[Review] Another Crab’s Treasure – verfrissende en toegankelijke soulslike

Another Crab's Treasure weet het soulslike genre naar een breder publiek te brengen. Met de vele toegankelijkheidsfuncties kun je de game zo aanpassen dat het voor iedereen speelbaar wordt. Maar ook voor de hardcore souls fan is Another Crab's Treasure een game om niet te missen. Het kleurrijke palet en luchtige verhaal zijn een verademing in de doorgaans sombere werelden die een soulslike brengt. Helaas komt de game wel met performance issues, maar dat mag de pret niet drukken.

+ kleurrijk en luchtig verhaal
    + toegankelijk voor beginnende souls spelers
    + leuke boss battles

- performance issues

Vorige week is Another Crab’s Treasure uitgekomen. In deze gastreview laat DM4S van zich horen. Is deze soulslike voor beginners de moeite waard?

Diep in de zee. Hier is het heerlijk. Diep in de zee. Moet je die rog zien en die sleur. Die zijn in een razend goed humeur. Kijk nou die heren mooi musiceren. Diep in de zee.

Iedereen kent natuurlijk dit nummer dat gezongen werd door Sebastian uit De Kleine Zeemeermin. Deze vrolijke krab wist ons maar al te goed te vertellen hoe leuk het wel niet was om in de grote oceaan te leven. Dit geldt echter niet voor onze protagonist uit Another Crab’s Treasure. Sebastiaan, uh… ik bedoel Krill, leeft een heerlijk rustig leventje, lekker in de zon op een afgelegen stukje strand, waar hij niemand tot last is en niemand hem tot last kan zijn, want daar heeft Krill geen behoefte aan.

Op een dag wordt Krill zijn schelp op brute wijze in beslag genomen door een loan shark (letterlijk een haaienkop op een stok), omdat Krill de belasting niet kan betalen die hem is opgelegd. Wat blijkt, zonder dat Krill het weet, heeft een zekere Duchess Magista het stukje land waar hij op leeft toegeëigend als zijnde haar territorium. Maffiapraktijken natuurlijk! Krill gaat dan ook op pad om verhaal te halen en zijn schelp terug te eisen. Dit gaat natuurlijk niet zoals Krill zou willen, en voor hij het weet raakt hij verzeild in een missie om schatten te vinden en om de oceaan te redden van een ziekte die het onderwaterleven verandert in een soort hersenloze zombies.

Een luchtige soulslike

Het verhaal in Another Crab’s Treasure wordt op een leuke manier verteld. De personages die je tegenkomt zijn stuk voor stuk leuke karakters met een eigen smoel en persoonlijkheid die ook daadwerkelijk iets toevoegen aan het verhaal. De tocht die Krill maakt door dit avontuur brengt hem door diverse stukken van de oceaan. Koraalriffen, de diepe oceaan, een vuilstortplaats en zelfs een ware onderwaterstad waar de inwoners van afval hun huizen hebben gemaakt. Stuk voor stuk mooie en kleurrijke omgevingen waarbij er veel aandacht is besteed aan het leveldesign dat goed in elkaar steekt. Wat eerlijk gezegd wel een leuke verademing is in het soulslike-genre. De meeste soulslike games hebben een duistere en sombere sfeer, dat is met Another Crab’s Treasure dus heel anders.

Performance problemen

Wat wel jammer is, is dat wanneer je inzoomt op objecten, je kunt zien dat er gebruik wordt gemaakt van lage resolutie texturen. Zo kwam ik een grote propaantank tegen die een volledige opdruk had, maar deze was zo onscherp dat je van een meter afstand niet kunt lezen wat er daadwerkelijk op stond. Zelfs van dichtbij was deze textuur onscherp en kostte het me moeite om te lezen wat er stond. Naast deze lage texturen kampt de game helaas ook met performance issues. Tijdens overgangen van bepaalde stukken in een level heeft de game ineens framedrops die zo erg zijn dat de game voor enkele seconden bevriest voordat deze weer verder gaat. Ook kwam ik met regelmaat vijanden tegen die door de vloer wegzakten en had ik zelfs een enkele keer dat mijn beeld ineens zwart werd en de game opnieuw moest opstarten voordat ik weer verder kon spelen. Vooral in het laatste level van Another Crab’s Treasure was dit aan de orde van de dag. In combinatie met het vele platformen in dit level heb ik me met vlagen flink gestoord aan deze mankementen.

