Review: Star Trek Resurgence – how to Tell a Tale

Star Trek Resurgence is een feestje voor alle Trekkies. Maar ook voor de fans van Telltale Games. Het is een easy going, lekker even tussendoor een ‘filmpje’ kijken-spel. De voice-acting is zeer goed en ik heb voor  het eerst echt het idee dat mijn keuzes impact hebben op het hele verhaal. Dus ben je Telltale en Star Trek-fan, dan ga je deze titel zeker waarderen. Ik hoop dat ze in de toekomst nog iets patchen zodat de Y-as omkering in het spel mogelijk wordt gemaakt voor het kijken en bewegen.

Voor net geen 40 euro kan je hem in de Xbox Store vinden. Hoewel ik het een leuke game vind, is 40 euro in mijn ogen net een tientje teveel. Voor 30 zou ik hem zeker oppikken zodat je boldly can go where no man has gone before (behalve al die andere spelers dan). Dus wacht even totdat er een kleine Deals langskomt waarin hij te vinden is.

Plussen
    + Goed verhaal
    + Voice-casting zeer goed gedaan
    + Speelt prettig weg
    + Keuzes hebben echt impact

Minnen
    - Bewegingen soms wat stroef
    - Geen Y-as omkering
    - Net te duur

Meer dan 50 jaar geleden werd de eerste aflevering van Star Trek op tv getoond. Zoals jullie weten ben ik een oudgediende. Zo oud, dat ik de eerste serie als heel jong jochie met natte haartjes op tv heb gezien. Elke week zat je weer klaar om de nieuwe avonturen van Spock en captain Kirk te volgen.

Als gamer ben ik tot op dit moment nog niet echt een spel tegengekomen dat Star Trek recht doet. En games zijn er al sinds de Atari 2600. Tot nu toe, want Star Trek Resurgence is uit en dat is wel een titel die het noemen waard is.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, wat is het grootste minpunt van het spel? Eigenlijk is het voor velen een onbelangrijk detail, maar voor doorgewinterde spelers die gewend zijn aan omkering van de Y-as, is het van groot belang. Het reverse laten werken van je rechterstick. Als je brein, net als het mijne, volledig gewend is (geïnfecteerd door het spelen van veel flightsimulators) aan een omgekeerde Y-as (waarbij omhoog bewegen een neerwaartse actie is en vice versa), ga je helemaal op slot als dat niet zo werkt en raak je gedesoriënteerd. Normaliter biedt elk spel de optie om dat even aan te vinken en klaar is Clara. Maar dit spel heeft die optie niet. Gelukkig biedt de Xbox zelf wel een oplossing door aanpassingen te doen bij je instellingen voor apparaten, maar dat is wel een vervelende omweg. Het is erg vreemd dat dit niet is opgenomen in het spel. Nu gaan we over naar al het positieve.

Het spel

Dat deze game gemaakt is door voormalige Telltale-schrijvers, ontwikkelaars, ontwerpers, artiesten en producenten is onmiskenbaar. Dramatic Labs laat heel duidelijk zien dat ze hebben uit de kennis van deze mensen geput. Star Trek Resurgence kan worden beschouwd als een soort Telltale Light. Niet “light” omdat het minder is, maar omdat de focus op een ander gebied ligt, namelijk de keuzes die je maakt. Waar je bij Telltale regelmatig reactiemomenten ziet in de vorm van snel op bepaalde toetsen drukken of bepaalde stickbewegingen maken om een gevecht te winnen, heeft Dramatic Labs de nadruk gelegd op het verhaal en de keuzes die je maakt.

Het spel combineert deze dialogen met eenvoudige puzzels, shuttlevluchten en sporadische fasergevechten. Soms voelt het echter meer als bezigheidstherapie wanneer je simpelweg een stuk gereedschap moet selecteren om het te pakken. Het is eigenlijk te gemakkelijk en er is geen tijdsdruk. Het is bijna onmogelijk om iets verkeerd te doen, waardoor het soms voelt alsof de ontwikkelaar dit heeft toegevoegd om je het gevoel te geven dat je iets betekent in het spel.

