Het najaar zal een gigantische line-up aan games kennen, maar oudgediende Adam Jensen heeft er nu al zin in. Met Deus Ex: Mankind Divided hebben we nu al een topgame die het einde van de komkommertijd inluidt. Weet Eidos Montreal de verwachting waar te maken?

Het jaar 2011 kende een ziek najaar vol blockbusters. Games als Skyrim, Gears of War 3, L.A. Noire en Dark Souls vonden hun weg naar de Xbox 360. Echter, vandaag exact vijf jaar geleden vond oudgediende Adam Jensen zijn weg naar Microsoft’s console met Deus Ex: Human Revolution. Een game die uitblonk door zijn toegankelijke manier van spelen en het fantastische verhaal over augmentations (bionische verbetering van het lichaam). Ik ga jullie het verdere nostalgische gebrabbel besparen, maar jongens wat keek ik uit naar Mankind Divided. Oké, op naar het verhaal!

Story

*Let op: ben je nieuw bij Deus Exen of wil je geen spoilers? Dan raad ik je aan om de story recap video van Square Enix te bekijken*

Het is 2029, twee jaar na het Aug incident en de gebeurtenissen uit Human Revolution. Het Aug incident luidde het tijdperk in van augmentations, een technologie waarin mensen deels of helemaal vervangen worden door mechanische onderdelen. Het volk wat opgebouwd wordt uit augmentations weet echter niet dat men een technologie krijgt, wat de Illuminati de kans geeft om ze te beheersen. Wanneer een lid van de Illuminati zich afscheidt van de groep en de waarheid onthult, breekt de hel los. Augmented mensen zijn nu een aparte bevolkingsgroep die niks te zeggen hebben. Jij bent als speler Adam Jensen, een voormalig agent die nu na een doodervaring augmented is. Je werkt voor Interpol om een groep augmented terroristen te pakken die een treinstation op hebben geblazen. Ondertussen werk je ook voor het Juggernaut collectief, een groep hackers die hem helpt om de Illuminati te confronteren. En wat je uiteindelijke doel is, dat bepaal jij!

Deus Ex Mankind Divided

Voordat ik met jullie de gameplay elementen door ga nemen, wil ik Eidos en Square Enix een groot compliment geven. Alles in deze game ademt detail uit en het is duidelijk dat er veel werk en liefde in deze game gestoken. De apartheid is een knipoog naar hoe de echte wereld vandaag de dag nog is.

Het spel speelt zich onder andere af in Praag. De stad kent meerdere wijken en je ziet duidelijk dat er een kloof is tussen arm en rijk. De ‘gewone’ mensen leven in dure wijken en hebben in de metro een aparte roltrap en wagon. De houding van de politie is walgelijk te noemen naar de augmented. Mensen worden zonder pardon van straat gesleurd, vals beschuldigd van moord of gewoon in elkaar geslagen. En ook Adam ontkomt er niet aan, want elke keer dat je van station naar station reist eist de politie een ID-kaart. Het is best confronterend als je beseft dat wij vroeger ook speciale zitplaatsen hadden voor blanken. Het wekte voor mij een gevoel van boosheid op en ik probeerde dan ook vaak de augmented te helpen.

Toegankelijk

Deus Ex begint dus twee jaar nadat Human Revolution eindigde. Wat mij direct met het spelen op viel was de toegankelijkheid van de game. Eerlijk is eerlijk, Deus Ex is voor de nieuwkomer best lastig op te pakken. Maar als je het eenmaal hebt, dan vergeet je het ook niet meer. Ik verbaasde me hoe snel ik weer de sloten kon hacken en de camera’s kon omzeilen. Ter info: ik speel de game op stealth en probeer niemand te vermoorden.

Deus Ex Mankind Divided™ (6)

Even je augmentations gebruiken? Een tik op de X-knop en Jensen ramt een zwakke muur in. Een groep vijanden uitschakelen? Even rechts op je D-pad indrukken en je gooit een tyfoon van slaapgas naar de vijanden om je heen. Wat ook fijn is voor spelers, is dat men aan het begin van de game dus een story recap geeft. Hierdoor wordt het voor nieuwe spelers duidelijk wat de stand van zaken is. Voor ervaren spelers is het een goede opfrisser. Daarnaast houdt men rekening met verschillende First Person Shooter spelers. Zo zijn er vier verschillende layouts die je kan kiezen om mee te spelen.

Keuzes

Ik gaf het net al aan: ik speel op stealth. Hoe jij de game speelt, dat bepaal jij! Deus Ex Mankind Divided zit namelijk vol met keuzes. Ga jij naar binnen en schiet je iedereen gewoon kapot? Of ga je sluipend naar binnen, op zoek naar een shortcut via een ventilatieschacht? En ga je mensen doden, of laat je ze leven en kies je een non lethal aanpak. Het zijn zoveel keuzes die je kunt maken, maar net als in Human Revolution hebben ze effect op het verhaal. Een voorbeeld: het eerste level speelt zich af in een vervallen Dubai. Je missie is om hier iemand te vinden. Kies je voor de lethal aanpak dan heb je minder kans om ontdekt te worden. Kies je echter voor non lethal en laat je je target leven, dan zal men zich minder afvragen waarom je je target hebt laten leven. Het zijn kleine details die uitmaken voor het groter geheel dat Deus Ex heet.

