Review: DIRT 5 – blubberlicious

Codemasters brengt met DIRT 5 die heerlijk ouderwetse arcade-vibe in een nieuw en vooral verfrissend jasje naar de Xbox. DIRT 5 rijdt lekker weg en kent de nodige variatie en keuze vrijheid in auto's, type events dat je kunt rijden en onder welke omstandigheden je dat het liefst wilt doen.

DIRT 5 biedt met leaderboards wat extra's, maar weet vooral met de nieuwe Playground mode waarin je zelf events kunt bouwen uit te pakken.

Hoewel de game nog kampt met enkele technische mankementen, zal de casual racer zich meer dan prima met DIRT 5 kunnen vermaken. DIRT 5 is grafisch gezien een parel van een game en blinkt in hoeveelheid beschikbare content uit, die je zowel alleen, in multiplayer of in 4 player splitscreen kunt spelen. Wat mij betreft koop je de game dit weekend nog. Go for it!

Plus:
    - Rijdt lekker soepel weg
    - Variatie aan speelstijlen
    - Level-design
    - Online + splitscreen tot 4 spelers
    - Kleurrijk
    - Bouw je eigen levels!
    - Photomode

Min:
    - Framerate problemen op de One X
    - Weersinvloeden hebben beperkt invloed op de rijstijl
    - Problemen met de audio en voice-overs

Een paar dagen voor de release van de Xbox Series X|S komt Dirt 5 uit. De nieuwe arcade racer uit de stal van Codemasters. Moet je deze game nog dit weekend halen? Of kun je ook wel wachten op een leuke aanbieding en speel je deze later wel een keertje op de Series X|S? In de review mijn antwoord op deze en vele andere vragen.

Diegene die ons platform al een tijdje volgen en de smaken van de redacteurs een beetje door hebben, weten wellicht dat ik niet zo een racefan ben. Ja, ik doe wel eens een zondagavond mee met F1, maar dat is dan meer in het kader van entertainment voor de kijker op Twitch. In de DiRT 2.0 competitie vanuit XBNL heb ik ook een tijdje meegedaan, maar dat werd een te lange lijdensweg. Het merendeel van de racegames laat ik aan me voorbij gaan. Zeker wanneer het meer de simulatiekant op gaat. Een game als Forza Horizon 4 kan ik wel waarderen. De eerste trailers van DIRT 5 deden mij hier enigszins aan denken en ik was dan ook erg benieuwd of deze racegame mij, als minder begaafde racer, zou weten te bekoren.

Maak carrière en wordt de beste arcade racer

Laat ik beginnen met wat er allemaal in DIRT 5 te doen is en dan heb ik het er later wel over of het ook leuk en goed is. In de eerste plaats is het belangrijk om te weten dat DIRT 5 geen open wereld kent. Je rijdt events en dat kun je op verschillende manieren doen. Een van de modes is natuurlijk Career. In Career kun je tientallen races rijden, waarbij je events in verschillende landen bezoekt. Het doel in Career is om het zo ver als mogelijk te schoppen. Je boekt progressie door aan events deel te nemen. Hier zit keuzevrijheid in. Je kunt namelijk telkens uit een aantal soorten events kiezen. Voltooi je de objectives? Dan heb je toegang tot een volgende reeks aan events. Je zult altijd progressie boeken, maar hoe beter en diverser je presteert, des te meer XP en beloning je ontvangt. Ook speel je natuurlijk in-game currency vrij, waarmee je jouw auto van upgrades kunt voorzien of jouw garage met nieuwe auto’s uit kunt breiden.

Qua events is er de nodige variatie en dat is direct een belangrijk pluspunt van de game. Wil je jouw skills laten zien in driften en andere stunts? Dat kan! Wil je liever laten zien hoe goed jij bent op bergachtige events? Ook geen probleem. En draai jij jouw hand er niet voor om over het ijs te glijden? Show us! Variatie en keuze vrijheid, daar draait het in DIRT 5 om. Gewoon lekker racen, doen wat je leuk vindt en het gevoel krijgen dat je steeds wat verder komt en beter wordt.

Dat beter worden krijgt nog een extra boost door de leaderboards die beschikbaar zijn. Er zijn global leadboards en je kunt jouw tijden per event vergelijken met die van je vrienden. Dat gaf mij ook de unieke kans om een route in Career uit te kiezen die nog weinig genomen was, waardoor ik bij Events kwam die in de week voorafgaand aan de release van DIRT 5 door slechts enkele tientallen reviewers gereden zijn. Je snapt het al. Ik heb alles op alles gezet om tenminste eens een keertje in mijn leven bovenaan de global leaderboard te eindigen. Mijn collega redacteuren zullen beweren dat mij dit wellicht 20 pogingen gekost heeft. Maar hé, in dit geval gaat het niet om de reis maar om de bestemming. En dat was nummer 1 van de wereld zijn 🙂

Eindeloos veel content (maken)

De Career mode is niet het enige, maar de andere modes zijn grotendeels meer van hetzelfde. Zo heb je de Arcade mode met bijbehorende time trials. Je kunt hier ook weer meer dan 70 events rijden. Het verschil is dat deze allemaal direct beschikbaar zijn en dat je een aantal variabelen in kunt stellen. Zoals bijvoorbeeld tijdstip van de dag waarop je rijdt, aantal tegenstanders of het weer. Leuk voor diegene die een aantal favoriete events hebben en deze willen perfectioneren.

De mode die er wat mij betreft het meest uit springt is de Playground mode. Hier kun je zelf je events ‘from scratch on’ maken. Super leuk voor de creatievelingen onder ons en diegenen die in DIRT 5 een community game zien. Deze mode gaat eindeloos veel content opleveren, als deze mode tenminste bij de racefans gaat aanslaan. De eerste indruk die ik heb is overwegend positief.

