.

Al in de eerste paar minuten van de game wordt duidelijk dat er klein jongetje vermist wordt in de Black Hills, nabij Burkittsville (Maryland). Jij speelt in Blair Witch als Ellis, een voormalig politieagent met een problematisch verleden. De zoektocht begint voor Ellis als een routineklusje. Iemand is als vermist opgegeven en dus moet er gezocht worden. Naarmate de minuten vorderen blijken aan de vermissing de nodige rauwe randjes te zitten.

Vergezeld door je hond Bullet kom je aan bij een afgelegen huis en start de daadwerkelijke zoektocht. Je kunt echter verschillende plekken van het huis en de nabij gelegen ruimtes niet onderzoeken, omdat de ruimtes om daar te komen afgesloten zijn. Echter, de ruimtes die niet afgesloten zijn, bevatten elementen of aanwijzingen om in een volgende ruimte te komen. Soms door fysieke aanwijzingen in de omgeving op te merken, soms door videobanden af te spelen.

(Environmental) Puzzels en exploratie

Je steun en toeverlaat in de game is je reiscompagnon en trouwe viervoeter Bullet. Bullet kun je verschillende opdrachten geven, maar bovenal verkent hij de omgeving op gevaar. Dit maakt het tegelijkertijd extra spannend, want enerzijds moet je goed op Bullet letten, en anderzijds kun je daar soms zo op gefocust zijn dat je de omgeving vergeet en is het schrikeffect des te groter wanneer er iets gebeurd, waar Bullet niet op had geanticipeerd (en jij dus ook niet).

Om je zoektocht enigszins te ondersteunen kun je naast Bullet ook gebruik maken van een zaklamp en een videocamera. De zaklamp spreekt natuurlijk voor zich. De interessante gamemechanic is echter gelegen in het gebruik van de videocamera. Zo kun je de videocamera gebruiken om bandjes af te spelen die je in de wereld vindt. Dit zijn fragmenten van gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden op diezelfde plek. Het eigenaardige: op momenten dat je het videobeeld stil zet verandert de fysieke werkelijkheid in de daadwerkelijk game mee met het beeld in de camera.

Een van de hulpmiddelen om puzzels op te lossen en de fysieke omgeving te manipuleren is je camera

Het interessante in deze mechanics is behalve het puzzelelement en de horror style, tevens het effect van massale afleiding. Je hebt de volle aandacht nodig om de camera te bedienen en het beeld te volgen, met als gevolg dat je opnieuw de aandacht verliest voor de fysieke omgeving (net als bij het volgen van je hond). Dat is knap gedaan, want de geluiden en bewegingen uit de omgeving gaan gewoon door en omdat je deze dus niet meer goed kunt plaatsen, maakt het de game extra spannend en deels surrealistisch en ongrijpbaar.

Technische aspecten van de game

Tijdens onze eerste zoektocht van een half uur valt op dat het wel goed zit met de muziek en de omgevingsgeluiden. Deze dragen bij aan een optimale horrorbeleving. De controls daarentegen voelen clunky aan, maar gek genoeg draagt ook dit bij aan de horrorbeleving. Want juist door de wat stroeve besturing, heb je steeds het gevoel dat je niet de volledige controle hebt over de game, wat juist bijdraagt aan alle spanning. Grafisch ziet de game er oké uit. Zeker gezien het beperkte budget en het kleine ontwikkelteam dat hier aan gewerkt heeft, lijkt het maximale er uit te zijn gehaald.

Conclusie op basis van onze eerste indrukken

Blair Witch is alles wat je er van verwacht, mocht je de film ooit gezien hebben. De game biedt een enorm intense beleving, en een ongrijpbaar en spannend verhaal. Het toevoegen van een hond als je co-op-partner maakt de gameplay voor nu voldoende afwisselend en zal gedurende de game ongetwijfeld ook meer emotionele lading krijgen, aangezien er een band wordt opgebouwd, acties consequenties hebben en achter iedere boom gevaar op de loer licht. Wat de mannen betreft een game om zeker in de Game Pass op te pakken rond 30 augustus, vlak voordat het najaarsgeweld aan triple-A knallers begint. Dus, doe de lichten uit en de gordijnen dicht, Dolby Atmos aan, schone onderbroek binnen handbereik en je bent klaar voor een mooie ervaring.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties