Review: Blackwind – Raknos ze de moeder

danks dat ik een aantal dingen aan de game storend vond, heb ik mij met de game toch zeer goed vermaakt. De gevechten zijn vlot en gevarieerd maar zouden met wat meer eind(sub)bazen net een beetje meer uitdaging bieden. Ben je fan van het genre en of mechs. Dan kan ik je de game zeker aanraden. Geen game of the year maar eerdere best of the rest.

- cliché verhaal
    - game breaking bug
    - camera standpunten

Plus punten

+ vlotte combat
    + gevarieerde levels.
    + diverse skins voor mech
    + soundtrack

Als het om tieners en gevechtspakken gaat, dan kunnen we eigenlijk maar één iemand vragen: DM4S. Onze vriend greep de mogelijkheid om deze topdown action game te reviewen met beide handen aan. Hier is zijn oordeel:

Blackwind werd ontwikkeld door de italiaanse ontwikkelaar Drakkar dev, die in 2010, dankzij Domenico Gallo en Manlio Greco, het levenslicht zag. Drakkar Dev streeft ernaar om games voor meerdere platformen te ontwikkelen. Een greep uit hun repertoire: Guardians: the last day of the citadel (iOS) Clash of puppets (iOS, Android, Steam, Mac) en hun eerste grote multiplatform release War tech Fighters (PS4, Xbox One, Steam, Nintendo switch). Deze games lopen uiteen van side scrolling action platformer en puzzlegames tot een action mech game in space. Met Blackwind komen ze deze keer met een met Mechs gevulde top down action game. Maar is dit een garantie tot succes ? Laten we eerst eens kijken naar het verhaal en of deze potten kan breken

Story

Als een mijnkolonie op planeet Medusa-42 wordt aangevallen door een angstaanjagende buitenaards ras genaamd de Raknos. Worden James Hawkins en zijn vader gevraagd om een battle frame mecha suit naar de planeet te brengen. Net voordat je op de planeet arriveert, wordt het schip uit de lucht geschoten door een salvo rakketen. Het schip stort neer en je vader hijst je nog net in de aanwezige battle frame mecha suit alvorens je richting de planeet wordt gelanceerd. Je vader stort vervolgens met het schip neer en jij, James Hawkings, opgesloten in de battle frame, gaat opzoek naar je vader en een manier om de kolonie te redden van de Raknos. Het verhaal is vrij cliché met een plottwist die je al mijlenver ziet aankomen. De voice acting is met vlagen van b-kwaliteit waarbij het lijkt of ze het script aan het voorlezen zijn in plaats van het te acteren. Dit kan ik voor lief nemen als de gameplay maar goed in mekaar steekt en laat daar nou ook net wat haken en ogen aan zitten.

Gameplay.

Over de gameplay kan ik kort en bondig zijn. Deze is matig tot goed uitgewerkt. In het eerste level, wat als tutorial functioneert, krijg je per deel een nieuwe game mechanic uitgelegd en unlock je deze voor verder gebruik.

Blackwind will arrive on pc, mac & consoles on january 20, 2022 - Game News  24

Dat gaat van springen tot het gebruik van special abilities. Door de levels heen baan je je een weg door de vele Raknos, turrets en objecten die kapot kunnen. Op het moment dat één van deze dingen kapot gaat, komen er diverse orbs vrij. Zo zijn er Health orbs (om je leven mee aan te vullen), power orbs (deze vullen de special ability meter) of energy orbs (om je battle frame en skills te upgraden).

Het upgraden gaat via een upgrade station waarbij je kan kiezen tussen het upgraden van je suit met bijvoorbeeld een snellere Dash of meer health en power orbs drops bij executions. Daarnaast kan je skills upgraden waardoor je abilities meer damage geven op de diverse Raknos die je bevecht.  Door de levels heen vind je ook diverse Health, power en Skins orbs. Die ervoor zorgen dat je health/power bar groter wordt en met het laatste unlock je diverse skins voor je battle frame.

Deze skins kan je via het upgrade station aan je battle frame koppelen en laten je in een outfit naar keuze vechten. Je battle frame heeft ook nog een klein vliegtuigje die je door een druk op de knop kan ontkoppelen. Speel je de game in co-op dan bestuurd de 2de persoon dit vliegtuigje.

Het vliegtuigje kan door kleine openingen en hekken om bij diverse objecten en of computers te geraken om bijvoorbeeld deuren te openen, zodat je weer verder kan in het level. Nu je weet hoe de game een beetje in elkaar steekt, gaan we eens kijken waar het echt om gaat in dit type game, de combat. Laat ik hier nu net het grootste struikelblok ondervinden.

Ondanks dat je in je battle frame lekker snel rond kan dashen, kwam ik met regelmaat vast te zitten achter kleine rotsen waardoor ik meer damage kreeg dan me lief was. Dit maakte dat ik soms in een reeks aanvallen vast kwam te zitten waar ik niet meer uit kon komen. Neem de Raknos die raketten kan schieten. Het is meerdere keren voorgekomen dat ik door een raket geraakt werd en op de grond belandde, waarna de Raknos een salvo raketten afvuurde die mij vastpinde en ik geen mogelijkheid meer kreeg om te ontsnappen uit de situatie.

Een andere element wat niet prettig werkte waren de camera standpunten.  De game is doorgaans in top down view maar verandert soms naar een lagere stand waardoor het op third person view lijkt. Deze stand had iets meer uitgezoomd gemogen, mede omdat ik de mech met vlagen kwijt was achter objecten en de diverse platform-elementen niet lekker in te schatten waren. Helaas heb ik ook te maken gehad met een game-breaking bug waardoor ik de game helemaal opnieuw moest beginnen omdat een volgende stap niet ingeladen werd. Of ik moest gebruik maken van een lift die er niet was wat maakte dat ik naar beneden stortte in het oneindige niets. Wat me op het puntje level design brengt.

Level design / character design / muziek

De levels zijn mooi gevarieerd en wisselen af tussen onderzoeklabs en controlekamers in diverse mijnfaciliteiten en buitenlocaties. De buitenlocaties zijn goed gevarieerd. Zo sta je het ene moment in een zanderige vlakte en het andere moment in een ijzig landschap.

How to change your Battle Frame skin in Blackwind - Gamepur

De diverse Raknos die je tegenkomt zijn mooi vormgegeven. Zo zijn er Raknos die je van dichtbij proberen op te blazen en andere die je dan weer op afstand proberen te vernietigen. Wat ik dan weer wel miste waren eindbaas-gevechten. Dat had net wat meer afwisseling kunnen bieden. De soundtrack van de game is meer dan prima en is nergens storend te noemen. Hier heb ik dan ook niets op aan te merken.

Als ik kijk naar de achievements (ik kon de lijst nog niet zien tijdens het spelen omdat deze nog niet actief was) lijken ze niet al te moeilijk te zijn. Veelal unlock je een achievement bij het gebruik van een nieuwe ability, het doden van een bepaalde Raknos of het unlocken van skins voor je battle frame.

Ondanks dat ik een aantal dingen aan de game storend vond, heb ik mij met de game toch zeer goed vermaakt. De gevechten zijn vlot en gevarieerd maar zouden met wat meer eind(sub)bazen net een beetje meer uitdaging bieden. Ben je fan van het genre en of mechs. Dan kan ik je de game zeker aanraden. Geen game of the year maar eerdere best of the rest.