Als Dragon Ball fan van het eerste uur is het bij elke game uit deze animefranchise  een verrassing of het leuk wordt. Bij de aankondiging van Dragon Ball FighterZ werd ik al mega enthousiast en dat is bij mij meestal de valkuil. Maakt de game de hype waard of is de hypetrain te hard gegaan?

Wat een hoop enthousiasme was er rond de aankondiging van Dragon Ball FighterZ op de E3, en terecht! Perfecte graphics en een Dragon Ball Z fighting game waar we eigenlijk al op wachten sinds Budokai 3, een paar generaties terug. Vorige week kon ik na lang wachten dan eindelijk met Dragon Ball FighterZ aan de slag!

Open deur intrappen

Laten we eerst even kijken naar de soort open deur waar iedereen wel enthousiast van wordt, namelijk de graphics! Met de kracht van de Unreal Engine 4 en software engineers van Arc System Works hebben ze het voor elkaar gekregen om de game eigenlijk mooier te maken dan de animeserie zelf. Alles klopt! De personages zien er goed uit, de effecten zijn fantastisch mooi en de omgevingen zijn net als in de serie (kan op zich altijd mooier en drukker, maar voor nu meer dan voldoende). Het is allemaal 60fps en speelt vloeiend zonder framedrop. Tel daar de ‘’dramatic finish’’ en ‘’destructive finish’’ bij op en je schreeuwt soms van enthousiasme omdat het zo glorieus is en voelt.

Het is een goede keuze geweest om de game gewoon mooi 2,5D te maken. Zo voelt het vechten namelijk heel snel en actievol. Met een animeserie als basis is 2,5D sowieso wel een goede keuze. Xenoverse 2 was ook mooi cel-shaded, maar haalt het niet bij de glorie van deze game.

Het zorgenkindje

Bij fighting games is er altijd iets wat een verrassing blijft… het verhaal. Natuurlijk ga je fighting games niet spelen om een goed verhaal gepresenteerd te krijgen, maar als Dragon Ball-fan zit ik stiekem toch wel weer op een leuk verhaal te wachten. Voorgangers Xenoverse 1 en 2 hadden hun eigen verhaal die op zich ook wel vermakelijk waren door hun eigen twists, maar heeft Dragon Ball FighterZ dat ook? Ja en nee. De game biedt een nieuw personage, Android 21 (bedacht en ondersteunt door de originele maker van Dragon Ball Z, Akira Toriyama). Dit biedt leuke twists op de huidige verhalen. De benadering die ze hebben gekozen is wel interessant omdat je als ‘’ziel’’ alle verhalen meekrijgt. Ook de dialogen tijdens het verhaal zijn allemaal nieuw en bevatten leuke referenties naar de serie, Dragon Ball Super (laatste telg uit de franchise). Er zit veel humor in en daar houd ik van! Het is alleen niet ‘’baanbrekend’’.

Leuk dat ze hier energie in hebben gestoken, maar na een keer spelen heb je het allemaal wel gezien. De gameplay wordt op een gegeven moment herhalend en dan speel je het alleen uit omdat je het dan ‘maar hebt uitgespeeld’.

Je kan tijdens het verhaal je eigen pad kiezen waarbij je tegen verschillende tegenstanders vecht. Elke tegenstander geeft je dan weer een bepaald soort upgrade voor in de story mode. Niet heel inventief en het haalt helaas ook niet het herhalende aspect uit het verhaal. Wat overigens irritant is in deze modus is het vele laden van levels en gevechten. Na elke cutscene of iets moet er weer iets worden geladen waardoor het tempo behoorlijk laag ligt in deze modus.

Hoe speelt het?

De actie in Dragon Ball FighterZ is geweldig! Na de story mode ben ik begonnen met de online modus. Dat had ik niet moeten doen. Ik werd afgeslacht als een mak lammetje. Daarna toch maar de arcade mode verder wezen doen en proberen zo ver mogelijk te komen. Wat ging er mis tijdens de online gevechten? Nou, de combo’s.

Je moet natuurlijk in een vechtgame de ander helemaal met de grond gelijk maken. In dit spel is het drie tegen drie en dat werkt heel erg goed. Alle drie de spelers die je kiest kunnen elkaar tijdens het ‘taggen’ (switchen van personage) versterken door extra aanvallen te doen. Wat ook mogelijk is, is om een speciale aanval te doen en jouw twee extra spelers erbij te roepen om hun speciale aanval toe te voegen. Dat voelt echt episch aan! Driedubbele superaanval dus.

De gameplay is snel en eigenlijk onvergeeflijk voor de amateurs als je, zoals ik dus, online gaat spelen. Ik was niet snel genoeg om aanvallen af te weren, waardoor je achter elkaar in elkaar geslagen wordt. Wat ik ook te weinig deed is het switchen van mijn spelers zodat mijn andere personages even kunnen bijkomen (dus health erbij gedurende de match). Je wordt online gelukkig wel gematched met mensen van jouw niveau, maar voor mij betekende dat alsnog een dikke afgang.

Minpuntje van het hele online aspect plus de activiteiten in de lobby, is dat de servers het soms niet aan lijken te kunnen. Ik werd er regelmatig uitgegooid (in de lobby gelukkig, niet tijdens het vechten) en hierdoor duurt alles weer een beetje langer.

