De LEGO games vliegen ons soms om de oren! Er was er één dit jaar waar ik halsreikend naar uit keek en dat is LEGO DC Super Villains. Dus trok ik mijn stoute schoenen aan en waande ik mijzelf als schurk in de wereld van DC Comics.

Inmiddels ben ik van LEGO noob naar LEGO connaisseur gegroeid. Daar waar ik compleet miste wat ik moest doen in een LEGO game, gaat het mij nu beter af. Gelukkig is LEGO niet heel vernieuwend met elke game, dus als je het eenmaal onder de knie hebt, dan zit je gebakken.

Met LEGO DC Super Villains keren we eindelijk weer terug naar de wereld van DC Comics in plaats van al die Marvel games de afgelopen tijd. Voor de leken onder ons. De wereld van Marvel heeft helden als Captain America, Iron Man, The Hulk, Thor, Black Panther etc. De wereld van DC Comics bevat onder andere de helden Batman, Superman, Wonder Woman, The Flash, Green Arrow, Aquaman etc. En met die laatste groep maak je in LEGO DC Super Villains maar kort kennis mee. Het gaat namelijk niet om de helden, maar de schurken! Dan moet je dus denken aan The Joker, Lex Luthor, Catwoman, Harley Quinn, Reverse Flash etc. Wat is er aan de hand in deze game? De Justice League, bestaande uit alle helden, wordt verslagen en getransporteerd naar een andere plek door de ‘helden’ van een andere aarde (Earth-3), de Justice Syndicate. Andere aarde? Ja, in DC Comics heb je een zogenaamde multi-versie met allerlei tijdlijnen en dus ook aardes. De Justice Syndicate is in dit geval de vijand in de game. Het is aan de schurken om deze Justice Syndicate te verslaan. En bij die schurken hoort ook jouw persoonlijk gemaakte schurk!

Doe-het-zelf schurk

De nieuwe toevoeging in deze game is het maken van jouw eigen personage. Het is één van de unique selling points van LEGO DC Super Villains. Toegegeven, de character customization is vrij uitgebreid. Je kan je kapsel kiezen, krachten, capes, hoofddeksels, maar ook je ogen, oren, etc. Ik kan de hele waslijst gaan opnoemen, maar daar word je niet blij van. Mijn eigen schurk houd ik vrij simpel. Beetje wild haar, een baard, maar wel blauw gekleurd want ik zou het zonde vinden als ik in deze kleurrijke game saai er uit zie. Overigens kan je jouw schurk gedurende het hele spel blijven veranderen qua uiterlijk.

Op de foto met Reverse Flash!
Op de foto met Reverse Flash! Overigens zie je hier de selfie-functie in de game waar je dus zelf foto’s kunt maken met allerlei filters.

Nadat je vijf uur hebt gedaan over jouw eigen schurk (oké, misschien minder) begint de game. Het leuke is dat jouw eigen schurk ook echt onderdeel is van het verhaal en je ziet hem of haar dus ook gewoon in de cutscenes staan naast de bekende schurken die je al kent uit het DC Comics universum. Jouw schurk is ‘speciaal’ want die kan namelijk krachten absorberen waardoor leider Lex Luthor wel is geïnteresseerd.

Hoewel het leuk is dat jij jouw eigen schurk kunt maken, vind ik dat die niet genoeg wordt ingezet in de campaign. Natuurlijk is het leuk om mijn schurk in de filmpjes te zien, maar gedurende het verhaal vind ik het gewoonweg leuker om met andere, meer bekende, schurken te spelen. Dat komt omdat jouw schurk niet belangrijk is voor het voltooien van missies. Dus het is leuk dat ze dit hebben toegevoegd, maar gedurende je speelsessies is het leuker om met andere schurken te spelen.

Kijk mij shinen daar in de achtergrond met mijn blauwe haar, naast Scarecrow en the mighty Grodd!

Sterrencast aan schurken

Over deze schurken gesproken. Het is een genot om te luisteren naar de stemmen van deze bekende schurken omdat ze worden ingesproken door bekende acteurs. Mijn persoonlijke favoriet blijft The Joker die al jaren door Mark Hamill (die je van Star Wars kent als Luke Skywalker) wordt ingesproken en nu dus ook weer in deze game. Maar ook de bekende stem van Batman is terug, Kevin Conroy, die vele animatiefilms en games inspreekt. Hiernaast heb je ook nog Brandon Routh (bekend van Legends of Tomorrow en speelde tevens Superman in 2006) die de stem van Shazam inspreekt en wat mij ook opviel is de stem van Malcom Merlyn. Die wordt namelijk gedaan door John Barrowman. Dat is dezelfde acteur die ook echt Malcolm Merlyn speelt in de serie Arrow.

Goed, je merkt het al. Voor de kenner is het een feest der herkenning, maar het draagt ook bij aan de kwaliteit van de game als de stemmen gewoon goed worden gedaan. Hoe je het ook wendt of keert, je blijft met levenloze LEGO figuurtjes spelen. De stemmen zijn belangrijk om leven in deze figuurtjes in te blazen.

