Het begon allemaal zo goed voor Star Wars Battlefront II, de hypetrain was behoorlijk op gang en de pre-orders bleven maar komen. Maar daar is afgelopen week een behoorlijk keerpunt in gekomen. De pre-orders werden geannuleerd en de gamers zijn boos. Kan Battlefront II het hachje van EA nog redden?

Een mooi begin

Beginnen met de campaign is een mooie verrassing. De graphics zien er gelikt uit en je wordt overdonderd door het Star Wars gevoel. Ook de geluidseffecten klinken alsof ze zo uit de films zijn gekopieerd. DICE heeft echt gevoel voor detail, daar kan menig producent nog een puntje aan zuigen. Ik werd gelijk in de game gezogen en de komende uren was ik wel zoet, de campaign was een prachtig begin van de game.

De graphics afdeling bij DICE kan er wel wat van, maar waren die rimpels in haar voorhoofd echt nodig?

De campaign speel je als Iden Versio, een vrouwelijke commandant bij de Imperials. Het is een welkome toevoeging dat je eens niet als de light side speelt, maar dat juist de dark side in deze campaign een grote rol speelt. Ook Iden is prachtig gedetailleerd, een werkelijk kunstwerk. Helaas is haar uiterlijk ook het meeste wat je van haar ziet, want je leert haar eigenlijk nog niet zo goed kennen tijdens de campaign.

Verder kom je langs een heleboel bekende locaties, die ook stuk voor stuk weer prachtig zijn vormgegeven. Als Star Wars fan is het spelen van de campaign echt een genot. Daarom moet je het ook maar accepteren dat je een paar keer dood gaat als je van verbazing om je heen kijkt. Want aan werkelijk ieder detail is gedacht.

De diepgang mist

In de campaign duik je van missie naar missie. Het is een welkome afwisseling tussen de verschillende speelstijlen, want je mag ook aan de slag met TIE fighters en X-Wings. Maar dit geeft ook een nadeel aan de game. De campaign is relatief kort (je bent in ongeveer 4 uur klaar), maar ze hebben wel een heleboel verschillende mogelijkheden aan de campaign toegevoegd. En ergens voelt dat een beetje als proppen, want zo mis je eigenlijk een stukje diepgang per speelstijl. De overgang is niet helemaal wat het geweest had kunnen zijn. Maar daarvoor had de campaign ook iets langer moeten zijn. Hierdoor leer je Iden niet zo goed kennen als je eigenlijk had gewild. Ook de overgangen tussen de missies lijken af en toe wat afgeraffeld. Je mist soms de context om het hele verhaal te kunnen begrijpen, daar heeft DICE flink punten laten liggen.

Zeker na de kritiek van het eerste Battlefront deel hadden ze de offline singleplayer gewoon wat beter aan moeten pakken. Het is nu ontzettend leuk, maar het heeft wel meer potentieel dan wat we nu zien.

Multiplayer

De mogelijkheden voor de multiplayer spelers lijken eindeloos. Binnen de verschillende modi heb je bijna altijd de vier klassen waarmee je speelt. Deze zijn Assault, Officer, Heavy en Operative. Multiplayer draait vooral om het behalen van een objective, het kiezen van je klasse kun je dan ook het beste strategisch aanpassen op het objective die je moet behalen. Daarom is het erg fijn dat je tussendoor kunt wisselen van klasse, zo kun je de juiste speelstijl bij de objectives kiezen. De ene minuut ren je rond als soldaat, terwijl je daarna weer met een sniper in een hoekje kunt duiken. Zo kun je echt het meeste uit de game halen.

Galactic Assault blijft een heerlijke chaos.

Ook is er voor ieder wat wils. In Heroes vs Villains ga je 4 tegen 4 aan de slag, terwijl je in Strike met teams van 8 bent en in Blast met teams van 10. Als kers op de taart is er natuurlijk Galactic Assault, waar je zelfs met 40 tegen 40 de strijd aan zal gaan. En voor de welkome afwisseling kun je ook nog met de nieuwe Starfighter Assault aan de slag. Daar ruil je jouw trooper in voor luchtschepen en ga je tussen de sterren de strijd met elkaar aan. Het is zeker even oefenen, want die schepen besturen is verdomd lastig, maar als je het eenmaal onder de knie hebt is het echt een fantastische modus.

Het grootste nadeel aan de multiplayer is de verschrikkelijk chaotische manier waarop jouw progressie wordt bijgehouden. Naast je gewone level heb je ook een Star Cards level die je bij moet zien te houden. En het verdienen van punten is niet zo makkelijk als het spelen van een paar potjes. Je moet namelijk ook crystals, Star Cards, credits, loot crates en crafting punten verdienen. Star Cards kun je levelen door crafting punten te gebruiken, die je ook weer in een loot crate kunt krijgen. Je snapt mijn punt inmiddels denk ik wel, er zijn gewoon te veel mogelijkheden wat het geheel nogal onoverzichtelijk maakt. Dit systeem zou van mij wel even flink op de schop mogen.

