Een nieuwe Power Rangers fighting game. Wordt de vloek van middelmatigheid doorbroken of mogen we verder blijven hopen op een goede fighting game van onze favoriete tienerhelden?

Vroeger was ik een heel groot fan van de Power Rangers. Ik had allerlei videobanden met afleveringen er op, speelgoed, dekbedovertrek en zelfs mijn eigen Power Rangers pak (dank je wel, mama). Je kan je afvragen waarom Power Rangers zo leuk was. Een stel tieners in spandex-pakken constant kreunend bij elke beweging die ze maakten tijdens de gevechten… hmm, misschien moet ik hier niet te lang bij stilstaan. Anyways, games. De Power Rangers franchise was door de decennia heen een goede inspiratie voor games. Uiteraard ging het altijd om vechten. Zo nu ook weer met deze nieuwe game genaamd Power Rangers: Battle for the Grid. Op het eerste gezicht ziet het er uit als een goede vechtgame. Maar is dat ook echt zo?

Het verhaal… oh wacht

Ik spendeer meestal een paar alinea’s aan het verhaal van een game, maar dat wordt bij Power Rangers: Battle for the Grid een beetje moeilijk. Er is eigenlijk gewoon geen verhaal. Hooguit wat losse kreten naar elkaar toe in de ‘Arcade’-modus, maar that’s it. Trouwens, ik zeg kreten, maar het zijn gewoon teksten. Er komt niet eens voice-acting bij kijken. Erg jammer, want ik had het leuk gevonden als er een basis verhaal inzat zoals je dat bijvoorbeeld bij Injustice ziet of zelfs Marvel vs Capcom.

De modi

Bij deze alinea kan ik eigenlijk ook vrij kort van stof zijn. Er is een ‘Ranked’ modus waar je tegen andere spelers speelt. Een ‘Casual’ modus waar je ook tegen andere spelers speelt, maar dan zonder competitieve rangen. Hiernaast is nog een ‘Arcade’ modus die je per karakter kunt uitspelen, maar wat allemaal op hetzelfde neerkomt. Dan is er tot slot nog ‘Versus’ (tegen elkaar) en ‘Training’ (om even te oefenen). Het is allemaal niet echt complex of nieuw. Arcade trok mij het meest (vooral omdat ‘Ranked’ nogal matchmaking issues had). Daar kies je een team van karakters (Power Rangers en vijanden als Goldar) en ga je het gevecht in.

Veel seizoenen, weinig Rangers

Wat opvalt in deze game is dat er dondersweinig keuze is aan karakters. Ik verwachtte verdorie elke kleur van de Power Rangers van het eerste seizoen en desnoods nog keuze in welk seizoen Power Rangers je het liefst hebt. Nee hoor, niet in deze Power Rangers game. Je hebt keuze uit 9 karakters en je doet het er maar mee. Heel teleurstellend voor een fan als ik. Maar goed, als je eenmaal gaat vechten met alle beschikbare personages dan merk je wel dat elk personage uniek is qua vechtstijl. Dit biedt wel de variatie die je nodig hebt in zo’n fighting game.

Het grote pluspunt van Power Rangers: Battle for the Grid, is dat de basis gameplay gewoon goed in elkaar steekt. Hoe teleurstellend de modi en de karakterkeuze ook is, de game is op z’n minst een degelijke 3-tegen-3 tag fighter. Tijdens het vechten heb je natuurlijk alle basis moves, maar ook specials en ‘Ultra’s’ waarmee je de Megazord, Dragonzord of Mega Goldar in kan zetten om jouw tegenstander behoorlijk hard te irriteren. Ja, als je een Ultra inzet, dan vecht je beide verder, maar dan word jij of wordt jouw tegenstander geteisterd door een beeldvullend wapen of arm van zo’n Zord of Mega Goldar. Je kan hier gelukkig jezelf wel tegen weren, maar het is even wennen aan het begin. Deze ultra is overigens één keer per gevecht in te zetten.

Lekkere combo’s!!!

Na een tijdje merkte ik van mijzelf dat ik er behoorlijk goed in zat en ik was eigenlijk wel verbaasd hoe goed je in deze game combo’s kan opbouwen en kan combineren met tags waarmee een ander personage uit het team jouw move even assisteert met een extra beuk.

Zoals ik al aangaf heeft elk personage op z’n minst een eigen speelstijl. Als je met Tommy en Jason vecht (de witte en rode Power Ranger), dan heb je een all-round vechter. Maar als je bijvoorbeeld met Magna Defender vecht, dan is alles slomer doch krachtiger qua moves. Als je een team vol met speelstijlen hebt, dan is dat wel leuk om te mixen en biedt ook een leuke uitdaging tijdens het vechten.

Audiovisueel

Helaas is deze Power Rangers game op audiovisueel vlak erg matig. De graphics vallen sowieso erg tegen. Het lijkt soms wel een upgrade van één of andere game voor je smartphone. Op audio gebied heeft de game weinig te bieden. De soundtrack is saai en er is geen voice acting aanwezig.

Power Rangers: Battle for the Grid is in de basis een prima vechtgame. Ik zou deze game daarom ook geen onvoldoende kunnen geven. Wat het belooft is ook wat het is, een vechtgame. Er zijn lekkere dikke combo’s en leuke ultimate/ultra’s, maar er zit verder erg weinig vlees aan het bot. Het is echt magertjes. Ik had veel meer personages gewild, meer interessante modi, meer spektakel, een klein verhaal en meer knipogen naar oude seizoenen van de Power Rangers. Ik wacht nog steeds op het moment dat een echte Power Rangers fan ooit deze franchise in zijn handen krijgt en daar een fantastische game om heen bouwt.

Power Rangers: Battle for the Grid
6
review-power-rangers-battle-for-the-grid<b>Pluspunten:</b><br> + Het vechten is voldoende interessant door de combo's<br> + De special en ultimate moves passen goed bij de franchise<br> + De speelstijlen zijn goed in de personages terug te vinden<br> <b>Minpunten:</b><br> - Audiovisueel geen groot spektakel<br> - Weinig personages en überhaupt weinig materiaal van oudere seizoenen<br> - Weinig modi<br> - Geen verhaal<br> - Niet eens voice-acting om er een beetje persoonlijkheid aan te geven<br>