Review: DBZ Kakarot DLC part 3 – Je tijd waard of niet?

Het is met DLC altijd de vraag of het echt extra leuke uren oplevert na de main game. Het is duidelijk dat Dragon Ball Z Kakarot met de Season Pass drie superleuke en interessante stukken verhaal levert. Als we specifiek naar deze laatste kijken - Trunks: The Warrior of Hope – dan zien we een zeer geslaagd deel. De film is goed vertaald naar gameplay en je krijgt meer dan de film zelf. De gevechten zijn fantastisch en hoewel de sidequests weer fetch quests zijn, is het toch leuk om de wereld te verkennen uit de film History of Trunks. Speel je deze DLC op een Xbox Series X of S dan heb je extra voordeel omdat de laadtijden sterk zijn verminderd waardoor je ook wat meer in de flow van het verhaal blijft.

+ Goede keuze van een film uit de historie van Dragon Ball Z
    + Goede vertaling van film naar gameplay
    + De DLC bevat meer uren dan dat je zou verwachten
    + De sfeer is in orde, alsmede het audiovisuele gedeelte
    + Het samenspel van Android 17 en 18 is spectaculair
    + Fantastisch voor de fan om in de wereld van Trunks rond te neuzen

- Nog steeds fetch quests bij de side missions

De fans en houders van de Season Pass van Dragon Ball Z Kakarot kunnen vanaf vandaag aan de slag met de laatste DLC, Trunks: The Warrior of Hope. Wordt deze DLC een waardige hekkensluiter van de Season Pass?

Toen Dragon Ball Z Kakarot uit kwam, heb ik mij zeer vermaakt met de game. Mijn collega Renco was er ook zeer over te spreken. Toentertijd was er nog niet helemaal duidelijk wat voor episodes er uit zouden komen voor de Season Pass en of het überhaupt die 25 euro waard is. Nu alle DLC bekend zijn, is het wel duidelijk dat je behoorlijk wat gameplay uren krijgt voor die 25 euro. DLC deel 3 oftewel Trunks: The Warrior of Hope, heeft ongeveer 5 à 8 uur gameplay, afhankelijk van of je alle extra sidequests doet. Datzelfde geldt overigens voor de twee andere DLC’s ook, maar laten we eerst het verhaal van dit laatste deel onder de loep nemen.

Trunks: The Warrior of Hope – de fan favoriet onder de films

Als Dragon Ball fanaat heb ik alles omtrent Dragon Ball, Dragon Ball Z, Dragon Ball GT en Dragon Ball Super gezien. Dat geldt ook voor alle films die zijn uitgekomen. Het was altijd opvallend dat de films hun eigen tijdlijn hadden en dus niet canon waren met het verhaal van de serie. Op zich is de film The History of Trunks (uit 1993) ergens wel canon met de serie omdat het de grauwe geschiedenis van personage Future Trunks laat zien die ook in de serie wordt verwerkt. Ik zal proberen om in een paar zinnen uit te leggen hoe dat zit.

In de serie verschijnt een volwassen Trunks net nadat onze Z-vechters Frieza hebben verslagen en iedereen weer op Aarde is. Trunks maakt na een tijdje kenbaar dat hij de zoon van Vegeta en Bulma is en uit de toekomst komt om de Aarde te redden van de Androids. Op zijn Aarde is namelijk alles al verwoest door ene Android 17 en Android 18. Niemand kon hen stoppen. Onze voornaamste held Goku kon het klusje ook niet klaren omdat hij voor die tijd al stierf aan een hartaanval. Daar wil Trunks een stokje voor steken. Hij heeft voor de huidige tijdlijn een oplossing, namelijk een drankje waardoor Goku niet overlijdt aan zijn hartaanval.

Hoewel de fans weten wat er zich allemaal daarna afspeelt, zal deze DLC zich dus afspelen in de wereld van Trunks die is verwoest door Android 17 en Android 18. Bijna alle helden van de Z-vechters zijn vermoord en alleen Gohan is nog over om tegen hen te vechten. Trunks is in de DLC nog een tiener en is nog geen Super Saiyan en dus niet sterk genoeg om samen met Gohan de Androids te kunnen verslaan.

