Review: Shredders – Snowboard game pur sang

De ontwikkelaars van FoamPunch hebben met Shredders een mooie wereld neer weten te zetten, waarin het op je snowboard heerlijk toeven kan zijn. Mooie vergezichten, afgewisseld met begroeide gebieden en aantrekkelijke slopes kenmerken deze snowboard game pur sang. Als bonus krijg je er niet allerlei ingewikkeldheden bij. Geen gedoe met moeilijk te doorgronden progressiesystemen.

Shredders is op je board stappen en gaan, maar biedt ook de nodige diepgang! Deze lage en down to earth instap, gecombineerd met een 'hard to master'-principe, biedt echter niet een geheel vlekkeloze ervaring. In de huidige versie zijn er forse performance issues. De besturing voelt bij vlagen stug en inconsistent aan. Daarnaast is het menu nogal onoverzichtelijk en is het regelmatig onduidelijk hoe een objective behaald kan worden. Desondanks biedt Shredders een laagdrempelige snowboard ervaring, welke je na een uurtje of zes ook wel klaar mee kunt zijn. Geen hoogvlieger, maar prima voor tussendoor!

+ Mooie omgevingen
    + Enkele uitdagende slopes en challenges

+/- Enige variatie in challenges, maar niet altijd duidelijk of voldoende zichtbaar
    +/- Ongetwijfeld zal het verhaal de snowboard vibe goed weten te pakken, maar het voegt mijns inziens weinig toe en de cutscenes zijn kwalitatief nogal matig
    +/- Onoverzichtelijk menu

- Bij vlagen forse performance issues, waaronder texture pop-in, screen tearing en framerate issues
    - Stugge en soms inconsistente controls

Deze week is Shredders uitgekomen. Een snowboard game van Belgische makelij. In deze review nemen we deze Xbox console exclusive van onze zuiderburen onder de loep.

De OG Xbox generatie is met snowboard games groot geworden. Uren zijn er op zolderkamers met games als SSX en Amped doorgebracht. Ook ik koester warme herinneringen aan deze sports games van weleer. De laatste jaren is de instroom van dit type games helaas beperkt. De liefhebber heeft wellicht van Steep of Riders Republic kunnen genieten. Toch zal menigeen naar Shredders hebben uitgekeken.

Hangen voor de fame

In Shredders kruip je in de huid van een YouTuber die samen met zijn maatje Scotty hun digitale voetsporen als vlogger proberen achter te laten. Op de slopes van Frozen Wood ontmoet je pr-manager Lisa die potentie in jullie als duo ziet. Zij moedigt jullie aan om de Frozen Woods verder te verkennen en beeldmateriaal te delen. Tijdens het verkennen van de zeven verschillende gebieden die Shredders rijk is, ontmoeten Scotty en jij allemaal bekendheden. Bekende snowboarders zoals Jake Bauvelt, Kevin Backstrom en Elias Elhardt blijken de beroerdste niet en zijn van harte bereid om jou als speler van tips en tricks te voorzien, waarover later meer.

Het verhaal is flinterdun en de crinchy ‘kijk-hoe-flex-wij-zijn’ dialogen resoneren met mij als speler minder goed. Ik sluit echter niet uit dat er toch een behoorlijke groep gamers is die de verhaalvertelling in Shredders zal waarderen. Onder meer omdat er echt wel tijd en aandacht aan de dialogen is gegeven. Ook past de wijze van verhaalvertelling feilloos in de sfeer die de game weet te brengen. De dialogen geven bovendien iets meer context aan de wereld, waardoor de wereld ook bij mij als speler meer gaat leven. Punt van kritiek is dat de dialogen overduidelijk ingesproken zijn. Er zijn weinig momenten dat ik echt het gevoel heb op de piste te staan. De dialogen kennen weinig achtergrond geluiden, waardoor het voelt alsof ik naar ingesproken bandjes aan het luisteren ben, in plaats van een gesprek midden op de top van een berg.

Breed toegankelijk

Shredders is tot op zekere hoogte een hele toegankelijke game. Het is voor iedereen mogelijk om de eindstreep te halen. En terwijl je op weg naar de eindstreep bent, kun je genieten van de prachtige vlaktes, mooie bergstadjes en begroeide omgevingen. Shredders ademt wintersport!

