Wat is belangrijker? Creativiteit van het team of hetgeen wat het meeste geld oplevert?

Het is niet heel raar dat bij elk gamebedrijf met de grootte van Blizzard zakenmannetjes heeft om de boel in de gaten te houden. Het wordt echter wel anders als deze zakenmannetjes de strategische beslissingen gaan maken voor het bedrijf. Meerdere anonieme bronnen en ex-werknemers bij en van Blizzard meldden dat de groep zakenmannetjes (de ‘finance group’) nu de leiding hebben in het maken van de strategische keuzes voor het bedrijf.

Is Diablo Immortal een voorbeeld?

Nu is dit nog op zich geen schokkend nieuws, maar het past eigenlijk wel bij het feit dat Diablo: Immortal werd aangekondigd dit jaar om even lekker te verdienen aan de mobiele markt i.p.v. de fans blij te maken. Diablo 4? Nee joh, we maken Diablo Immortal voor de massa’s mensen die Diablo nog niet kennen en waarschijnlijk wel veel geld gaan spenderen aan de mobiele game. Ten minste, dat vul ik dan zelf in.

Diablo Immortal

Ik vind het overigens vrij normaal dat er zakenmannetjes in zo’n bedrijf als Blizzard zijn om ook de verwachtingen en mogelijkheden even in te dammen waar dat moet voordat er met miljarden wordt gesmeten. Maar volgens de werknemers was het een rare beleving dat er nu bij elke vergadering ook mensen bij zitten die over het financiële plaatje gaan. Het schijnt dat zij nu de bepalende factor zijn met welke kant de projecten op gaan op dit moment. En dat is bij een creatief bedrijf als Blizzard zorgelijk.

Je hebt het hier toch over het bedrijf wat ons (World of) Warcraft, Diablo, Starcraft, Hearthstone, Overwatch, Heroes of the Storm etc. bracht. Dit voelt nu meer alsof de Activision kant van het bedrijf de overhand neemt. Activision? Ja, zo’n 10 jaar geleden zijn Activision en Blizzard Entertainment samen gevoegd tot één bedrijf. Activision kennen we dan weer van games als Destiny en Call of Duty. Bij die games wordt er wel hard verdiend aan allerlei in-game items die je kunt kopen.

Lootboxes in Call of Duty: WWII

Activision’s vinger in de pap

Wat ik mij nog persoonlijk kan herinneren tien jaar geleden, is dat Blizzard ineens heel veel meer digitale items van World of Warcraft beschikbaar stelde om met echt geld te kopen. Het werd behoorlijk duidelijk dat Activision om de hoek kwam kijken met hun verdienmodellen. Niet per se slecht, maar het voelde wel alsof de geliefde ziel van World of Warcraft werd verkocht als een slaaf aan de massamarkt.

Wat deze inmenging van financiële mannetjes en vrouwtjes allemaal gaat betekenen voor de toekomst van Blizzard, dat weten we niet. Hopelijk blijft het bedrijf mooie nieuwe franchises ontwikkelen i.p.v. de huidige games uit te melken in allerlei vormen voor de mobiele markt.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties