More

    Review: World of Tanks op de Xbox One

    XBNL REVIEW

    Meer dan 150 miljoen geregistreerde spelers(update van pr), een piek van 1.1 miljoen gelijktijdige spelers een omzet van ongeveer 218 miljoen euro met een netto winst van ruim 6 miljoen euro en bovendien qua microtransacties groter dan World of Warcraft. Deze (van Wikipedia geleende en ondertussen verouderde) cijfers zijn niet anders dan indrukwekkend te noemen. Na het overweldigende succes op de pc werd de game succesvol op de Xbox 360 gereleaset (met meer dan 6 miljoen downloads) en dus kon natuurlijk de Xbox One niet achterblijven.

    Gameplay

    Eigenlijk hoef ik natuurlijk niet uit te leggen hoe de game in elkaar zit, de kans is groot dat je hem al gespeeld hebt en dus precies weet van de hoed en de rand. Toch, voor de absolute n00bs onder ons, even kort de basics. De game is een free‑to‑play shooter. Je neemt plaats in een tank (naar keuze). Er zijn twee teams en je wint als je de vlag verovert, of alle tanks van de tegenstander vernietigd hebt. Er zijn verschillende tankklassen met allen hun voor en nadelen:

    • De light tank: voor verkenning, is snel en wendbaar maar heeft weinig bepantsering en weinig voorkracht.
    • De medium tank: voor verkenning, snipen en aanval. Is alround.
    • De heavy tank: pure aanvalskracht, veel vuurkracht en bepantsering, minder snel en wendbaar
    • Tank destroyer: een sniper die vanuit gecamoufleerde plekken loert op alles wat beweegt. Zeer zwaar geschut, erg langzaam.
    • Artillery: een langeafstandswapen, heeft een aparte birdseye view en een relatief lange laadtijd. Bovendien zeer zwak qua bepantsering.

    De tanks beginnen op level 1 (duh) en zijn door te levelen tot en met level 10. Een tank kan je kopen met silver dat je verdient door battles te spelen, je moet ook genoeg XP hebben verzameld voor de tank in kwestie. Een tank heeft naast zijn level nog een aantal andere mogelijkheden om hem te versterken. Zo heeft een tank een bemanning (crew) die door ervaring sterker wordt. Een tank kan worden uitgerust met equipment (o.a. camouflagenet, verrekijker) speciale munitie en consumables (health-paketten e.d.) om zo nog sterker te worden.

    world-of-tanks-announced-for-xbox-one_jxfc.1920[1]

    Met 30 maps die varieren qua klimaat (woestijn, Arctisch, bossen, bergen, etc.) maar ook wisselend qua dag en nacht met daarbij hele open maps met grote vlaktes en juist gesloten maps in stedelijk gebied is de afwisseling groot. Tel daarbij op de ruim 300 verschillende tanks uit Rusland, Duitsland, de VS, Engeland, Frankrijk, Japan en China en er is genoeg vrij te spelen om je de komende maanden mee te vermaken.

    P(l)ay to win?

    Om heel even kort in te gaan op een populair onderwerp bij free-to-play games, moet je betalen om te winnen? En daar kan je bij World of Tank een heel kort antwoord op geven: Nee! In de game zijn 2 soorten geld: silver en gold. Silver is te verdienen in de game, gold moet je kopen. Met gold kan je een aantal dingen doen die in het algemeen neer komen op sneller zaken vrijspelen. Dit is wel enigszins kort door de bocht, maar ik heb zelf geen bijzonder voordeel ervaren bij het gebruik van gold. Natuurlijk werken de mensen achter WoT niet for free en is het leuk om het bedankje te lezen die je krijgt als je wat gold aanschaft om bijvoorbeeld je tank te pimpen.

    Niks nieuws onder de zon?

    Toen Microsoft backwards compatibilty aankondigde moest ik meteen aan World of Tanks denken, ik was namelijk op de 360 al fan en er was toch ook een Xbox One versie aangekondigd. Waarom een nieuwe versie maken als er ook backwards compatibility is? Helemaal met de cross platform gameplay. De spelers op de Xbox One spelen samen met de spelers op de 360, dus om de game eerlijk te houden mag er in de gameplay natuurlijk geen voordeel zitten t.o.v. de last-gen, dus ook hier geen “verbeteringen”. Wat blijft er dan nog over? Is de nieuwe release overbodig en had men alles niet kunnen oplossen met de backwards compatibility?

    Allereerst de Havok engine, die is helemaal opnieuw opgebouwd om de kracht van de Xbox One optimaal te benutten. En dat zie je terug in de physics. De vernietiging van de omgeving, de tracks van de tank, de sporen die de tank achterlaat, maar ook de weerseffecten en de luchtgevechten dragen bij aan de sfeer van de game. Daarnaast zijn de maps en de tanks volledig opnieuw gemodelleerd met gebruik van 4k textures. Dit alles zorgt er voor dat je echt in de game wordt gezogen.

    Naast de uiterlijke verbeteringen is er ook een nieuwe PVE game modus toegevoegd. Hierin speel je tegen AI en dit dient 2 doelen: enerzijds als tutorial voor nieuwe spelers, anderzijds heb je zo een uitstekende mogelijkheid om je zojuist vrijgespeelde tank uit te proberen. Ben je nou, net als ik, geen n00b en heb je al de nodige kilometers gemaakt op de 360, geen probleem, als je inlogt op de Xbox One, neem je alles mee wat je ook op de 360 had, hiervoor geldt natuurlijk wel dat je hetzelfde account gebruikt als op de Xbox 360.

    Verdict

    Ik zou de game op de 360 een 8 hebben gegeven, dus gooien we er voor de zeer geslaagde facelift een half puntje bij, komen we uit op een 8.5

    Recent articles

    Quatic
    Quatic
    Quatic, een Xbox speler vanaf het eerste uur. Tevens nestor van de groep.

    1 REACTIE

    Abonneer
    Abonneren op
    1 Reactie
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle reacties
    M.
    M.
    8 jaren geleden

    Meer dan 140 miljoen spelers 😉

    1
    0
    Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex