Review: Story of Seasons: A Wonderful Life – Remake van het boerderijleven

Story of Seasons A Wonderful Life is een vermakelijke game die je soms echt aan het werk zet. De game is toegankelijk en kent veelzijdige bezigheden. Het is echter jammer dat de game irritaties uit het verleden heeft meegenomen.

Plussen

+ Relaxte vibes
    + Grafische stijl
    +Nostalgie

Minnen

- Beperkte shipping box zorgt in het begin voor irritatie
    - Geld verdienen grote grind
    - Grafisch niet helemaal perfect
    - Buggy loopanimaties

Het zonnetje schijnt in Nederland en dat betekent dat de temperaturen oplopen. Er wordt hard gewerkt op de weilanden en het vee mag weer naar buiten. Zo ook in deze review van Story of Seasons: A Wonderful Life.

Als jonge gamer was ik al groot fan van de Harvest Moon-serie. Op de Super Nintendo begon ik met het schoonmaken van m’n boerderij en verkocht ik mijn zelf geteelde uien en aardappels. Om vervolgens over te stappen op het aanschaffen van vee en zo nog meer centjes te verdienen. Waarom ik Harvest Moon aan haal? Omdat dit vroeger de merknaam was die uiteindelijk is overgegaan in Story of Seasons.

Story of Seasons: A Wonderful Life is een remake van het in 2003 uitgebrachte Harvest Moon: A Wonderful Life. In het begin van de game maken we ons eigen personage en erven we, net als in eerdere delen, de boerderij van onze vader. Je mag hier zelf in kiezen of je dit aanbod accepteert of niet, doe je dit niet dan gaat je character weg en krijg je de credits voorgeschoteld. Hilarisch!

Pittoresk

De boerderij ligt overigens in het pittoreske Forgotten Valley. Een dorp waarin rust en natuur leidend zijn. Je hebt een behoorlijke vrijheid waarin je zelf kan bepalen hoe je boerderij opbouwt. Wil je geld gaan verdienen met gewassen of ga je liever vissen en hiervan de opbrengst verkopen? De keuze is aan jou.

Zelf besloot ik direct mijn geld te investeren in zaden die langer de tijd nodig hadden om te groeien, maar daardoor ook meer waarde hebben. Al snel had ik wat centjes op de rekening staan en konden we onze eerste koe en kip kopen. Ik besloot ze de zeer originele namen Moo Moo en Tok Tok te geven. Deze boerderijvrienden voelden zich al snel thuis op de boerderij. Het resultaat? Melk en eieren die ik weer kon verkopen. Je snapt wel hoe ik al gauw meer dieren begon aan te schaffen en ook mijn inkomen omhoog ging.

SOS:AWL is een simpele game, die toegankelijk genoeg is voor ervaren gamers, maar ook nieuwkomers. Ik zou jullie in geuren en kleuren uit kunnen leggen wat je allemaal kan doen, maar mocht je deze game zelf gaan spelen, ga er dan gewoon lekker op uit en kom er zelf achter. Dit is namelijk echt het type game wat je speelt als je lekker wil bijkomen na een lange dag en wil relaxen.

Flinke poetsbeurt

De muziek en grafische stijl van de game zijn nog herkenbaar van het origineel, maar hebben wel een flinke poetsbeurt gehad. De game maakt hierbij gebruik van manga invloeden en oogt kleurrijk. Wel moet ik zeggen dat ik meer had verwacht van de grafische stijl van de game. Met name voorwerpen op afstand kennen een grove rand er omheen en zijn onscherp. Wellicht dat men hier bewust voor heeft gekozen om de zaken die dichterbij worden weergegeven beter in beeld te brengen. Gezien we echter in 2023 spelen op een Xbox Series X had ik hier iets meer van verwacht.

Daarnaast had deze game in het origineel een aantal irritatiepuntjes die helaas in de remake zijn meegenomen. In de originele delen van heb je namelijk naast je huis een zogeheten deposit box staan. In deze box gooi je al je verzamelde dingen (stenen, bloemen, melk, etc) en hiervoor krijg je de volgende dag geld. Nu is het zo dat je in deze game alleen je shipping bin kan gebruiken voor de items die van je boerderij komen. Heb je dus net een half uur staan vissen en wil je je omzet snel binnen hengelen, dan mag je wachten tot Van langskomt. Van is de regionale marktkoopman in de game. Deze beste man komt 2 keer per maand (een maand duurt 10 dagen) langs en dat betekent dat je soms best lang moet wachten om geld te verdienen. De enige manier om hier omheen te werken is de dagen te skippen en door te slapen tot Van weer langskwam.

Dan een ander minpuntje wat mij mateloos in de weg zat. De wereld van Forgotten Valley is relatief klein en kent daardoor weinig winkels. Waar je in voorgangers meerdere shops had om je spulletjes te kopen, doe je dit in deze game via een formulier. Hierin geef je aan wat je wilt en binnen een paar dagen wordt het bij je afgeleverd. Ik kan jullie vertellen dat dit heel vervelend is als je kippenvoer op is en je de kippen geen voer meer kan geven.

De game leek daarnaast nogal wat issues te hebben met de loopanimaties van de bewoners van Forgotten Valley. Zo kwam ik meerdere keren personages tegen die letterlijk over de grond gleden, zoals hier.

Het was een leuk avontuur om weer eens met deze oudgediende aan de slag te gaan en ik heb me er dan ook prima mee vermaakt. De game heeft duidelijk een poetsbeurt gehad al kwam ik met name op afstand wel wat onvolkomenheden tegen. Daarnaast is het jammer dat irritaties uit het verleden in stand zijn gehouden in plaats van hier mee aan de slag te gaan. Daardoor zorgt de game er voor dat het vooral in het begin moeilijk is om progressie te maken. De game kent tevens een prijskaartje van €49,99 en dat is fors. Wil je zelf eens een keer aan de slag op een boerderij? Ga deze game dan zeker eens een keer uitproberen, maar niet voor de volle mep!

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.