[Review] Bomb Rush Cyberfunk – De magie van nostalgie

BRC is een succesvolle nieuwe indie franchise waar we van mogen genieten. Je krijgt een actievolle game met heerlijke muziek en leuke omgevingen en je bent zeker zoet voor een uurtje of 15 à 20. Alles in deze game ambieert de Y2K vibes, tot aan je mobiele telefoon aan toe. Dat maakt deze game tot wat het is. Een ontzettend vermakelijke skate(board, of BMX)-game die je direct meeneemt naar de eerste jaren van deze eeuw. Dat gezegd hebbende, er zijn nog wel dingen die deze game zou kunnen doen om niet alleen te blijven hangen in de Y2K sfeer zodat het voort kan bouwen op z'n inspiratie en niet alleen maar kopiëren wat er toen is gemaakt.

+ New Amsterdam met haar unieke squads/gangs
    + De muziek is dope!
    + Heerlijke flow van de gameplay
    + Graffiti spuiten voelde nog nooit zo snel en intuïtief

-/+ Had hier en daar meer uitdaging mogen hebben
    -/+ Ik zou graag nog meer te doen willen hebben per buurt
    -/+ Er had voice acting in mogen zitten, maar dit voelt op zich als een solide stijlkeuze

- De boss fights en bijhorende gevechten werken te slecht en mogen weg gelaten worden

Jet Set Radio liefhebbers van vroeger, opgelet! Nederlandse studio Team Reptile heeft Bomb Rush Cyberfunk gemaakt waarbij je even lekker twintig jaar terug in de tijd kan.

Bij XBNL hebben we een ontzettend groot hart voor de developers van onze eigen bodem. Dat hart wordt nog eens extra warm van indie games! Twee jaar geleden zagen we Lake en vorig jaar We Were Here Forever. Ons landje kan er wat van. Dit jaar zag ik Bomb Rush Cyberfunk voorbij komen en mijn hart ging sneller kloppen. Ik dacht ‘’Is Jet Set Radio van stal gehaald?’’. Neen, Team Reptile draagt Jet Set Radio een warm hart toe. Ze maakte een eigen game in dezelfde stijl in de vorm van Bomb Rush Cyberfunk. Maar heeft de indie studio de stijl van Jet Set Radio goed uitgevoerd? Of doe je dat niet zo maar gemakkelijk?

De wereld

Bomb Rush Cyberfunk speelt zich af in New Amsterdam. Dat zijn natuurlijk de eerste zichtbare Nederlandse roots, maar je zult er nog veel meer tegenkomen in deze game. De opzet van de wereld is zoals je gewend bent van de iconische game Jet Set Radio van meer dan twintig jaar geleden. Je hebt een futuristisch aanvoelende stad met genoeg constructies om trucjes op te doen met jouw skates, skateboard of BMX fietsje. Je start in de gevangenis (Bethesda, is that you?) en al snel word je er uit gehaald door Tryce, één van de leden van Bomb Rush Cyberfunk. Dit beginlevel in de gevangenis dient goed als tutorialzone en al snel krijg je jouw character goed onder de knoppen.

Het verhaal van deze game is leuk gemaakt. Het is niet te aanwezig, maar vormt een mooie rode lijn voor waar je allemaal naar toe gaat en wat je allemaal vrij speelt. Voor een game als BRC is het verhaal goed genoeg om verder te willen spelen.

Na een paar verhaal plot twists – die ik verder niet zal benoemen – kan je met jouw Bomb Rush Cyberfunk squad aan de gang. Je hebt namelijk door bepaalde gebeurtenissen een beetje een identiteitscrisis en Tryce kan je daar bij helpen. Al snel join je dus de Bomb Rush Cyberfunk en die heeft maar één doel… All City. Oftewel, alle buurten uit de stad veroveren door graffiti te spuiten en zo hoog mogelijke scores te behalen. Klinkt bekend als Jet Set Radio speler? Dat klopt! Het werkt nog altijd als een trein, dus don’t change a winning formula.

New Amsterdam heeft 5 buurten (boroughs) die allen hun eigen kenmerken hebben en een rivaliserende squad die het beheert. Aan het begin lijken die buurten nog wel op elkaar. Later zie je toch meer eigen smoelen en variërende omgevingen. Er is wel echt een herkenbare buurt genaamd Brink Terminal die duidelijk is geïnspireerd door Shibuya Terminal van Jet Set Radio. Maar goed, in deze omgevingen kan je helemaal los op je skates en dat brengt mij bij de gameplay.

Een harmonie van bewegingen en trucjes

De gameplay van Bomb Rush Cyberfunk (vanaf nu BRC) is dik voor elkaar. Je kan kiezen tussen de drie leden van BRC en elk lid heeft z’n eigen stijl. Red gebruikt de skateboard, Tryce gebruikt de BMX en Bel gebruikt skates. De kernbewegingen blijven hetzelfde waardoor je ook makkelijk kunt switchen tussen de leden. Je hoeft dus dan niet jouw muscle memory opnieuw te programmeren.

