Review: Far Cry 6 – inflicting chaos with everything you got

Als je al mag klagen dan is het wel dat Far Cry gewoon Far Cry is. En eigenlijk is dat voor de fans geen klacht. Het is wat je mag verwachten van een Far Cry game. Schieten en moorden, onderzoeken en verzamelen en een goed verhaal vol sublieme acteurs. Dus ga niet zeuren dat het zo lijkt op de voorganger, dit is Far Cry en dit is wat de fans ook verwachtten van een Far Cry game.

Er is veel te doen en het hanengevecht met je gepimpte haan is amusant en uitdagend. Daarnaast ben je lekker bezig om allerlei basissen van de vijand over te nemen en de rebellen steeds sterker te maken. Daar ligt voor mij ook een beetje de zwakte, of beter gezegd, mijn zwakte. Ik heb namelijk de neiging om die zijstapjes net iets te vaak te doen en dan de hoofdlijn te verliezen.

Of je het je geld waard vindt, hangt een beetje aan je verwachting af. Dit is Ubisoft en dit is Far Cry. Ken je het concept van beiden en kan je daar wel plezier uit halen, dan kan je met Far Cry 6 geen miskoop doen.

Plussen
    + Grafisch prachtig
    + Muziek en voice-acting is ongeƫvenaard
    + Lekker voorspelbaar verhaal
    + Bad guy Esposito overtuigend
    + Fun

Minnen
    - (Te)veel te doen
    - Hetzelfde Far Cry truukje (als je dat een minpunt wil noemen)

Als we Far Cry ergens mee associƫren, dan zijn het wel de psychopathische bad guys in de serie. Komt El Presidente in het illustere rijtje klassieke sadisten of vergeten we hem snel weer?

Ook deze keer hebben we voor de short attention span kijkers weer een 2 minuten video gebouwd.

Het gaat deze keer natuurlijk over de nieuwe telg van de familie, Far Cry 6. Deze keer reizen we naar Yara, een paradijsje in de CaraĆÆben die overduidelijk een soort kloon is van het echte Cuba met vleugjes van andere Midden-Amerikaanse geschiedenissen. Zo wordt er over een revolutie in 1967 gepraat die leidde tot een handelsblokkade. Waar hebben we dat eerder gezien?

Na de dood van Santos Espinosa, de revolutionair die het eiland leidde, stort het land in en worden er verkiezingen uitgeschreven. Dit brengt AntĆ³n Castillo, prachtig gespeeld door Giancarlo Esposito, aan de macht en dan blijkt al snel dat de zwaar nationalistische Castillo, wiens familie ooit Yara controleerde, met harde hand regeert.

Om dit allemaal te financieren, heeft Castillo een medicijn tegen kanker ontwikkeld, Viviro. Helaas is de productie van dit medicijn zwaar giftig door het gebruik van een synthetisch goedje waarmee ze de tabaksplant, die men gebruikt om het medicijn te maken, moet laten muteren. Om dit voor elkaar te krijgen dwingt Castillo de armsten van zijn volk hieraan mee te werken.

Natuurlijk is daar weerstand tegen en dan kom jij in beeld als je in contact komt met het verzet, Libertad genaamd. Als Dani Rojas, die je zowel in vrouwelijke als mannelijke vorm kan kiezen, wil je het land ontvluchten. Om dat voor elkaar te krijgen, zal je wat klusjes voor het verzet moeten doen. En zo start het verhaal en wordt je langzaam maar zeker meegezogen in de strijd voor vrijheid.

Daarnaast zien we de 13-jarige zoon van Castillo die heen en weer wordt geslingerd tussen geweten en liefde voor zijn vader. Ook die strijd is een groot onderdeel van het verhaal.

Map

Zoals in elke Far Cry is ook Yara weer een behoorlijk groot gebied. Yara is verdeeld in vijf regioā€™s. Elke regio heeft zijn eigen boss en zijn eigen rebellengroep die je een voor een moet helpen zodat ze zich bij Libertad gaan aansluiten en uiteindelijk de boss te pakken nemen.

Je startpunt is het eiland Isla Santuario en je uiteindelijk doel is Esperanza, de hoofdstad waar onze dictator zetelt. De regioā€™s zijn erg kenmerkend en zien er prachtig uit. Van het met een rode gif mist vervulde Madrugada tot de prachtige antieke koloniale stad Esperanza. Je kan dus weer uitkijken naar een berg aan activiteiten, vindplaatsen en ga zo maar door waar je weer uren in kan verdwalen.

Far Cry 6 laat wederom een zeer uitgebreide gameplay zien met een aantal hoofdpunten. We zien onder andere een management systeem waarin jij guerrillabases kan uitbreiden en verbeteren. Ook de wapens zijn talrijk en daar zitten ook weer een aantal bijzondere exemplaren bij zoals de Supremo, een soort backpack rocket launcher. Natuurlijk zijn deze wapens op je Workbench aan te passen met behulp van de vele materialen die je overal vind.

Je krijgt ook weer een aantal dierlijke maatjes mee. De eerste is Guapo, een monsterlijk grote krokodil met een shirt aan die zonder probleem de vijand een arm afbijt. Een bijzonder vermelding is er voor de gehandicapte pup Chorizo, die zorgt voor een grote glimlach als je hem ziet rond schuifelen. Dat is ook weer een sterk onderdeel van Far Cry, de humor die regelmatig een glimlach op je gezicht tovert.

Zo ga je in first person op onderzoek, voer je missies uit, verhoog je je rank en dat van je guerrilla groep en voer je vele gesprekken. Dat laatste, dat is waar ik vooral van geniet binnen Far Cry 6. Je kan niet anders oordelen dat men in het kiezen van de acteurs ontzettend goed werk heeft gedaan. De voice-acting en cutscenes zijn prachtig filmisch en overtuigend realistisch gemaakt. In die cutscenes en op je basis schakelt de game uit first person zodat je je eigen character met enige regelmaat ook kan bekijken.

Daarnaast gebruikt men je mobiele telefoon om een soort puzzel van je bestemming te maken waarbij je het plaatje wat je toegestuurd krijgt, moet vergelijken met de plek waar je zit.

Wat men ook mooi heeft gedaan is de manier waarop jij een missie te horen krijgt. Dit opent een apart scherm waarin de persoon die je de missie geeft zijn verhaal ziet doen en je de achtergrond van je missie geeft. De game kent een rijtje aan dit soort sleutelfiguren, zoals El Tigre, Juan Cortez, Carlos Montero, JonrĆ³n en Philly Barzaga, die allen een eigen persoonlijkheid zijn met hun eigen gewoontes en vooral uitspraken. De game is trouwens vanaf een bepaalde missie volledig in coop te spelen. Dus wil je samen met een vriend Yara verkennen, dan is dat na een uurtje spelen mogelijk.

Far Cry 6 schiet weer lekker weg en zit weer vol met voertuigen die je allemaal kan besturen. Van paarden tot vliegtuigen en alles wat daar tussen zit. Vooral de oude jaren 50 autoā€™s zijn prachtig weergegeven en natuurlijk ontbreekt de autoradio niet die je voorziet van sfeermuziek als je on the road bent.

De AI, tja, wat moeten we daarvan zeggen. De AI is op cursus geweest bij de AI van Far Cry 5 en dat betekent dat ze net zo onhandig en slecht zijn als de voorgangers. Behalve de snipers dan want die raken je behoorlijk. Maar verder bewegen ze zich vaak zeer onbegrijpelijk en zie je regelmatig soldaten in een soort paniekaanval heen en weer rennen zonder eigenlijk te weten wat ze moeten doen. Of dat ze blind in het vuur van een nabij uit de hand gelopen bermbrandje lopen. Simpel gezegd, ze zijn best dom. Aan de andere kant kan ik dit ook weer niet te erg vinden. Het blijft toch een soort schietfestijn waarbij je gewoon lekker de vijanden kan neerschieten, afbranden, platrijden doorhakken. Het blijft toch lekker als een Molotov tegen de vijand uit elkaar spat en vervolgens een complete klimaat veranderende brand veroorzaakt.

Mijn grootste klacht en/of probleem met het spel is dat er zoveel te doen is. Dat je zoveel tegenkomt als je er rondrijdt. En voor iemand zoals ik, is dat een ramp. Want elk vijandelijke basis MOET ik overnemen. En dan ben je al snel een eind van de hoofdlijn weg en een paar uur verder. Ook niet handig als je een review moet maken.

Sound and Vision

Zowel beeld als geluid zijn behoorlijk goed voor elkaar. De graphics zijn prachtig en het reizen door Yara maakt dat je boven uit de kast alvast je zwembroek en handdoek gaat halen om ergens aan het strand in de zon te gaan liggen. De cutscenes zijn filmisch van een uitzonderlijke klasse. Tenminste, in veel gevallen want soms lijkt het even of men de nieuwe stagiare aan een gezicht heeft laten werken. Dat valt op omdat de goede scenes, zoals onderstaand plaatje, zo gedetailleerd zijn dat je de poriƫn kan tellen.

Zoals al eerder vermeld is de voice-acting van een niveau waar veel games een puntje aan kunnen zuigen. Castillo is zeer geloofwaardig neergezet, wat natuurlijk gezien de reputatie van Esposito niet vreemd is. Maar ook de hoofdpersoon is zowel in vrouwelijke als mannelijke versie geen moment over geacteerd. Ik ben eigenlijk geen character tegengekomen die ik een karikatuur van zichzelf vond zijn. En dat is knap met een verhaal waarin we constant met Engels met een vet Spaans accent te maken hebben.

En dan de muziek. Natuurlijk moet je van die Latijns-Amerikaanse deuntjes houden maar de radio met twee zenders geeft je een rij aan salsa en samba muziek die ervoor zorgt dat je soms even de auto aan de kant zet, je gamestoel verlaat en dansend de kamer doorkruist. Daarnaast word je op straat gebombardeerd met gesproken en beeld propaganda en dat brengt je nog veel meer in de sfeer.

Naast alle missies zit de game vol met leuke klusjes en minigames. Zoals bij Ubi bijna standaard is, kan je weer lekker vissen en jagen. Wat ook erg leuk is om te doen zijn de hanengevechten. Een soort fighting game Ć  la Street Fighter maar dan met hanen. En ook daar kan je een zo goed mogelijk getrainde haan bouwen. Alleen daarin kan je al veel tijd stoppen en zal je ook veel fun geven.

Er is veel te doen en vooral het hanengevecht met je gepimpte haan is amusant en uitdagend. Daarnaast ben je lekker bezig om allerlei basissen van de vijand over te nemen en de rebellen steeds sterker te maken. Daar ligt voor mij ook een beetje de zwakte, of beter gezegd, mijn zwakte. Ik heb namelijk de neiging om die zijstapjes net iets te vaak te doen en dan de hoofdlijn te verliezen.

Of je het je geld waard vindt, hangt een beetje van je verwachting af. Dit is Ubisoft en dit is Far Cry. Ken je het concept van beiden en kan je daar, net zoals ik, veel plezier uit halen, dan kan je met Far Cry 6 geen miskoop doen.