De oude vertrouwde LEGO formule

Hoe leuk het ook is om dit keer met vijanden te spelen in plaats van helden, blijft het natuurlijk gewoon de LEGO game die we al jaren gewend zijn. Naast het maken van je eigen schurk is er niet veel nieuws. Je speelt het verhaal en komt terecht in bijvoorbeeld Gotham (stad van Batman), Metropolis (stad van Superman), Smallville (dorp waar Superman is opgegroeid), Gorilla City (wereld van King Grodd) en vele andere bekende plaatsen. Dat is best leuk, vooral voor een DC Comics fan zoals ik. Tussen de missies die je uitvoert kan je ook rondlopen in bijvoorbeeld Gotham en daar ook zij-missies uitvoeren. Sommigen zijn op zich wel leuk, maar over het algemeen functioneren ze als opvuller voor gametijd.

The Joker is weer zo fotogeniek als ooit
The Joker is weer zo fotogeniek als ooit, wel een beetje onderbelicht zo te zien

Het is soms niet geheel duidelijk waarom je elke keer weer moet rondlopen in de free roam zones. Je gaat namelijk met jouw schurk op een missie, maar je moet elke keer naar een ander missiepunt toelopen. Hoewel je zogenaamde Johnny DC map points kan vrijspelen zodat je niet elke keer hoeft te lopen, blijft het toch een beetje raar. Het geeft ruimte om bijvoorbeeld de zij-missies tegen te komen en te spelen, maar het haalt je ook wel uit de flow van het verhaal.

De gameplay

Zoals altijd kan je dus aan de gang met de personages, in dit geval de schurken. Elke schurk heeft zijn eigen specialiteit, maar ook die vallen in bepaalde gestandaardiseerde categorieën. Zo is Lex Luthor een genie die met veel apparaten weet wat hij moet doen, maar dat is een Reverse Flash ook. Een ander voorbeeld. Grodd is een mega sterke gorilla, maar Solomon Grundy heeft diezelfde kracht om bijvoorbeeld deuren kapot te maken en hele zware objecten op te tillen. Dit is allemaal niet saai ofzo. Als je kijkt naar de vijanden in de stripboeken, dan zie je veel overeenkomende krachten. Zoals ik al eerder aangaf ben je als fan eerder geneigd om met de bekende schurken te spelen in plaats van je eigen persoonlijk gemaakte schurk. Die heeft namelijk allerlei gestandaardiseerde krachten en mist een beetje persoonlijkheid omdat hij of zij z’n bakkes houdt in het verhaal (lekker makkelijk).

Vechten is wederom zoals je bent gewend in LEGO games met hier en daar wat unieke combinaties van krachten. Vechten gaat sloom (tenzij je Reverse Flash bent, dan gaat alles snel), maar het werkt prima voor deze game. Het enige waar ik mij aan stoor is dat het switchen van schurken (wat je met ‘Y’ doet) niet altijd lekker werkt. Het zit soms in mijn weg om een bepaalde actie uit te voeren en met soms vijf schurken onder jouw bevel, wordt het een beetje chaotisch.

Je komt zelfs in de wereld van Green Lantern terecht

Ook met dit LEGO deel kan je wederom lekker in co-op spelen wat ik altijd wel een fijne toevoeging blijf vinden. Je scherm wordt gehalveerd wanneer je characters te ver van elkaar zijn, maar over het algemeen is het goed te doen om met een vriend(in) van je samen door de game heen te gaan.

Audioviseel

Op audiovisueel vlak kan ik vrij kort zijn. Het klopt gewoon allemaal. Alles is in de stijl van LEGO en heeft natuurlijk met de kracht van de huidige generatie mooie effecten waar het echt plastic lijkt. Ook de muziek en eerder genoemde stemwerk zijn subliem zoals je verwacht van een LEGO DC Comics game. De soundtrack van Wolfmother die bij de game hoort, past er goed bij. Het doet een beetje denken aan de film Suicide Squad uit 2016, maar dan nu voor LEGO schurken.

LEGO DC Super Villains doet wat het moet doen. Een LEGO game met de schurken van DC Comics. Het is een leuke stap die ontwikkelaar TT Games heeft gemaakt omdat het weer eens wat anders is dan met helden spelen. De ontwikkelaar probeert te vernieuwen middels de inbreng van jouw eigen persoonlijke schurk, maar weet dit niet interessant genoeg te houden gedurende de game. Het stemwerk is wel echt van hoog niveau, wat deze game sowieso voor de fans een genot maakt om te spelen. Op audiovisueel vlak klopt alles en biedt de game genoeg uren voor de gemiddelde speler. Er zit weinig uitdaging in, maar gezien de game is gericht op de jonge kinderen, is dat geen minpunt. Het verhaal is niet diep, maar boeiend genoeg om te blijven spelen. Kortom, precies wat we elke keer van een LEGO game verwachten. Niets meer, niets minder.

LEGO: DC Super Villains
7.8
review-lego-dc-super-villains<b>Pluspunten:</b><br> + De wereld van DC Comics<br> + Geniale stemmen<br> + Schurken i.p.v. vijanden is een leuke afwisseling<br> + Audiovisueel top in orde, alsmede de werelden waar je terecht komt<br> + Je eigen schurk maken brengt enigszins vernieuwing<br> <b>Minpunten</b><br> - Je eigen schurk voegt verder weinig toe<br> - Geen verdere vernieuwing van de formule<br> - Open wereld is niet bijster boeiend<br>