In elke buurt van de stad heb je naast jouw missies allerlei graffiti punten die je over moet spuiten. Dit kan met één van de logo’s van BRC. Ik zeg bewust ‘één van de logo’s’ want het zijn er uiteindelijk heel veel. Ze zijn allemaal prachtig vorm gegeven! Maar waar nog meer kudo’s voor gegeven mag worden, is de manier van graffiti spuiten. Echt heel intuïtief en leuk om verschillende combo’s te doen. Afhankelijk van de grootte van de graffiti spot, moet je 5 of 7 punten met elkaar verbinden. De volgorde van hoe je dat doet bepaalt welk logo er op de muur komt. Hoe meer logo’s je vrijspeelt, hoe meer combo’s je dus kunt doen. Echt heel goed gemaakt!

Wat nog meer goed is, is de flow in de game. Je kan heel makkelijk van constructie naar constructie springen en trucjes doen zonder jouw flow te verliezen. Als je eenmaal veel graffiti spuit in een buurt, dan krijg je steeds meer ‘heat’ en dus de politie achter je aan die jou proberen neer te halen. Dat kan oplopen tot het punt waar snipers je proberen neer te halen, dus laat de heat niet oplopen.

Naast de graffiti en missies heb je ook nog kleine dingetjes die je hier en daar kunt verzamelen. Outfits, muziektracks en logo’s. Je moet zelfs klapperfiguurtjes in één combo allemaal aantikken om vervolgens iets speciaals te unlocken. Die vind ik altijd wel leuk om te doen. Toch mis ik wel een beetje extra dingen om te doen in een buurt naast de graffiti en verzameldingetjes. Bijvoorbeeld time trials (wat nu meestal in een missie zit) en nog meer verzameldingetjes zoals je die in Tony Hawk ziet.

Ik had ergens ook nog wel meer uitdaging verwacht. Het is nu vooral soms moeilijker door de levels die ingewikkelder worden, maar je trick combo maakt niet echt uit want je kan eindeloos grinden op een rail (wat ook wel weer lekker is voor de flow, maar goed).

Dan is er nog het puntje van het vechten in deze game. Je kunt er voor kiezen om van je skateboard, skates of BMX af te stappen. Dan moet je soms in een boss fight gaan vechten met je vuisten maar dat werkt slecht. Daar had een ander soort mechanic voor moeten zijn. Je slaat nu gewoon om je heen en hopend dat jij niet meer klappen vangt dan de ander.

Er is één uitzondering waarbij je tegen een robot van de politie vecht. Je moet skaten op de robot om zwakke plekken te ontgrendelen. Dat had ik veel meer willen zien.

Grafisch in de tijd blijven hangen

Hoewel je de bovenstaande kop negatief zou kunnen opvatten, is het juist een groot pluspunt dat BRC de oude stijl van Jet Set Radio pakt en dit naar een hoog resolutietijdperk tilt. De game speelt heerlijk op 60fps op een hoge resolutie waardoor alles scherp is. De textures, character models en omgevingen zijn bewust gemaakt zoals ze zijn. Het ziet er uit alsof deze game in 2002 had kunnen uitkomen, maar dat is in dit geval ook de charme.

Qua muziek is deze game heel fijn! Ik had nog wel iets meer variatie en een groter aantal nummers gehad willen hebben, maar ik mag niet klagen. De tunes zijn exact zoals je verwacht, maar gelukkig wel andere liedjes als toen (Hideki Naganuma van Jet Set Radio is weer ingeschakeld). Je kunt zelf via je mobieltje een andere track aan zetten als je ze eenmaal hebt verzameld, maar anders draaien de nummers gewoon door op de achtergrond. Als je 2 uur achter elkaar speelt, dan wordt het wel echt herhalend op een gegeven moment. Maar overall, de muziek is echt een groot pluspunt.

Er is geen voice acting in de game en dat is wel jammer. Ik had graag wel cutscenes met voice-acting gezien, maar nu is het vooral tekst met hier en daar wat kreetjes wat bij de persoon zelf past. Dat maakt op zich de oude retrostijl wel af, maar tegelijkertijd had dit de formule kunnen verbeteren.

BRC is een succesvolle nieuwe indie franchise waar we van mogen genieten. Was je fan van Jet Set Radio? Dan kan je deze game zonder enige twijfel kopen. Je krijgt een actievolle game met heerlijke muziek en leuke omgevingen en je bent zeker zoet voor een uurtje of 15 à 20. Hoewel de stijl overduidelijk is gekopieerd van de vroegere Jet Set Radio games, is het eerder een ode aan dan enkel een schaamteloze kopie. Alles in deze game ambieert de Y2K vibes, tot aan je mobiele telefoon aan toe. Dat maakt deze game tot wat het is. Een ontzettend vermakelijke skate(board, of BMX)-game die je direct meeneemt naar de eerste jaren van deze eeuw.

Dat gezegd hebbende, er zijn nog wel dingen die deze game zou kunnen doen om niet alleen te blijven hangen in de Y2K sfeer zodat het voort kan bouwen op z’n inspiratie en niet alleen maar kopiëren wat er toen is gemaakt.

Bomb Rush Cyberfunk kan je voor €39,99 in huis halen. Ben je er nog niet zeker van en ben je nieuw in dit genre? Wacht dan lekker op een korting. Ben je fan van Jet Set Radio? Dan kan je deze game met een gerust hart in huis halen voor 15 à 20 uurtjes gameplay.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.