Halo zonder shooter elementen, hoe kan dat? Wordt het dan Tales of the Covenant? Tales from the Halo rings? Of wordt het een onderzoekgame waar je als detective iets op moet lossen? Ik weet zeker dat er een genre is naast het shootergenre waar de Halo franchise zou van kunnen profiteren! 

Gisteren postte mijn collega Rob een interview met Frank O’Connor waar een shooterloze Halo werd voorgesteld. Nog even in de herhaling.

“Als je me vraagt waar ik opgetogen over ben, kijkend naar de toekomst en op het gebied van interactiviteit, dan is dat over de manieren van gameplay waarin het niet alleen om schieten gaat. Ik vind het geweldig om een buitenaards archeologische expeditie te gaan doen naar de originele Halo ring. Je neemt wat wetenschappers, rijdt rond, zoekt objecten, doet wat speurwerk en ontrafelt misschien wel een mysterie. Zonder dat er één schot gelost wordt. Het gewoon rondwandelen in dit heelal, deze omgeving, kan zo gaaf zijn zonder dat er van enige actie sprake is. Daar zou ik wel wat meer in willen investeren.” aldus O’Connor.

Dat raakte in mijn nieuwsgierigheidszone. Maar wat moet je je dan voorstellen bij een Halo waar je niet de Covenant of Forerunners moet afknallen? Als het aan onze Frank ligt, dan kan het om buitenaardse archeologische expedities gaan, wat bijvoorbeeld heel goed kunnen werken met de HoloLens of virtual reality brillen. Maar ik zie eigenlijk een andere game voor me. Laten we er eens een paar opsommen.

Tales from the Covenant

talesfromthecovenant

Dit werd geopperd door onze redacteur Domingo. Stel je voor dat je bij de Covenant hoort en je werkt jezelf omhoog in de rangen. Je krijgt een blik in de samenleving van de Elites en Grunts. Je hoeft niet gelijk te denken aan een hele cartoony grafische stijl (hoewel redacteur Rob het al cartoony genoeg vindt), maar gewoon passend. Denk dus aan de opzet van Tales from- games en mix het met het verhaal van Halo. Waarom is Master Chief bijvoorbeeld de demon? Een game als ‘Tales from the Covenant’ is een hele leuke kans om informatie uit de boeken te verwerken.

Halo 1313

halo1313

Toen Star Wars 1313 werd geannuleerd, moest ik bijna een traantje wegpinken. De game waar je met stealth elementen in het universum van Star Wars te werk ging. Als bounty hunter mensen aanhouden of vermoorden. Het leek mij zo’n frisse aanpak van Star Wars! Toen nam Disney het over en gooide het project de prullenbak in. Stel je voor dat Halo ook zoiets doet (niet het weggooien, maar een stealth game maken). Dat iemand binnen de ranken van UNSC ineens kwaadaardige plannen heeft omdat [insert random plot here]. Dan word je op een geheime missie gestuurd waar je moet sluipen en allerlei dialogen moet doorspitten om ergens binnen te komen. Misschien kan je elementen van Thief gebruiken en dat omvormen tot missies in een schip als ‘Forward unto Dawn’. Dikke gadgets maken à la Splinter Cell, maar toch passend in het Halo universum. Je kan dan ook verkenningsmissies er in verwerken en dat je dan toch stiekem die ene gast in de gaten moet houden die kwaadaardige plannen heeft. Ik zie het helemaal zitten!

Spartan Origins

fallofreach

Pak Halo: The Fall of Reach en gooi het in een game! Misschien wel een adventure game waar je à la Tomb Raider allerlei trainingen moet doorstaan. Dan word je naar allerlei omgevingen gebracht en word je als volwaardige Spartan getraind! Dan kan je het hele verhaal van The Fall of Reach mooi verwerken en krijg je een unieke ervaring waarom bijvoorbeeld Master Chief de baas is die hij is! Je kan zelfs nog kiezen om bijvoorbeeld een third-person camera als die van Tomb Raider te hanteren (geef maar toe, je houdt constant Lara’s achterste in de gaten) of à la Mirror’s Edge gewoon first-person te doen.

De grens tussen kwaliteit en uitmelkerij

Zoals je hierboven kan zien is er meer te doen met het universum dan enkel een shooter maken. Je hoeft niet altijd met Master Chief te spelen of een andere supersoldaat. Halo biedt een heel breed universum en veel verhaal. ‘Maar krijg je dan zo meteen niet het gezeur: Ze melken de franchise uit?’. Ja, dat krijg je eerst wel ja, want iedereen kan tegenwoordig toch alleen maar zeuren. Maar ik vind het zelf geen uitmelkerij als je het risico durft te nemen om de franchise te verrijken met hele andere genres of games die totaal anders zijn dan de voorgangers. Het moet niet à la Angry Birds, maar dat is dan ook niet te vergelijken met elkaar (of wel, Rob?). Of dat je bijvoorbeeld een Mario Kart versie krijgt waar je met Ghosts moet gaan racen of met Pelicans à la Star Fox moet gaan vliegen. Maar het is best een leuke kans voor de Halo franchise om meer te doen dan alleen shooters.

Wat vinden jullie? Halo moet lekker blijven zoals het is, of wil je stiekem ook wel een platform adventure game als beginnende Spartan?

Abonneer
Abonneren op
2 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Stann van Buggenum
Stann van Buggenum
8 jaren geleden

Halo Wars?

Martin Katerberg
Martin Katerberg
8 jaren geleden
Antwoord aan  Stann van Buggenum

Halo Wars 2 komt volgend jaar uit.