Review: Surface Rush

+ Aandoenlijk vormgegeven wereld
    + Leuk als afwisseling tussen speelsessies van andere games

- Te weinig afwisseling en verschil tussen levels
    - Heel erg vlakke leercurve
    - Visueel erg eentonig

Jandusoft heeft met Surface Rush een nieuwe game naar de Xbox uitgebracht. Is het de moeite van je tijd waard? We vroegen communitymember Dan om een review.

De smartphoneapp ontwikkelaars en uitgevers hebben de laatste paar jaar de weg naar de console ecosystemen goed gevonden. Waarom ook niet? Het is tegenwoordig een stuk makkelijker om games op meerdere platforms uit te brengen doordat digitale shops de drempel voor kleinere en goedkopere games een stuk lager hebben gemaakt. JanduSoft doet ook graag een duit in het zakje met Surface Rush. Deze game is namelijk ruim een jaar geleden als smartphone app al uitgebracht en is nu dus ook op het Xbox-platform verschenen. Wat voor type game is het eigenlijk?

Surface Rush is een arcade puzzel game waarbij het de bedoeling is om het schattige buitenaardse ontdekkingsreizigertje PumPum vanaf de diepe krochten van de zee terug naar het wateroppervlak te brengen. In het verhaal leer je waarom Pumpum op de zeebodem is beland, maar het belangrijkste is dat het graag weer blauwe lucht wil zien. Onderweg naar boven moet je PumPum langs de gevaren van de open zee loodsen. Zeemijnen, agressieve inktvissen, knipgrage krabben en opgeblazen koffervissen liggen op de loer.

Alleen thumbstick

Heel simpel gezegd laat de gameplay zich het best omschrijven als een game met pinball physics en ‘Angry Birds’-besturing. De bedoeling is om je Pumpum met enkel de linker thumbstick door de levels te lanceren. Op dezelfde manier als dat je een Angry Bird katapulteert. Echter is het hier niet de bedoeling iets te raken, maar juist dingen te ontwijken. In tegenstelling tot Angry Birds, kun je de snelheid van Pumpum niet manipuleren. Je kunt het wezentje een kant op schieten waarna het niet van baan zal veranderen of snelheid zal minderen. Het blijft oneindig in dezelfde richting door gaan tot hij een object tegenkomt. Je kunt de Pumpum ten alle tijden stoppen door de thumbstick te bewegen. Vervolgens kun je het weer lanceren in elke gewenste richting zodra je de thumbstick weer loslaat. Muren kun je gebruiken om te kaatsen en zo objecten te ontwijken of om snel munten te verzamelen.

Er zijn verschillende strategieën mogelijk; Je kunt vooraf een pad bepalen en zoveel mogelijk de muren gebruiken om de obstakels te ontwijken of je kunt wat meer reactionair te werk gaan door telkens kleine stukjes progressie te maken en je richting aan te passen. Je kunt er dus zelf voor kiezen om zelf intensiever bezig te zijn of om de opbouw van de levels het werk voor je te laten doen.

Omdat Pumpums geen zeewezens zijn, heb je zuurstof nodig om te overleven. Zuurstof is her en der verspreid door de levels in de vorm van zuurstofflessen en grote luchtbubbels. Deze luchtbubbels geven je, naast een rustpuntje (het is de enige plek waar Pumpum stil kan blijven staan zonder thumbstick te gebruiken), ook weer een volle zuurstofmeter.

Fetch Quest

Naast het overleven is verzamelen van munten, sleutels en sterren het andere doel. Met de munten kun je nieuwe outfits voor je Pumpum kopen. Outfits met ieder specifieke eigenschappen. De sleutels heb je nodig om deuren te openen en zo progressie te kunnen maken in de levels. De drie sterren per level zijn voor de completionisten en achievement-hunters onder ons. Want afgezien daarvan dienen de sterren geen doel. Je hebt het nodig om bijvoorbeeld levels vrij te spelen, zoals bij Mario games.