Het verhaal

Het verhaal speelt zich af in 2380, kort na de gebeurtenissen van Nemesis en 16 jaar na het begin van The Next Generation. Ook draagt iedereen DS9-achtige uniformen, dus je weet al dat dit door echte Trekkies is gemaakt. Zoals vele afleveringen draait het verhaal om een conflict tussen twee rassen. De USS Resolute moet tussenbeide komen en een oplossing vinden. Maar zoals altijd is er veel meer aan de hand. Wat dat is, moet je ontdekken door het spel te spelen. Of je kunt de comics lezen die vorig jaar als een proloog voor het spel zijn uitgebracht.

Eigenlijk kijk je naar een film waarin je, door middel van keuzes, het verhaal kunt veranderen. Bij Telltale had ik altijd het gevoel dat de keuzes niet echt veel uitmaakten. Bij Star Trek Resurgence merk je echter dat dit zeker wel het geval is. Je speelt twee rollen, First Officer Jara Rydek en Petty Officer Carter Diaz, die elkaar afwisselen. De antwoorden die beide personages geven in verschillende situaties tonen een stukje van hun onderliggende karakter. Jij bepaalt hoe vriendelijk of sarcastisch beide rollen zijn.

Jara heeft de mogelijkheid om een officier te zijn met strikte regels of een wat lossere aanpak te hanteren. Haar ras, de Kobliad, wordt bedreigd en is sterk afhankelijk van een Deuridium-infusie om de dag door te komen. Hierdoor wordt haar geschiktheid als eerste officier in twijfel getrokken, en ze moet die twijfels wegnemen door middel van haar acties. Bij Carter zien we een meer persoonlijke benadering, inclusief liefdesperikelen. Maar bij beide personages merk je dat hun relaties met andere personages aan boord sterk worden beïnvloed door hun handelingen.

Tijdens de cut scenes hoor je de personages terugblikken op eerdere reacties die je hebt gegeven. Dit betekent automatisch dat een andere keuze dus ook een andere cut scene en/of gesprek laat zien. Bovendien zorgt een andere relatie ervoor dat personages andere keuzes maken in reactie op jouw handelingen. Je kunt ook de indruk die je hebt achtergelaten bij andere personages nakijken en lezen hoe ze over je denken.

Dit is precies wat Telltale miste. In plaats van de illusie dat je keuzes er echt toe doen, is er nu veel meer een gevoel dat wat jij zegt daadwerkelijk impact op het verloop van het verhaal heeft. Natuurlijk zal het voor de overkoepelende verhaallijn geen groot verschil maken. Uiteindelijk draait het erom het gevaar te overwinnen dat jou en je crew bedreigt.

Voor de kenners voelt het hele verhaal echt als een Star Trek-aflevering die zo uitgezonden zou kunnen worden. Het volgt het bekende stramien en vooral wanneer we bekende gezichten zien, zoals Spock die inmiddels ambassadeur is geworden, wordt je Star Trek-honger compleet vervuld.

Stijl

Het spel heeft ook die Comic-stijl, maar het is buitengewoon goed en gedetailleerd getekend. Het ziet er echt prachtig uit. De muziek is ook echt Star Trek. Lekker bombastisch en zeer goed bij de scenes toegepast. Wat nog belangrijker is in een game zoals deze, is de voice-acting. Want dat bepaalt of een verhalend spel prettig is om te volgen. Dat is bij Resurgence dik in orde. De stemmen zijn realistisch en geven op geen enkel moment de indruk dat het geforceerd of gescript klinkt. Kortom, het is echt als een speelfilm waarin jij de hoofdrol speelt.

Star Trek Resurgence is een feestje voor alle Trekkies. Maar ook voor de fans van Telltale Games. Het is een easy going, lekker even tussendoor een ‘filmpje’ kijken-spel. De voice-acting is zeer goed en ik heb voor het eerst echt het idee dat mijn keuzes impact hebben op het hele verhaal. Dus ben je Telltale en Star Trek-fan, dan ga je deze titel zeker waarderen. Ik hoop dat ze in de toekomst nog iets patchen zodat de Y-as omkering in het spel mogelijk wordt gemaakt voor het kijken en bewegen.

Voor net geen 40 euro kan je hem in de Xbox Store vinden. Hoewel ik het een leuke game vind, is 40 euro in mijn ogen net een tientje teveel. Voor 30 zou ik hem zeker oppikken zodat je boldly can go where no man has gone before (behalve al die andere spelers dan). Dus wacht even totdat er een kleine aanbieding langskomt waarin hij te vinden is en dan kan je niet mis gaan.