In de DLC doorloop je het verhaal van de film en dat hebben ze vrij goed vertaald naar de gameplay. Zo heb je meerdere trainingen met Gohan en zie je dat de wereld om je heen ook echt is verwoest. Het is leuk om te in de alternatieve wereld van Trunks rond te reizen omdat je bijv. ook met Chi-Chi en Master Roshi praat die je in de film niet ziet.

De grote vijanden

Zoals gezegd zijn Android 17 en Android 18 de grote vijanden, ook tijdens de gameplay van de DLC. Gedurende jouw vluchten in de lucht zal je drones van de Red Ribbon Army tegenkomen. Als je wordt herkend door een drone in de lucht, dan gaat het alarm af en komen Android 17 en Android 18 naar je toe gevlogen. Er volgt dan een gevecht met Battle Conditions waar je bijv. 50 keer raak moet slaan om te kunnen ontsnappen aan de Androids. Het is makkelijk om de drones te ontwijken, dus het is gelukkig niet heel hinderlijk in je gameplay. Tijdens deze DLC kan je gebruik maken van je Community Board uit jouw main game en dus ook alle bonussen die daar bij horen. Je krijgt de Soul Emblem en Trunks en Gohan en die moet je uiteraard naast elkaar zetten om de bonus punten binnen te halen.

Het is voor mij een beetje inschatten wat nu wel en niet spoiler is bij deze DLC omtrent het verhaal. Ik zal niet alles uit de doeken doen omdat niet alle fans de films ook hebben gezien. Tijdens deze DLC heb je naast het grote verhaal ook de mogelijkheid om sidequests te doen die bij het verhaal passen. Helaas zien we ook hier, net als in de main game, dat het een hoog gehalte van fetch quests bevat. Nu is dat op de Series X en Series S minder erg omdat daar de laadtijden sterk zijn verminderd. Maar op de Xbox One ga je veel laadtijden zien als je tussen de gebieden moet reizen om dingen op te halen en terug te brengen. De sidequests an sich zijn dus niet heel boeiend, maar het is wel leuk om bijv. te zien waar Master Roshi zich schuilhoudt tijdens deze Android chaos en hoe Chi-Chi met haar vader het uithoudt in het buitengebied.

Net als in de main game verlopen de gevechten weer heerlijk soepel. Er zitten een paar pittige gevechten tussen, maar de actie is zeer indrukwekkend en spectaculair. Het is goed om te zien dat Android 17 en Android 18 samen aanvallen kunnen doen en echt op elkaar zijn ingespeeld. Dit maakt het moeilijker voor jou om ze allebei tegelijk te moeten verslaan. Het is ook goed om te zien dat (Future) Trunks al zijn iconische superaanvallen heeft. Het is altijd weer een genot om die te gebruiken. Je hebt – net als in de main game – weer Training Grounds waar je deze aanvallen kunt verdienen na een potje vechten.

Wat mij verder ook opviel is dat Dragonball Z Kakarot als game veel updates en patches heeft gehad waardoor je nu wat meer quality of life veranderingen ziet. Zo kan je automatisch gesprekken door laten lopen bijvoorbeeld. Wat overigens ook fijn is, is dat je de DLC kunt starten ongeacht hoe ver je bent in de main game. Je hebt dan minder bonus vanuit je Community Board, maar dat hindert verder niet.

Over het audiovisuele gedeelte kan ik kort zijn. Dat zit gewoon dik in orde. De game zelf ziet er al goed uit en je hebt de originele stemacteurs die weer hun kwaliteit leveren. Het enige wat opvalt is dat de stem van volwassen Trunks nog meer kraakt dan ooit tevoren, maar dat ligt meer aan de performance van de stemacteur in dit geval en niet aan de kwaliteit.

Het is met DLC altijd de vraag of het echt extra leuke uren oplevert na de main game. Het is duidelijk dat Dragon Ball Z Kakarot met de Season Pass drie superleuke en interessante stukken verhaal levert. Als we specifiek naar deze laatste kijken – Trunks: The Warrior of Hope – dan zien we een zeer geslaagd deel. De film is goed vertaald naar gameplay en je krijgt meer dan de film zelf. De gevechten zijn fantastisch en hoewel de sidequests weer fetch quests zijn, is het toch leuk om de wereld te verkennen uit de film History of Trunks. Speel je deze DLC op een Xbox Series X of S dan heb je extra voordeel omdat de laadtijden sterk zijn verminderd waardoor je ook wat meer in de flow van het verhaal blijft.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.