Android 16 en Android 21 (nieuw personage)

Een ode aan de fans

Als ik naar de serie kijk, dan bekijk ik de Japanse variant met Engelse ondertiteling. ‘’Met al dat geschreeuw en de hoge stemmen van Vegeta en Goku!?’’. Ja, ook met hun stemmen. Waarom? Ik weet het niet. Dit is zo gegroeid toen ik Dragonball Super ging kijken en ergens is de serie leuker met de originele stemacteurs i.p.v. de Engelse benaderingen. Tot mijn blijdschap merkte ik dat je in Dragonball FighterZ voor de Engelse en Japanse stemmen kan kiezen, helemaal naar eigen voorkeur! Dat is fantastisch! Zo heeft elke fan zijn eigen favoriete stemacteurs tijdens de game, in elke modus!

Loot-capsules? Gaan we weer?

In een kort antwoord, nee, er zijn geen loot boxes of iets dergelijks. Je kan met je ‘zeni’ (de valuta in de Dragonball wereld) allerlei capsules kopen waar je cosmetische items mee krijgt. Het is namelijk zo dat als je de game start, dat je in een lobby terecht komt waar je een miniatuurvariant kan kiezen van de personages. Mini-Goku, mini-Frieza en bijvoorbeeld mini-Piccolo. Maar ja, de rest van de personages krijg je dan via die capsules, alsmede bepaalde kleuren van deze miniaturen. Je kan ook capsules kopen met ‘’Premium’’ munten en dan krijg je gegarandeerd nieuwe items en geen dingen die je al hebt.

Het voelt niet heel creatief aan. Alsof ze zoiets hadden van ‘ iedereen doet het dus zullen we ook zoiets doen?’. Gelukkig kan je geen munten kopen met echt geld en is het totaal geen pay-to-win systeem. Daar ben ik blij mee. Je kan wel de Super Saiyan God Super Saiyan (SSGSS, of Super Saiyan Blue) varianten van Goku en Vegeta kopen en deze zit ook bij de Deluxe editie van de game. Maar goed, als dat het enige is, so be it.

Pijnpuntje voor mij persoonlijk… het aantal personages

Dan komt er iets wat voor mij persoonlijk een pijnpunt is, namelijk het aantal speelbare personages. De wereld van Dragon Ball zit vol met interessante personages die ook krachtig genoeg zijn om in zo’n game te stoppen. Je hebt in Dragon Ball FighterZ ‘maar’ 24 speelbare personages. We hoeven natuurlijk geen 150 personages zoals ons in Tenkaichi 3 werd beloofd. Echter vind ik 24 stuks vrij mager. Er komen via DLC nog 8 personages bij en dit zit bijvoorbeeld ook in de Season Pass, maar die kost 35 euro! Dat ga ik niet spenderen als ik alleen maar deze extra personages krijg. Je kan fluiten naar je geld!

Er is een kleine kanttekening aan mijn kritiek. Het is namelijk wel zo dat elk personage echt zijn of haar eigen moves heeft. Waar in vorige games wel veel personages waren, kreeg je ook veel personages die dezelfde moves en dus dezelfde animaties en aanvallen hadden. Met de beperkte keuze in Dragon Ball FighterZ is het kiezen van personages hierdoor wel interessanter. Dat neemt niet weg dat ik veel personages uit Dragon Ball en Dragon Ball Z mis. Degenen uit Dragon Ball GT mogen ze gerust weglaten (is ook geen officiële productie van bedenker Akira Toriyama). Dan missen we Goky Super Saiyan 4, maar dat boeit niet.

Wat wil ik dan wel? Bijvoorbeeld Cooler, Broly, Bardock, Vegito, Janemba en nog een paar personages uit de films.

Conclusie

Dragon Ball FighterZ is een goede fighting game van één van mijn favoriete franchises. Het is een verademing dat er na alle Tenkaichi, Xenoverse games en verschillende rip-offs eindelijk weer eens een snelle 2,5D fighting game is. De story mode is nieuw bedacht en niet slecht, maar daar hoef je deze game niet voor te kopen. Je wil dit om je maten mee te verslaan en omdat je van de franchise houdt. Je wil deze game omdat je van fighting games houdt met een hoog tempo en glorieuze aanvallen. Dragon Ball FighterZ is wat dat betreft een vechtgame voor iedereen. Leuk voor de amateurs die de story en arcade mode gaan spelen en zich soms branden aan de online modus (en onvergeeflijk hard in elkaar worden geslagen).

Tegelijkertijd ook interessant voor de meer gevorderde vechtspelers die al jaren tijd steken in andere vechtgames. Ik ben amateur, dus ik krijg spontaan weer last van Gilles de la Tourette tijdens online gamen. Maar dat mag de pret niet drukken, want als je dus wel goed wordt, dan is het genieten geblazen. Ooit kom ik tot dat punt met de online potjes. Voor nu is het knokken geblazen in de arcade mode! KA-ME-HA-ME-HAAAAAAAA!

RECENSIES OVERZICHT
Dragon Ball Fighter Z
80 %
review-dragon-ball-fighterz-ode-aan-fans<b>Pluspunten</b><br> + Grafisch een parel<br> + Japanse en Engelse audio<br> + Snelle gameplay en goede combo's<br> + Alles klopt voor de fans<br> + Leuk voor amateurs en pro's<br> + Voldoende verhaal voor een vechtgame<br> <b>Minpunten:</b><br> - Servers vrij instabiel<br> - Aantal personages iets te beperkt<br> - Herhalende gameplay in de offline modi<br> - Veel laadtijden<br>
Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties