Review: A Space for the Unbound – indrukwekkend verhaal

Space for the Unbound weet zware thema’s als verlies, huiselijk geweld, pesten en zelfs suïcide te verpakken in kleurrijke pixelart en luchtige dialogen zodat het nooit te heftig wordt. Het verhaal laat deze thema’s op unieke wijze samenkomen tot een emotionele ontknoping die de speler ook nog wel even zal bezighouden na de game te hebben uitgespeeld. Dat was in ieder geval bij mij het geval. Loka, in pixelart vorm, is een prachtige locatie om in rond te struinen. Ook al zijn het maar een paar straten. Daarnaast komen overgangsscenes, plotwendingen en zelfs de mini games vaak op creatieve wijze tot leven. De puzzels zijn creatieve vondsten op psychische thema’s en kunnen, zeker richting de ‘derde act’, best hersenkrakers zijn. Dit is een absolute aanrader voor de gamers die van verhalende games houden en niet terugdeinzen voor de thema’s die de game presenteert. Tegelijkertijd pik je ook nog wat een stukje Indonesische cultuur mee. Je moet wel bereid zijn om hier en daar door wat taaie fetch quests heen te bijten tijdens dit 12 uur durende avontuur. Je wordt uiteindelijk wel degelijk voor de moeite beloond!

+ Prachtige pixelart
    + Aansprekende verhaallijn met onverwachte plotwendingen
    + Geloofwaardige wereld met karaktervolle hoofdpersonen en NPC’s
    + Spacedive mechaniek levert veel creatieve puzzels op

+/- Dialogen zijn hier en daar wat houterig

- Sommige lange fetch-quests en puzzels onderbreken het verhaal onnodig lang
    - Had wel iets korter gemogen

A Space for the Unbound prachtige pixelart adventure game. De redactie van XBNL heeft communitymember Dan om een review gevraagd. Je leest zijn indrukken hier:

Het in Surabaya gevestigde Mojiken Studio probeert met ‘A Space for the Unbound’ als één van de eerste Indonesische indie game studios in het westen door te breken. De studio bestaat al jaren en heeft ook al een reeks games, short games en demo’s, op hun naam staan. Hun laatste projecten, ‘When the Past Was Around’ en ’Ultra Space Battle Brawl’, hebben beiden ‘overwhelmingly positive’ reviews gekregen op Steam. Dit schept uiteraard verwachtingen voor deze game.

Bovennatuurlijk avontuur

A Space for the Unbound is een narratief gedreven point-and-click adventure dat zich in de jaren ’90 van het slaperige stadje Loka (Indonesië) afspeelt. De game vertelt het verhaal van Atma, Raya en de mysterieuze Nirmala. Atma en Raya zijn bevriende klasgenoten met de ambitie het kneuterige plaatsje en zijn bewoners te verlaten, zodra zij op eigen benen kunnen staan. Ze maken samen een bucketlist met zaken die ze tot die tijd nog willen doen. De bucketlist is vervolgens de rode draad van het avontuur wat hen te wachten staat.

Het rode boek

Atma wordt tijdens een droom met het jonge meisje Nirmala geconfronteerd. In de droom probeert hij haar te helpen met het schrijven van haar sprookje. Atma is een aspirant schrijver en ziet in haar een geestverwant die hij graag met haar verhaal op weg helpt. Na te zijn ontwaakt uit deze droom heeft hij, tot zijn eigen verbazing, het rode boek nog bij zich dat hij in die droom van Nirmala heeft gekregen. Het boek heeft bovennatuurlijke krachten waardoor Atma nu de gave heeft om in iemands psyche te gaan en van de betreffende persoon de gedachten te beleven en te manipuleren.

Niet veel later kom je als speler tot de ontdekking dat Raya ook over bovennatuurlijke krachten beschikt. Zij heeft de gave om realiteit te manipuleren en buigen. In hun jeugdigheid gebruiken Raya en Atma deze krachten om hun tienerleven makkelijker te maken, maar gaandeweg komen beiden erachter dat ze de bewoners van Loka ten goede en ten kwade kunnen manipuleren. Via Atma’s psychische interventies wordt hij geconfronteerd met behoorlijk wat sores van zijn dorpsgenoten. Zoals huiselijk geweld, pesten en sociale-angststoornissen. ‘With great power comes great responsibility’ zei de opa van een zekere rood-blauw gekostumeerde superheld ooit. Zeker als blijkt dat Raya ook met de nodige problemen probeert te dealen.

Puzzels en mini games

Het zal je niet verbazen dat de Spacedives een belangrijk onderdeel van de gameplay in ‘A Space for the Unbound’ zijn. Vertaald naar gameplay betekent dit het oplossen van puzzels. Denk hierbij aan het openen van een cijferslot op basis van hints in zowel in Loka als in de Spacedives zelf. Maar bijvoorbeeld ook om de droom van de plaatselijke banketbakker (die graag een chef-kok wil worden) zeep te helpen zodat deze alsnog de taart bakt die je nodig hebt voor je progressie. Dit gebeurt dan door de juiste ‘foute’ ingrediënten toe te voegen aan haar ‘droom’-recepten, waardoor ze denkt dat ze nooit een goede kok zou kunnen worden.

Buiten de Spacedives om moet je ook in en om Loka het één en ander doen. Het gaat hier voornamelijk om fetch-quests en hier moeten dan ook de nodige items verzameld en gebruikt worden, items die in de omgeving gevonden worden. Heb je informatie van iemand nodig? Dan zal je waarschijnlijk wel een klusje moeten doen. Al deze handelingen worden verrijkt met allerlei mini games. De meest gebruikte is een soort ‘Quick Time Event’-achtige versie van Street Fighter 2 op het moment dat Atma op de vuist gaat. Ook grappig zijn een aantal ‘Annamaria Koekoek’ geïnspireerde mini games, waarbij Atma bijvoorbeeld achter de rug om van de schooldirecteur van het schoolterrein probeert te ontsnappen. Maar ook een balletje hooghouden, stiekem een gesprek afluisteren en popcorn eten in de bios zijn allemaal vertaald naar leuke en visueel interessante mini games.

Een grootse kleine wereld

Het stadje straalt een zeer authentieke sfeer uit. Het bestaat uit een aantal straten met een realistische representatie van het alledaagse Zuidoost-Aziatische leven. Er is een toko, buurtcentrum, Moskee, een middelbare school, een bioscoop en niet te vergeten een arcadehal. Elke NPC heeft wel iets te vertellen en vrijwel altijd kun je wat met deze informatie. Net als in de echte wereld roddelen mensen graag over elkaar en kom je op die wijze achter oplossingen voor puzzels en/of wordt het plot verder aangevuld.

Plot twists

De nadrukt ligt, naast de sfeer, op de verhaallijn. Er zijn gigantische plotwentelingen en dat begint al in de eerste 30 minuten. De eerste scène is gelijk al aangrijpend, zonder verder in details te treden. En de hele game gaat dit zo door. Elke keer word je weer verrast door plotwentelingen en opzienbarende gebeurtenissen. Ik raakte behoorlijk getriggerd door het mysterie en was druk bezig de scenario’s in mijn hoofd uit te werken om alle wendingen een plek te geven. Met uiteindelijk als resultaat dat ik er niet volledig naast zat, maar dat één cruciale plottwist heb zien aankomen. Heerlijk als een spel je op deze manier kan verrassen!

Van hot naar her

Zoals je al kunt vermoeden doet deze game een hele reeks zaken heel goed. Het grootste euvel is echter dat enkele gameplaymomenten, die zich tussen de plotpunten afspelen, erg lang kunnen duren. Zo erg, dat je haast het verhaal uit het oog verliest. Sommige hoofdstukken worden enorm opgerekt door fetch-quests en de fetch-quest in de fetch-quests. Dit is natuurlijk een primair gameplay element in adventure games, maar wordt hier ietwat overdreven. Ik heb het gevoel dat de game makkelijk een paar uur korter had gekund zijn zonder het verhaal en speelervaring schade aan te doen. Met name hoofdstuk drie is te lang zonder al te veel plotprogressie. Ook in de laatste drie uur had, wat betreft regie, zeker een half uur weggesneden kunnen worden.

Ook moet je open staan voor de ietwat houterige dialogen die voor westerse gamers nogal simpel of zelfs kinderlijk kunnen over komen. De tekst is wel echt gelokaliseerd (volgens de aftiteling), maar ze voelen toch wat onrealistisch en eigenaardig aan. Ook vind ik de humor vaak niet landt door het houterige taalgebruik. Ondanks dat zijn de teksten wel luchtig en toegankelijk op deze manier, wat deze zware kost wel weer toegankelijker maakt. Verwacht hier alleen geen dialogen van het niveau ‘As Dusk Falls’ of ‘Life is Strange’.

Space for the Unbound weet zware thema’s als verlies, huiselijk geweld, pesten en zelfs suïcide te verpakken in kleurrijke pixelart en luchtige dialogen zodat het nooit te heftig wordt. Het verhaal laat deze thema’s op unieke wijze samenkomen tot een emotionele ontknoping die de speler ook nog wel even zal bezighouden na de game te hebben uitgespeeld. Dat was in ieder geval bij mij het geval.

Loka, in pixelart vorm, is een prachtige locatie om in rond te struinen. Ook al zijn het maar een paar straten. Daarnaast komen overgangsscenes, plotwendingen en zelfs de mini games vaak op creatieve wijze tot leven. De puzzels zijn creatieve vondsten op psychische thema’s en kunnen, zeker richting de ‘derde act’, best hersenkrakers zijn. Dit is een absolute aanrader voor de gamers die van verhalende games houden en niet terugdeinzen voor de thema’s die de game presenteert. Tegelijkertijd pik je ook nog wat een stukje Indonesische cultuur mee. Je moet wel bereid zijn om hier en daar door wat taaie fetch quests heen te bijten tijdens dit 12 uur durende avontuur. Je wordt uiteindelijk wel degelijk voor de moeite beloond!