Ieder huisje heeft zijn kruisje

Another Crab’s Treasure is een soulslike game in hart en nieren. Je vergaart plastic (experience) door vijanden te verslaan of gevonden voorwerpen te verkopen, om deze vervolgens uit te geven aan nieuwe schilden of het uitbouwen van je karakters statistieken, zoals bijvoorbeeld vechtkracht, schildkracht en umami krachten. Het laatst genoemde zijn de sterren die je nodig hebt om speciale aanvallen te kunnen gebruiken. Krill is natuurlijk ontzettend kwetsbaar doordat hij zijn schelp, tevens zijn huis, kwijt is. Gelukkig vind je door de werelden vele objecten verspreid die Krill kan gebruiken ter vervanging hiervan: plastic bekertjes, tennisballen, inktpatronen en zelfs een echt handgeweer, maar hierover vertel ik later meer. Al deze vervangende ‘huisjes’ komen met hun eigen aanvalskracht waarvoor je zoals eerder vernoemd umami nodig hebt. Zo had ik op een gegeven moment een plastic beker die ervoor zorgde dat ik een aantal seconden harder kon aanvallen. Hierdoor sneed ik door vijanden heen als een mes door boter. Naast dit alles kun je een achttal adaptations vrijspelen. Dit zijn een soort ultieme aanvallen die een grote hoeveelheid umami kosten om te kunnen gebruiken.

Boss battles

Een soulslike zou geen echte soulslike zijn als er geen bazen in zouden zitten. Deze vind je dan ook in overvloed en bieden een leuke uitdaging naast je standaard vijanden. Elke baas komt met zijn eigen aanvalspatronen die je moet leren ontwijken of blokkeren. Zowel de bazen als de normale vijanden hebben bovendien nog twee aanvallen die niet te blokkeren zijn. Deze aanvallen worden aangeduid met een blauwe of rode krabindicatie. De blauwe aanvallen zorgen ervoor dat je huidige ‘huisje’ wordt verpulverd, waardoor je in één klap weer erg kwetsbaar bent. De rode aanvallen zijn daarentegen niet te blokkeren en veroorzaken een grote hoeveelheid schade, dus deze moet je ontwijken. Dit voegt een extra uitdaging toe aan de toch al leuke boss battles.

Accessibility features

Leg je zo’n grote baas neer, dan krijg je een grote hoeveelheid kristallen die je kunt gebruiken om nieuwe aanvallen of verdedigingstechnieken te kopen in de skill tree. Gelukkig vind je deze kristallen niet alleen door bazen te verslaan, maar ook verspreid in de werelden of door het verslaan van kleine vijanden. Maar hoe zit het eigenlijk met de moeilijkheidsgraad van Another Crab’s Treasure?

Ik heb de afgelopen jaren veel soulslike games gespeeld waarbij ik me flink heb moeten vastbijten om de eindstreep te halen. Het viel me dan ook op hoe makkelijk ik mezelf door deze game heen wist te vechten. Het voelde vooral aan als een soulslike voor beginners, wat natuurlijk helemaal niet verkeerd is. Zeker als beginnende souls speler kun je je lol op. Another Crab’s Treasure zit boordevol toegankelijkheidsfuncties waarmee je de game kunt aanpassen zodat de moeilijkheidsgraad past bij waar jij je prettig bij voelt. Je kunt ervoor kiezen om geen XP te verliezen als je doodgaat, vijanden minder health te geven of een langere tijd om een parry te plaatsen. Maar de klap op de vuurpijl is toch wel het handgeweer waar ik eerder over sprak. Deze zorgt ervoor dat je de game kunt spelen met een gigantisch wapen als schild. Hiermee kun je vervolgens vijanden met één schot omleggen, wat natuurlijk wel de echte uitdaging uit de game haalt. Met al deze hulplijntjes zorgt Another Crab’s Treasure er wel voor dat het een stuk toegankelijker is voor nieuwkomers dan bijvoorbeeld een Dark Souls.

Another Crab’s Treasure weet het soulslike genre naar een breder publiek te brengen. Met de vele toegankelijkheidsfuncties kun je de game zo aanpassen dat het voor iedereen speelbaar wordt. Maar ook voor de hardcore souls fan is Another Crab’s Treasure een game om niet te missen. Het kleurrijke palet en luchtige verhaal zijn een verademing in de doorgaans sombere werelden die een soulslike brengt. Helaas komt de game wel met performance issues, maar dat mag de pret niet drukken.

NB: DM4S is één van de vaste gast-reviewers van XBNL. Metroidvania’s, soulslikes of welk spel dan ook dat enige mate van zelfkastijding vereist, heeft zijn voorkeur. Hoe moeilijker en meedogenlozer het spel is, hoe meer plezier hij eruit haalt. Wil je meer van DM4S zijn werk lezen? Als redacteur van Retrolike.net deelt hij dagelijks al zijn avonturen uit retroland.