Ken je dat? Je speelt bijvoorbeeld Overwatch en wilt dolgraag een legendary item. Dan kun je spelen tot je een ons weegt, of je koopt een lootbox. Nu is het ook dan niet gegarandeerd dat er iets moois uitkomt. Het is net Sinterklaas, je weet nooit wat je precies krijgt. In China vinden ze dit maar kut en hebben ze een wet bedacht die ontwikkelaars verplicht om de droprates van lootboxes publiek bekend te maken.

Wait, whut? Het klinkt te gek om waar te zijn maar toch is het zo. China gaat ontwikkelaars dwingen om bekend te maken hoe waarschijnlijk het is dat je bepaalde items uit een loot box trekt. Hieronder de vertaling van de nieuwe regel.

2.6 …Online game publishers zullen publiekelijk informatie bekend maken met betrekking tot naam, bezit, hoeveelheid en kans op het vinden/forgen van alle virtuele voorwerpen/services op de officiële website, of een toegewijde webpagina van de game met deze kansberekening. De informatie die hier te vinden is zal waar en betrouwbaar zijn.

2.7 …Online game publishers zullen publiekelijk bekend maken wat de draw resultaten van klanten zijn en dit plaatsen op een duidelijke plek op de website van de game of in de game zelf. Verder zal hier een register van gemaakt worden voor de overheid. Dit register moet 90 dagen bewaard blijven. Wanneer deze gegevens bekend gemaakt worden, moeten er maatregelen genomen worden om de privacy van de gebruikers te beschermen.

De Chinezen snappen er werkelijk geen reet van. Het is niet zo dat je de lootboxes, in wat voor online game dan ook, verplicht bent te kopen. En dat je niet weet wat je krijgt, houdt alles spannend toch? Is het niet leuker om verrast te worden met een special item dan uit te rekenen of je hem nu krijgt?

Kansberekeningen

Maar goed. De kansberekening publiceren geeft de consument dus de mogelijkheid om te beslissen hoeveel lootboxes, crates, mystery boxes of andere verrassingspakketjes met random shit hij moet kopen. Hoewel de kansberekening niet in het Engels vertaald hoeft te worden, kun je er donder op zeggen dat een aantal slimme koppen ze straks toch weet te vinden en ook vertaalt.

De League of Legends Mystery Skins, Counter Strike Global Offensive skin cases, Overwatch lootboxes, Heartstone card packs en nog veel meer zullen door dit besluit beïnvloed worden. En dan hebben we het nog niet eens over de honderden mobile titels die een soortgelijk systeem hebben. Lekker bezig China!

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Rene Katerberg
7 jaren geleden

Vind het niet erg, het blijft immers nog een verrassing? Je kan alleen te weten komen hoe groot de kans is dat je een bepaald item te pakken krijgt. Op zich wel zo eerlijk als je voor zo’n kans betaalt. Spelers die betalen voor lootboxes of andere goodies weten volgens mij heel goed wat ze wel en niet kunnen krijgen, alleen de dropkans is vaak onbekend. Als je er achter komt dat je een kans van 1 op 10 milj hebt op dat ene item dat je zo graag wil hebben dan ben je misschien minder geneigd er iets voor… Lees verder »