Toch is Shredders geen makkelijke game. Je zult van goede huize moeten komen om de verschillende objectives die de game te bieden heeft te verslaan. De meest basale tricks, zoals een spin of een tailgrab zijn prima te leren. Het wordt echter moeilijker wanneer je tricks moet gaan combineren, je snelheid hoog moet zien te houden of de omgeving en je route optimaal moet gaan benutten om specifieke tricks uit te kunnen voeren. Het is op dit punt, naast de verschillende creatief vormgegeven slopes, waar de ontwikkelaars in creativiteit floreren. De regelmatig gebruikte one-liner: ‘easy to learn, but hard to master’, is absoluut op Shredders van toepassing.

Shredders is nooit over-the-top. Ja, het is mogelijk om een aantal vette tricks uit te halen, maar op geen enkel moment wordt het te veel van het goede. Shredders is in die zin geen arcade game, maar door de toegankelijkheid ook beslist geen simulatie game. Wat mij betreft weet het de perfecte balans te vinden.

Die balans zien we ook terug in de verschillende cosmetics die vrij te spelen zijn. Deze zijn allemaal functioneel en passen goed bij de snowboard subcultuur. Je zult echter niet met een lama pakje de berg af knallen en dat is wat mij betreft een hele verademing.

Steeds meer mogelijk

Na een aantal uur spelen zul je merken dat de game steeds uitgebreider wordt. Waar je aanvankelijk nog redelijk aan het handje genomen wordt, is er na een uur of drie behoorlijk wat te kiezen. Je kunt missies doen waarmee je zo snel mogelijk de eindstreep moet halen of een andere boarder voor moet zien te blijven. Je kunt missies doen waarbij je jouw tricks moet tonen. En wil je even wat anders dan ga je met de scootmobiel aan de slag.

De toenemende variatie gaat helaas ook gepaard met toenemend gebrek aan overzicht en de inrichting van het menu is hier debet aan.

Ook is niet altijd duidelijk hoe je bepaalde objectives uit moet voeren. Het ontbreekt aan een totaaloverzicht van tips en tricks, zodat je even terug kunt kijken welke button combinatie bij de specifieke trick hoort.

Het weinig toegankelijke UI/UX design is dus onoverzichtelijk.

Geen feilloze ervaring

Er zijn twee punten van kritiek die ik belangrijk vind om te noemen, omdat het mijn ervaring met Shredders behoorlijk heeft beïnvloed. In de eerste plaats heb ik veel last gehad van performance issues. Beelden die nog zichtbaar inladen, objecten die lijken te verspringen, screen tearing en schaduws die flikkeren, naast een aantal crashes waarbij mijn race volledig weg viel. Shredders is wat dat betreft een wat ruwe game die niet op alle fronten even gepolijst oogt.

Oneffenheden zijn naast zichtbaar ook voelbaar. De controls laten namelijk mijn inziens bij vlagen te wensen over. Er zijn meerdere momenten geweest dat ik absoluut er van overtuigd was de juiste toetsen combinatie ingevoerd te hebben, maar er vervolgens niets gebeurt. Aanvankelijk heb ik nog wel getwijfeld of het mogelijk door gewenning kwam of dat mijn timing niet juist was. Ik ben vervolgens meerdere keren een zelfde route gaan doen en keer op keer hetzelfde ingevoerd. Met als conclusie dat de besturing inconsistent aanvoelt.

Daarnaast zul je mogelijk merken dat de bewegingssensitiviteit wat onvoorspelbaar en stug aanvoelt. Er zijn maar weinig momenten geweest, ook na vijf uur spelen, dat ik echt het gevoel heb gehad de besturing volledig meester te zijn. Uiteraard speelt hierin ook een leercurve een belangrijke rol. Maar naar mijn smaak is de overall besturing weinig sensitief voor input en voelt het ook op dit vlak voor mij als speler net iets te vaak als hit or miss. Het is echter allemaal net binnen de marge van toelaatbaar. Met andere woorden: ik zou er de game niet voor weggelegd hebben.

Shredders is op je board stappen en gaan, maar biedt ook de nodige diepgang! Deze lage en down to earth instap, gecombineerd met een ‘hard to master’-principe, biedt echter niet een geheel vlekkeloze ervaring. In de huidige versie zijn er forse performance issues. De besturing voelt bij vlagen stug en inconsistent aan. Daarnaast is het menu onoverzichtelijk en is het regelmatig onduidelijk hoe een objective behaald kan worden. Desondanks biedt Shredders een laagdrempelige snowboard ervaring, welke je na een uurtje of zes ook wel klaar mee kunt zijn. Geen hoogvlieger, maar prima voor tussendoor!