Review: LEGO Star Wars – The Skywalker Saga

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is zonder meer een enorm complete editie van de Star Wars films. De game zit vol met mooie locaties en honderden dingen om te doen. Hoewel er 9 films zijn, voelt geen enkel hoofdstuk langdradig (even apart van alle extra activiteiten) en heb je een goed overzicht van alle films in de vorm van een hub met keuzemenu. De makers hebben niet stil gezeten en hebben de gameplay toch ietsjes uitgebreid terwijl het simpel blijft om te doen. Helaas nog altijd geen online co-op, maar dat is naast het vrij saaie RPG element het enige minpunt van deze game.

+ Leuke toevoegingen aan de gameplay
    + Veel prachtige locaties met details en vol met quests en minigames
    + Elk filmdeel is enigszins beknopt waardoor het niet tergend lang wordt
    + Co-op werkt goed (splitscreen)
    + Stemacteurs in de LEGO Star Wars games
    + Veel waar voor je geld

- RPG systeem voegt niet heel veel toe aan het geheel
    - Nog steeds geen online co-op

Na jaren wachten is het eindelijk tijd voor deze nieuwe LEGO game van Star Wars. Het is een compleet pakket van de Star Wars films 1 t/m 9 en dat is een groot feest voor de fan. Zien we een herhaling van oude games of is deze Skywalker Saga toch nieuw genoeg en de moeite waard?

Jaren geleden gingen LEGO games mij niet zo goed af. De games zijn voor kinderen, maar toch wist ik niet precies wat ik soms moest doen of wat er van mij werd verwacht te doen. Inmiddels zijn die tijden voorbij en kan ik nu volop genieten van LEGO games zoals andere kinderen dat ook doen. LEGO begon ooit met licenties games waarvan Star Wars al direct na de eerste kwam (Harry Potter). Toentertijd was er ook al een soort van Complete Saga-editie en dat waren dan de eerste zes films. Nu, na de laatste 3 films van Star Wars, is het opnieuw tijd voor zo’n complete editie in de vorm van de Skywalker Saga. Als je de LEGO Star Wars games vroeger hebt gespeeld, dan denk je het risico te lopen dat je veel herhaling zult krijgen, maar dat is gelukkig niet zo.

Alles is beter

De meeste mensen zullen Star Wars al meerdere keren hebben gezien of globaal weten waar het over gaat. Verwacht niet heel veel verhaal te krijgen in deze LEGO game want net als alle andere LEGO games wordt er weinig nadruk gelegd op het brengen van het verhaal en meer op de leuke gameplay. Dit zorgt ervoor dat iedereen lol kan beleven aan de LEGO games (inclusief de kids). Bij deze Skywalkers saga is het eigenlijk ook niet nodig om alle films te hebben gezien. Als je van lightsabers houdt en het universum van Star Wars, dan is het al genoeg. Het is voor de fan uiteraard leuk om alle details te zien van de ontwikkelaars, maar anderen zullen er zich net zo hard mee vermaken.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is een verbetering ten opzichte van de oudere LEGO games. Een simpel voorbeeld is sowieso al de framerate en resolutie. Alles loopt soepel op de Xbox Series X, maar tegelijkertijd is dit ook de krachtigste console op de markt. Ik zou niet weten hoe hij loopt op een Switch of nog erger, de Playstation consoles (grapje, moet kunnen, wij houden van Xbox).

Op gameplay gebied vallen al gelijk een paar zaken op. In deze game zul je veel meer shooter mechanics tegenkomen (richten, cover nemen, headshots) en zelfs het maken van combo’s wordt aangemoedigd i.p.v. alleen maar button bashen. Je krijgt ook meer blokjes hoe hoger jouw combo is. Natuurlijk blijft de gameplay vrij simpel en weinig uitdagend, maar dat hoort ook een beetje bij deze games. Naast deze toevoegingen zijn er natuurlijk mini-games die je al hebt gezien uit vorige games. Je ziet wel dat er toch meer interactie met allerlei LEGO objecten is in de wereld om je heen. Het zorgt voor een hele fijne afwisseling van gameplay en moedigt ook exploratie aan in de gebieden. En geloof mij, er zijn veel gebieden.

