Review: Detective Di – the Silk Rose Murders

De game neemt je mee in een interessant verhaal ten tijde van de Tang Dynasty met mooie pixel art graphics en een fijne soundtrack. Doordat de puzzels niet te moeilijk zijn maar wel enig denken vereisen krijg je het gevoel dat je het toch maar knap opgelost hebt. De minpunten die ik al eerder aanhaalden wegen niet op tegen de pluspunten die ik ondervond en ik kan de game aanraden aan iedereen die van pixel art point & click adventures houden. En met een prijs van 13 euro heb je zeker een leuke game te pakken

+ Mooie pixel art
    + Goed verhaal
    + Puzzels zijn logisch en niet te moeilijk
    + Muziek is niet altijd nadrukkelijk aanwezig en geeft goed de lading van de scene weer

- Laad tijden (Xbox One)
    - Openen van het inventory
    - Tamelijk kort (maar wel een goede prijs)

De naam Nupixo Games zal niet veel mensen wat zeggen en eerlijk gezegd er ging bij het merendeel van onze community dan ook geen belletje rinkelen toen hun nieuwste titel werd aangekondigd. Maar met een succesvolle kickstarter campagne, uitermate positieve reviews voor de pc versie en vier nominaties van een gerespecteerd Adventure games site, zal Detective Di iets behoorlijk goed doen. Toch? We vroegen onze community member DM4S om de game onder de loep te nemen.

Nupixo games is een klein team uit Montreal dat door Minh Ta geleid wordt. De studio heeft aan drie web games, genaamd: Shadow of the Ninja 1 & 2 en Facility Z, gewerkt. Eerlijk gezegd zeiden die drie games mij helemaal niets. Maar ze zijn. volgens de makers, door vijf miljoen spelers gespeeld. Laten we eerst eens maar kijken naar het verhaal.

Murder in the Orient

Het verhaal speelt zich ten tijde van de Tang Dynasty (AD 618-907) af. De oude keizer Gaozong is net overleden en zijn vrouw Wu Zetian neemt de macht over. Er heerst politieke onrust en de geruchten dat tegenstanders en vijanden samenzweren worden steeds sterker. Jij speelt Di Renjie die net als onderzoeksmagistraat aangesteld is.

De moord op ambassadeur Choi lijdt je naar een reeks moorden die je trouw aan het keizerlijke hof en de keizerin op proef zullen stellen. Het verhaal is boeiend en je wilt echt weten hoe de vork in de steel steekt. Helaas is de game wel vrij kort. In een kleine 10 uur heb je het einde wel bereikt en heb je alles wel gezien en gehoord.

Click, point, click, point

De game is een klassieke point & click adventure.

Door middel van gesprekken die je voert met alle inwoners en mogelijke verdachten, krijg je stukjes informatie of tips die je verder helpen en meer duidelijkheid geven waarom (en door wie) de moorden zijn gepleegd.

De items die je vindt, kan je combineren met andere items, characters en hotspots. Hier zit een knelpunt waar ik me ontzettend aan heb gestoord. Om een item uit je inventory te selecteren, moet je links onderin op het scherm de zak aanklikken om vervolgens het item te selecteren en deze te slepen naar datgene wat je wil combineren. Dit werkt natuurlijk goed op een pc met muis besturing, maar op een Xbox is dit een tergend traag concept. Er zit geen optie in de game om met een simpele klik op een knop de inventory te openen.

De puzzels in de game zijn logisch en vergen soms enig denkvermogen. Gelukkig is er altijd wel een item of character die je op het juiste pad kunnen brengen. Ik ben zelf geen doorgewinterd puzzelaar, maar ik had de puzzels redelijk snel door. De aanwijzingen waren daarbij helpend.

Aan het einde van een chapter neem je alle aanwijzingen op de moord door en geef je aan met keuzes hoe het gebeurd is.

Slow down the pixels

De grafische stijl bestaat uit een prachtige klassieke pixel art stijl en geeft mooi de Oosterse stijlen weer. Kleine details zoals Chinese teksten op een muur en Chinese artwork op vazen zijn mooi in de achtergrond verweven. Wat ik dan weer heel vreemd vind, is dat de game op de Xbox One waar ik de game op heb gespeeld veel last van lange laadtijden heeft. Sta niet raar te kijken als je soms 20 seconden naar een zwart scherm zit te turen. Dit had in mijn ogen wel een stuk sneller moeten kunnen.

Musical nightingale

De game heeft een heerlijk achtergrondmuziek die nergens storend aanwezig is. Leuke ambiance geluiden, zoals stromend water, geven goed weer wat er in de scene gebeurd. Soms viel het wel op dat er even geen muziek was en dan miste ik dit wel.

Hunting achievements in Azië

Qua achievements is de game vrij recht toe, recht aan als ik het zo kan zien. Al waren de achievements niet actief toen ik de game doorspeelde. Je ontgrendeld achievements voor het completen van een chapter of het oplossen van een puzzel.  Dus het ziet ernaar uit dat de achievements niet veel replay waarde zullen creëren.

De game neemt je mee in een interessant verhaal in de tijd van de Tang Dynasty, met mooie pixel art graphics en een fijne soundtrack. Doordat de puzzels niet te moeilijk zijn maar wel enig denken vereisen, krijg je het gevoel dat je het toch maar knap opgelost hebt. De minpunten, die ik al eerder aanhaalde, wegen niet op tegen de pluspunten die ik ondervond en ik kan de game aan iedereen die van pixel art point & click adventures houden aanraden. En met een prijs van 13 euro heb je zeker een leuke game te pakken