Codemasters heeft rondom de Playground mode een leuk systeem gebouwd. Je kunt makkelijk en snel events van anderen bekijken, liken, delen en natuurlijk uitproberen. Ook kun je creators gaan volgen. Bovendien kun je natuurlijk je eigen events bouwen en met anderen delen. De events hebben leaderboards en daarmee in potentie een leuk concept in handen. Mijn eerste indruk is ook dat je de meest bizarre parcours voorgeschoteld krijgt. Daar moet je van houden en ik kan eigenlijk niet goed inschatten of de DIRT 5 racer hiervoor het juiste publiek is. Ook kost het de nodige tijd om een event zelf te bouwen. Het is wel toegankelijk gemaakt. Maar tussen de juiste tools beschikbaar stellen en het zélf maken van een aantrekkelijk event zitten nog wel behoorlijk wat creatieve stappen. Ik ben erg benieuwd. Als Codemasters met deze mode een community weet te bouwen en steeds meer tools beschikbaar stelt dan zou het wel eens een mooie en unieke toevoeging kunnen zijn. Wellicht kunnen we vanuit XBNL een kleine creator-competitie opzetten.

Tenslotte is er de multiplayer mode. Lekker even snel een event rijden met je vrienden of wat randoms. Het werkt allemaal soepel. Tof aan DIRT 5 is eveneens de optie tot 4 player splitscreen (@Battletoads, maken we aantekeningen?). Echt ideaal, zeker in deze tijden! Lekker op de bank met elkaar racen. Het werkt goed en als je meerdere DIRT 5 liefhebbers in huis hebt dan is het de perfecte uitkomst.

Focus ligt op lekker racen en weinig gedoe, maar ook weinig verdieping in het racen

DIRT 5 is een echte arcade racer. Je zet je Xbox aan en gaat racen. Zo simpel is het eigenlijk. In mijn review zul je tot nu toe ook wel gemerkt hebben dat ik daar tevreden over ben en dat de game heel vermakelijk is. Toch zijn er wel wat dingen te noemen die ik toch graag iets anders gezien had of wellicht met iets meer verdieping. Overall heeft het vooral met invloed en impact te maken.

Zo zit er in de Career mode van DIRT 5 een sponsorsysteem. Naarmate je in Career vordert, kun je sponsoring krijgen, waardoor je geld kunt verdienen, waarmee je weer nieuwe dingen kunt kopen. In de eerste plaats verdien je dat geld ook zonder het sponsorship. Verder krijg je geen feedback of je aan de objectives voldoet en heb ik eigenlijk op geen enkel punt enigszins het gevoel gehad dat dit impact op de progressie heeft.

Een tweede punt zit hem in het racen zelf. Je kunt met verschillende auto’s (check de lijst hier) racen. Deze hebben een bepaalde performance en een bepaalde handling. Je zult merken dat sommige auto’s gevoelsmatig wel sneller aanvoelen, maar dat is maar zeer beperkt. Qua handling merk ik amper verschil. Ook de weersomstandigheden en het parcours waarop je rijdt lijkt maar zeer beperkt van invloed. Hoewel het een arcade racer is, had ik hier toch iets meer van verwacht.

Dat heerlijke nazomergevoel

Waar DIRT 5 in uitblinkt is haar kleurenpalet en dat heerlijke gevoel oproepen dat je bij de verschillende jaargetijden kunt hebben. DIRT 5 ziet er op de One X echt prachtig uit. De belichting is mooi, de levels zijn met veel zorgvuldigheid vormgegeven en de omgeving is impressive! Codemasters weet de pracht en praal nog wat extra te benadrukken met haar photomode. Iets wat we nog steeds te weinig als functie in games zien, maar gelukkig wel prima in Dirt 5 verwerkt is. De dag-nacht en weersovergangen kunnen soms wat abrupt voelen, geven deze wel een extra sfeer mee.

Hoewel de game er prachtig uit ziet, laat DIRT 5 ook wat technische mankementen op de One X zien. Vooral heb ik mij aan de stabiliteit van de frame rate geïrriteerd. Ik weet niet wat het is, maar op de current-gen komt deze absoluut niet lekker uit de verf. Je kunt in DIRT 5 kiezen of je in performance mode of image quality wilt rijden. Maar bij beiden zit het niet goed. Ook zul je merken dat in sommige events (met name in het begin van een event) de textures nog aan het inladen zijn. Dat heb ik soms als behoorlijk storend ervaren. Hoe dit op de Series X|S uit de verf komt weet ik nog niet. Het was voor mij niet storend genoeg om de game aan de kant te leggen, maar diegenen voor wie een stabiele 60 fps een voorwaarden is gaan er in de huidige versie over struikelen.

Codemasters brengt met DIRT 5 die heerlijk ouderwetse arcade-vibe in een nieuw en vooral verfrissend jasje naar de Xbox. DIRT 5 rijdt lekker weg en kent de nodige variatie en keuze vrijheid in auto’s, type events dat je kunt rijden en onder welke omstandigheden je dat het liefst wilt doen. DIRT 5 biedt met leaderboards wat extra’s, maar weet vooral met de nieuwe Playground mode waarin je zelf events kunt bouwen uit te pakken. Hoewel de game nog kampt met enkele technische mankementen, zal de casual racer zich meer dan prima met DIRT 5 kunnen vermaken. DIRT 5 is grafisch gezien een parel van een game en blinkt in hoeveelheid beschikbare content uit, die je zowel alleen, in multiplayer of in 4 player splitscreen kunt spelen. Wat mij betreft koop je de game dit weekend nog. Go for it!