Alle planeten nog aan toe

In LEGO Star Wars: The Skywalker Saga zijn er zo’n 20 grote locaties op alle planeten die je van de franchise kent.  Ook hier geldt het principe dat de fan het leuk heeft, maar de nieuwkomers ook. De locaties zien er echt prachtig uit en zijn helemaal gevuld met puzzels en kleine details. Je ziet hier echt dat de LEGO games niet stil zijn gestaan op gebied van technologie. Een planeet als Endor is prachtig bebost en Tatooine biedt schoonheid op haar eigen manier. Het is vrij indrukwekkend hoe gelaagd elke locatie is. Dat wil zeggen dat er in elk hoekje wel iets te ontdekken valt en waardoor je uren en uren kunt steken om alles te verzamelen. In vorige delen vond ik dat altijd teveel moeite, maar in deze game is het allemaal goed in balans en duidelijk genoeg om het uit te willen pluizen. Elk filmdeel zal zo’n 1,5 uur tot 2 uur main story bevatten, maar als je op elke locatie aan de gang wil gaan met het ontdekken van Kyber bricks of het voltooien van sidequests, dan ben je makkelijk 6 uur bezig. Vermenigvuldig dat met 9 en je zit al snel op zo’n 54 uur. En dat zijn dan uren die je met plezier speelt i.p.v. de ‘’Zoek maar even 45 veertjes in de hele stad’’ zoals in andere games. Hoewel Skywalker Saga dus veel uren gameplay biedt, zal het voor de completionists onder ons wel een flinke klus zijn om het allemaal te voltooien.

Oud en vertrouwd, maar ook nieuw

Alles in deze LEGO Star Wars: The Skywalker Saga game voelt oud en vertrouwd (vooral de humor), maar ook vernieuwd. Er wordt nu bijvoorbeeld gebruik gemaakt van stemacteurs en dat was bij de vorige LEGO Star Wars games niet zo. De interface voelt verder fris aan je hebt weer dondersveel personages te unlocken (kuch… zo’n 350) en dit keer is er ook een soort skilltree voor allerlei soorten facties van deze personages. Zo heb je de bounty hunters, heroes, villains, Jedi etc. Je kunt dan de blauwe LEGO blokjes gebruiken om upgrades te kopen. Dus het wordt dan meer een soort RPG. Hoewel deze toevoeging fijn is om zo de blauwe blokjes een functie te geven, zijn de upgrades niet heel boeiend.

Voor de gamers onder ons die LEGO graag met anderen spelen is er gewoon weer de co-op functie. Je kunt splitscreen op één scherm samen door de werelden van Star Wars banjeren. Splitscreen blijft overigens ook splitscreen. Voorheen werden de spelers dan samengevoegd op één beeld, maar dat is nu niet meer zo en dat is wel fijn. Uiteraard is het weer – net als bijna elke LEGO game – een gemis dat er geen online co-op in zit! Het lijkt mij dat dit anno 2022 toch wel moet kunnen.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga is zonder meer een enorm complete editie van de Star Wars films. De game zit vol met prachtige locaties en honderden dingen om te doen. Hoewel er 9 films zijn, voelt geen enkel hoofdstuk langdradig (even apart van alle extra activiteiten) en heb je een goed overzicht van alle films in de vorm van een hub met keuzemenu. De makers hebben niet stil gezeten en hebben de gameplay toch ietsjes uitgebreid terwijl het simpel blijft om te doen. Helaas nog altijd geen online co-op, maar dat is naast het vrij saaie RPG element het enige minpunt van deze game.

Extra

Wil je zien hoe de LEGO Star Wars franchise zich heeft ontwikkeld, kijk dan zeker naar deze video die community member Bas heeft gemaakt.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.