Wat Crackdown zo mooi maakt is de totale vernietiging van je spelwereld. Er gaan geruchten dat de ontwikkelaar gelimiteerd in zijn keuzes, juist door die explosiviteit.

Microsofts Azure technologie staat op het punt om te shinen met de release van Crackdown 3, half februari. Sinds de techdemo voor Crackdown van Gamescom 2015 waarin de vernietiging van een spelwereld is getoond is de cloud technologie achter de vernietiging een veelbesproken onderwerp. Om van diezelfde techdemo een goed werkend spel te maken, dat bleek lastiger dan gedacht. Het is een van de redenen dat de game meermalen is uitgesteld.

Wrecking Zone

Afgelopen november het eindresultaat, de multiplayer mode Wrecking Zone getoond. Een spektakel, zeker. Het aantal spelers waarmee je los kunt gaan zorgt echter voor gefronste wenkbrauwen. 5 tegen 5, daar moet je het mee doen. De hoop voor (zo blijkt) een groot aantal gamers was het beleven van chaos met een groot aantal spelers. Hoop die gevoed wordt door de populaire Battle Royale modi waar je soms wel met 100 man tegelijk los kunt.

Designkeuze

In een interview dat door Xbox: The Official Magazine is gepubliceerd licht Joseph Staten van Microsoft Global Publishing zijn keuze toe. Microsoft Global Publishing overziet de ontwikkeling van 2nd party titels, titels die niet in-house worden ontwikkeld. Zo ook de ontwikkeling van Crackdown 3.

“5v5 is een designkeuze geweest, geen technische beperking. Met de enorme chaos die je kunt aanrichten en de grootte van onze maps blijkt 5v5 voor de beste balans te zorgen. Crackdown 3 is snel, je bent extreem behendig en alles om je heen ontploft. Laat 50 spelers los op een map en ik denk dat het knap lastig wordt om je mannetje te staan. Crackdown is toch een beetje een power fantasy. Met 5v5 kun je jouw eigen plan trekken, een agressieve speelstijl hanteren en daarvoor worden beloond. Met meer man is de kans op afstraffing groot.”

.. of toch niet?

Jorg Neumann liet toch een ander geluid horen, een paar maanden geleden. Jorg is een collega van Joseph en hoofd productie bij Microsoft Global Publishing. Hij vertelde dat het geheugen wel degelijk een limiterende factor is. Limiterend in de keuzes die de ontwikkelaar heeft kunnen maken wat betreft de Wrecking Zone mode.

“Hoe van Crackdown 3 een hit te maken, daar hebben we wilde ideeën bij. We hebben verschillende modi getest. Gamers vragen om een Battle Royale mode. “Waarom kan je niet met 100 man aan de slag?” Er zijn redenen dat we voor 5v5 kiezen en de grootte van onze maps beperken. Er is zoveel gaande in Crackdown 3 waarmee het geheugen wordt belast, het limiteert ons in de creatieve keuzes die we kunnen maken. Let wel, we zijn nog aan het experimenteren en de technologie wordt ook steeds beter.”

Wat mij betreft is 5v5 geen limiterende factor om plezier te hebben met de game. Half februari kunnen we er mee aan de slag. Als je Game Pass bezitter bent is de game ook voor jou direct bij release speelbaar.

Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Syff89
Syff89
5 jaren geleden

Er zijn altijd bepaalde technische limieten binnen games en zeker de hardware. Ik verwacht een zelfde level van destructie als Red Faction: Guerrilla, en dat is meer dan voldoende! Tot vandaag de dag heb ik nog respect voor de destructie en engine waar deze game op draaide. Ik verwacht geen “voxel” wereld waar je oneindig de grond in kan graven met explosieven zoals een Red Faction 1 en een Minecraft bijvoorbeeld. Mocht de destructie alsnog tegen vallen zal ik er niet echt mee zitten denk ik. De eerste Crackdown heb ik destijds grijs gespeeld dus kom maar op! Wat begon… Lees verder »