Deus Ex Mankind Divided™ (3)

Dialogen

En dan hebben we het nog niet gehad over de dialogen. Want ook dat is een sleutel element in de game. Door het maken van de juiste keuzes kun je een mensenleven redden, of juist niet. En zet je een arrogante toon op, of toon je juist empathie. Wetende dat je keuzes effect hebben op het verhaal liet me soms even slikken. Gelukkig heb ik vaak de juiste keuzes weten te maken, al moet je ook weten dat er geen ‘slechte’ keuzes zijn, want jij bepaalt hoe Adam Jensen is.

En ben je even toe aan een pauze, dan kun je uiteraard ook nog aan de slag met zij-missies. Deus Ex is zo’n game die snapt dat missies niet alleen maar draaien om het loop van punt A naar B principe. Nee, de sidequests hebben echt een eigen verhaal en richten zich op verschillende zaken. Zo was ik op het ene moment bezig een moordzaak op te lossen en de andere keer moesten mijn augmentations bijgesteld worden.

Augmentations

Adam heeft natuurlijk ook augmentations die hem een aantal extra skills geven. Het leuke is dat jij bepaalt welke dat zijn en zo kunt aanpassen aan je speelstijl. Ben je een echte Rambo, dan is het handig om een TITAN skin te nemen, een augmentation die je tijdelijk beschermd tegen kogels. Maar ga je voor stealth, dan wil het glass shield cloak je tijdelijk onzichtbaar maken. Het augmentations systeem kenden we al uit Human Revolution.

Nieuw zijn echter de experimentele augmentations, wanneer je deze upgrade met je zogeheten Praxis Points dan wordt je systeem overheated. Door andere augmentations permanent uit te schakelen zorg je ervoor dat je systeem stabiel blijft. Het is een slimme truc die ervoor zorgt dat je niet te snel overpowered raakt.

Deus Ex Mankind Divided™ (4)

Zoals ik al aangaf kun je augmentations vrij spelen met je Praxis Points (nee, niet de bouwmarkt). Deze krijg je door middel van een levelsysteem. Wanneer je als speler kills maakt, ongezien een gebied doorkomt, boeken leest, deuren hackt etc. dan krijg je hiervoor XP. Wanneer je het volgende level haalt dan krijg je als speler een Praxis punt. Een andere manier om punten te krijgen is om gebruik te maken van microtransacties. Met je tegoed krijg je de mogelijkheid om zowel Praxis punten als credits (in-game geld) te kopen.

Graphics

Deus Ex heeft altijd al bekend gestaan om zijn cyberpunk-achtige omgeving. Zo ook in Mankind Divided. Ook hierin zit waanzinnig veel detail en verdient Eidos Montreal grote lof. De gebouwen worden scherp weergegeven en op straat is iedereen anders. Regen valt op de straten in drupjes en de ramen geven een weerspiegeling. Wat ik er nog bij moet zeggen is dat je heel veel dingen kunt gebruiken. Een wasmachine vult zich met water bijvoorbeeld en bij een waterkoker komt het stoom eraf.

Ook de gezichten van karakters zijn grafisch goed gemaakt, al kreeg ik wel het idee dat die van de hoofdpersonen extra zorg hebben gehad. Elk rimpeltje in het gezicht van Jim Miller (je baas) is bijvoorbeeld goed te zien. En bij Jensen zie je duidelijk de retinale protheses in zijn ogen. Mede door de fantastische graphics komt de wereld van Deus Ex goed tot leven. En het feit dat men de game laat afspelen in echte plekken met het oog op de toekomst is fenomenaal te noemen.

Breach

Naast de singleplayer kent Deus Ex Mankind Divided een nieuwe mode: Breach. In deze modus is het de bedoeling dat je puzzel-achtige levels voltooit door data te stelen. Heb je alle data, dan moet je binnen een bepaalde tijd terug naar je spawn. Doe je dit niet of ga je ondertussen dood, dan verlies je je data.

Deus Ex Mankind Divided™ (5)

Door het voltooien van levels verdien je credits die je vervolgens weer kunt gebruiken om nieuwe gear en power ups te kopen. Tevens zul je moeten scoren om nieuwe, moeilijkere levels te bereiken. Het is een goede en leuke mode die je kunt spelen als je even op adem moet komen van de adrenalineboost van de singleplayer. Ik ben trouwens trots op mijn score, al zegt iets me dat het niet voor lang is (ik stond zelfs 1e)..

Deus Ex Mankind Divided is een fantastisch vervolg op Human Revolution. De terugkeer van Adam Jensen betekent de terugkeer van een legende. Het is duidelijk dat Eidos Montreal veel werk en liefde heeft gestoken in de game. De omgevingen, de invloed op het verhaal aan de hand van je keuzes, het zorgt allemaal voor een plezierig en fantastisch geheel. De Breach mode is daarnaast een leuke afwisseling, mocht je op adem moeten komen van de singleplayer.  Deus Ex Mankind Divided is één van de (op dit moment) weinige single player  first person shooters die weet te boeien van het begin tot het einde. En wil je de game optimaal gespeeld hebben, dan speel je hem twee keer uit. Deus Ex: Mankind Divided is een game die je gespeeld moet hebben!

Overall
95 %
review-deus-ex-mankind-dividedHet najaar zal een gigantische line-up aan games kennen, maar oudgediende Adam Jensen heeft er nu al zin in. Met Deus Ex: Mankind Divided hebben we nu al een topgame die het einde van de komkommertijd inluidt. Weet Eidos Montreal de verwachting waar te maken? Het jaar 2011 kende een...