In Battlefront II ligt de nadruk van de game dus op de multiplayer mogelijkheden. Hier kun je echt ontzettend veel uren in steken, de campaign lijkt wat meer bijzaak dan de hoofdmoot van de game. Alleen het progressie systeem is een groot nadeel, dit mogen ze met een update wel even onder handen nemen.

Dit is een wel héél bekend gezicht.

Een heleboel oude bekenden

Naast het spelen met Iden kun je ook met de welbekende heroes aan de slag. In alle soorten gameplay komen ze terug en dat is zeker een pluspunt aan de game. In de campaign vond ik niet ieder personage even goed geplaatst. Sommige personages hadden wel wat meer verhaal nodig om ze goed in de campaign te laten passen. Maar in de multiplayer had ik ze zeker niet willen missen!

Neem Heroes vs. Villains, een vermakelijke hack ’n slash modus. Hier strijden de light side en de dark side tegen elkaar en kun je even flink hakken met een lightsaber. Ook kun je in de andere multiplayer modi aan de slag met de heroes, maar dan moet je wel even de portemonnee trekken. Voor Darth Vader en Luke betaal je zo’n 15.000 credits, en met het uitspelen van de volledige campaign verdien je er maar 5.000. Dat staat dus niet bepaald met elkaar in verhouding. Gelukkig zijn er ook een aantal heroes die je vanaf het begin al kunt gebruiken, zoals Han Solo, Darth Vader, Kylo Ren, Yoda en Rey.

Dit voelt wel als de ultieme strijd.

Pay to win

Misschien heb je het afgelopen dagen niet meegekregen. Maar EA heeft ervoor gekozen loot crates aan de game toe te voegen. Daar is an sich niet zo veel mis mee, maar de manieren waarop je ze kan behalen, daar is wel wat mis aan. In een loot crate zitten willekeurige items, dus aan de ene loot crate zul je meer hebben dan aan de ander.

De loot crates kun je behalen door in-game missies te voltooien, of door alleen al even dagelijks in te loggen. Maar het kost vaak ontzettend veel tijd en moeite voor je een loot crate kan verdienen. Daarom heeft EA ook de mogelijkheid toegevoegd te betalen voor de loot crates. Hierdoor kun je makkelijker aan goede items komen en gaat jouw progressie in de game veel harder. Ook wel een pay to win systeem genoemd.
En dit is waar het mis gaat voor de gamers, want voor het behalen van een loot crate moet je flink wat uren aan gameplay hebben, terwijl je er ook een paar euro voor kunt neerleggen. En die paar euro’s tellen behoorlijk op, zeker als je de allerbeste wilt worden.

Verdomd dure doosjes zijn die loot crates.

Als je dan al 70 euro moet betalen voor een game wil je er niet meer geld in moeten steken. De tijd dat je meerdere games kocht tijdens de ”holiday season” is al een tijdje achter de rug, want die schijfjes zijn gewoon reteduur geworden.

EA heeft er inmiddels ook voor gekozen om de betalingen uit de game te halen. Wel hebben ze aangegeven dat ze het systeem op de schop gooien en dat het later weer terug zal keren. Kennelijk is dit een inkomstenbron die ze geen gedag kunnen zeggen, ook al verliezen ze er veel spelers mee. We kunnen dus alleen maar hopen dat de game-uren die je nodig hebt voor het behalen van loot crates ook wat realistischer zullen worden.

Het eindoordeel

Al met al vond ik Star Wars Battlefront 2 een toffe game. Ergens gaf het me ook wel een beetje het Halo gevoel, maar dat komt ook door de futuristische setting en het heelal om je heen. Helaas heeft de game ook nog een heleboel haken en ogen. Misschien was 2 jaar gewoon te kort om een goed staaltje werk neer te zetten. De campaign had nog wel veel uitgebreider gemogen, want die diepgang in het verhaal heb je wel nodig. Verder is het progressiesysteem behoorlijk ruk. Maar als je dan weer om je heen kijkt naar die prachtige graphics word je toch weer een beetje warm van binnen.

Campaign
70 %
Multiplayer
75 %
review-star-wars-battlefront-ii-meer-dan-alleen-loot-cratesPlus <br> <br> Prachtige graphics<br> Geeft je het echte Star Wars gevoel<br> Uitgebreide multiplayer mogelijkheden<br> We leren de Dark side beter kennen<br> <br> Min<br> <br> Er mist veel diepgang<br> Het progressiesysteem kan beter<br> Onrealistische bedragen voor in-game betalingen<br> Het pay-to-win systeem zal terugkeren <br> <br>