Verspreid over vier verschillende modes zijn er in totaal 132 levels om te spelen. Het zwaartepunt ligt hier op de ‘Classic’ mode, waarbij over drie moeilijkheidsgraden, 60 levels te spelen zijn. Daarnaast kun je ook de ‘One-shot’-mode spelen, waarbij je maar één keer je Pumpum mag richten, totdat je bij een lucht- of ‘warp’-bubbel bent. Timer mode, zoals de naam al aangeeft, is tijdsgebonden waarbij je meer sterren verdient op basis van het behalen van bepaalde tijdslimieten. Bij “Precision mode” is het de bedoeling het einde van het level te halen door zo min mogelijk je thumbstick te gebruiken.

Rustig opbouwen

Waar je echt merkt dat het een smartphone game betreft is de moeilijkheidsgraad. Met name de ‘Classic-mode’ is echt een casual game die absoluut niet het onderste uit jouw kunne naar boven zal halen. Deze mode is gemaakt om per toiletbeurt een aantal leveltjes mee te pikken, niet om je game skills onder de druk van genadeloze gameplay te verbeteren.

De opbouw van de moeilijkheid is zo langzaam dat als je eenmaal de grondbeginselen door hebt, je echt snakt naar wat uitdaging. Die komt er wel, maar pas bij de laatste 10-15 levels van de Classic mode. De Angry Birds-achtige besturing is verder goed vertaald naar de Xbox-controller en over het algemeen functioneert alles zoals je het zou verwachten.

De andere modes, met name Presision Mode en One Shot, vragen wel wat meer inventief gebruik van de omgeving en wat planning. Maar ook hier zijn met name de laatste paar levels lastig.

Het meest frustrerende in Surface Rush is een milde bug die, bij het verschuiven van het speelveld, de controls voor een seconde uitschakelt. Sommige levels komt dit op cruciale momenten heel ongelukkig uit, waardoor het lastig wordt om op tijd je Pumpum tot stilstand te brengen en wat kunst en vliegwerk nodig is om te overleven. Niet game breaking, maar zeker wel frustrerend.

It looks all the same to me

Naast de gameplay ademt ook het hele visuele sauzje van Surface Rush “Mobile-game” uit. Ondanks dat alles er redelijk schattig uit ziet had men wel wat meer mogen uitpakken. Alle 132 levels zien er het zelfde uit. Dit maakt het allemaal wel heel monotoon. Het verhaal leent zich voor meer: Als je zou beginnen op de donkere diepte van de zeebodem (met lantaarnvissen en zo) en tegen het einde van het spel een lichtere omgeving, zou de speler wat meer het idee hebben progressie te maken en daadwerkelijk een verhaallijn aan de levels kunnen koppelen. Nu wordt het verhaal gepresenteerd aan de speler als hoogst oninteressante unlockable tekstschermen. Ook zou een Boss-level op gezette tijden de game niet misstaan. Dat zou toch voor meer variatie en opbouw zorgen.

De variatie in levels en productie is wel erg aan de karige kant. Bovendien probeert de game uitermate casual te blijven. Dat is, als je het mij vraagt, een typische eigenschap van een Smartphone game welke met name wil dat je progressie maakt zonder je ooit te frustreren (en je reclame voor te schotelen). Maar de belangrijkste conclusie is dat Surface Rush lange tijd gewoon aan de saaie kant is en weinig voldoening geeft. Alleen de laatste paar levels per mode vereisen enige herseninspanning en reactievermogen.

Daarentegen zul je, zeker voor de schappelijke eShop-prijs, echt wel een aantal uurtjes enig vermaak aan Surface Rush kunnen beleven. Zeker als afwisseling tussen speelsessies van intensieve AAA-games. De achievements zijn goed gebalanceerd en voornamelijk progressie gebaseerd, wat je extra stimulans geeft de game compleet uit te spelen. Op jacht naar de laatste achievements heb ik toch al zo’n 7 uur in de game gespendeerd. Dat vind ik een zeer goede ‘return on investment’. Ik ben alleen van mening dat er met meer variatie, wat meer zorg voor de visuele presentatie en wat hogere moeilijkheid veel meer uit dit concept te halen is.