More

    Review: Ravenlok – magisch mooi

    XBNL REVIEW

    Ravenlok is het laatste deel in de voxel-trilogie die door de ontwikkelaars van Cococucumber ontwikkeld is. De studio is er in geslaagd prachtige werelden neer te zetten vol van verhalen en avonturen om te ontdekken. De game schittert in het puzzel- en speurwerk waarmee je als speler uitgedaagd wordt, waarbij de weinig complexe combat gameplay iets meer uitgediept had kunnen worden. Hoe dan ook, een prachtige game om te spelen!

    Plus
    + Mooi vormgegeven werelden
    + Uitdagende puzzels en speurwerk
    + Unieke characters en verhaalvertelling
    + Sfeervol sound design

    Redelijk
    +/- Combat gameplay is aan de magere kant
    +/- Bij vlagen onduidelijk wat je als speler moet doen

    Min
    - geen

    Op 4 mei komt Ravenlok exclusief voor de Xbox uit. Wat mag je van de nieuwste game van Cococucumber verwachten? Je leest het in deze review!

    Cococucumber is een onafhankelijke game-ontwikkelaar en uitgever gevestigd in Toronto, Canada. Het bedrijf is opgericht door Vanessa Chia en Martin Gauvreau en staat bekend om het creëren van originele titels die een levendig verhaal en actievolle gameplay combineren. Zo zagen we Riverbond (2019) verschijnen, een couch co-op ‘shoot-and-slash’ dungeon crawler die veel van Minecraft Dungeons weg heeft. Nog niet zo heel lang geleden hebben we Echo Generation (2021) gespeeld, een turned-based action adventure game. Beide games werden goed ontvangen en met name de mooi uitgewerkte voxel-stijl werd gewaardeerd. Nu is het tijd voor een derde game door de Canadese studio. Ravenlok wordt de laatste game in de voxel-trilogie die uit de koker van Cococucumber komt! De game staat overigens qua verhaal volledig op zichzelf. Je kunt Ravenlok dus prima spelen, zonder kennis van de vorige games te hebben.

    Het koninkrijk Dunia

    Ravenlok is een actievol sprookjesavontuur waarin je in de huid van het personage Ravenklok kruipt. De game opent met een verhuizing van Ravenlok naar een boerderij, ver weg van waar zij vandaan komt. Ravenlok mist haar vrienden en de levendigheid om zich heen. Rond de boerderij gaat zij op onderzoek uit en komt zij met een mystieke spiegel in aanraking, waarna zij een andere wereld komt. De inleiding van de game heeft uiteraard veel van Alice in Wonderland weg. Qua gameplay komt Ravenlok in het eerste half uur wat traag op gang, maar eenmaal aan de andere kant van de spiegel ontvouwt zich een mooi avontuur.

    Ravenlok wordt getransformeerd in een jonge heldin in een gevaarlijke wereld die door een tirannieke koningin wordt geteisterd. Met een zwaard aan haar zijde is het Ravenlok haar taak om de duisternis in Dunia te verdrijven door allerlei gevaarlijke wezens te verslaan. Daarvoor maakt zij naast haar zwaard gebruik van verschillende superkrachten die zij door opdrachten te doen voor bewoners vrij weet te spelen. Tijdens haar heldendaden doorkruist Ravenlok het mooie Dunia en ontmoet zij allerlei unieke personages die interessante verhalen hebben om uit te zoeken. Ravenlok leunt op de sfeervolle verhaalvertelling, hoewel ik inschat dat er ook spelers zullen zijn die de verhaalvertelling cliché zullen vinden. Persoonlijk heb ik er in ieder geval van genoten.

    Speuren en puzzelen

    In de gameplay zien we een aantal elementen terugkomen. Ik zou geneigd zijn te zeggen dat Ravenlok in de eerste plaats een game is waarbij puzzelen en speuren de voornaamste gameplay elementen zijn. Ravenlok bestaat uit 10 werelden en in al deze werelden ga je op onderzoek uit. Je moet dingen zien te vinden, waarmee je nieuwe wapens of een upgrade kunt krijgen. Ook krijg je van NPC’s opdrachten om uit te voeren, waarvoor je in ruil informatie ontvangt en je zodoende weer nieuwe delen van de wereld vrij weet te spelen. Ravenlok is wat dat betreft één grote ontdekkingstocht en de ontwikkelaars zijn er wat mij betreft in geslaagd dit interessant te maken. Dat komt enerzijds door de unieke art-style en mooie vormgeving. Anderzijds zijn het de leuke characters en hun unieke verhalen die deze game dragen. De ontwikkelaars lijken bovendien lering getrokken te hebben van feedback op hun vorige games. Zo is er in tegenstelling tot in Echo Generation in Ravenlok de mogelijkheid om van fast travel points gebruik te maken en zijn verbeteringen in de UI doorgevoerd, waardoor onder andere voor de speler duidelijker is welke quests er nog open staan en wat er voor gedaan moet worden.

    Ik had het fijn gevonden als Ravenlok een soort logboek bij zou houden. Een plek waar een overzicht te vinden is van alle characters die je tegen gekomen bent, hoe ze er uit zien en in welke gebied ze te vinden zijn. Ondanks de kleine en compacte werelden, komt er toch behoorlijk veel informatie op je af. Na een uur of vijf spelen weet ik dan simpelweg niet meer goed hoe de verschillende characters heten en waar ze zitten. Dat maakt het lastig om quests te vervolgen en resulteert dus ook in veel door de wereld heen lopen. Gelukkig is dat laatste beslist geen straf!

    Het is weer opmerkelijk om te zien hoe zo een klein team als Cococucumber er in slaagt om zulke unieke werelden te bouwen. De mooie groenen tuinen in de Hub. De schitterende blauwe tinten in de Mushroom Forest en de vele details in The Labyrinth. Ravenlok is een genot voor de voxel-liefhebbers onder ons. De werelden zijn allemaal met veel detail ingericht, er is veel lore te ontdekken. In 4K en 60 FPS (maken we aantekeningen AAA-studios?) ziet de wereld er werkelijk als een sprookje uit. Ravenlok is in ieder vezel uniek en sfeervol te noemen!

    Eenvoudige combat

    Puzzel- en speurwerk zijn niet de enige gameplay elementen. Er zal gevochten worden, want het kwaad uit Dunia moet verdreven worden. Bewapend met zwaard en schild ga je veelal kleine betekenisloze monsters te lijf. De combat is simpel, namelijk meppen met je zwaard. De besturing hierin is wel lekker. Ravenlok is verdraaid snel en precies. De vijanden daarentegen log, voorspelbaar en simpel.

    Er zijn wat plus- en minpunten waar het de combat betreft. Als Ravenlok ben je veel aan het onderzoeken en de simpele combat is wat dat betreft een vermakelijk tussendoortje. Zeker als je tussen de verschillende werelden quests aan het oplossen bent dan is het wel heerlijk om tijdens het vele lopen gewoon wat om je heen te meppen en het gevoel te hebben dat je progressie in de wereld maakt.

    Aan de andere kant blijft het echter bij deze simpele combat, ook wanneer het om de eindbazen gaat. Ravenlok heeft dan weliswaar een schild en speelt wat krachten vrij, maar haar zwaard is vele malen sneller en is doeltreffend genoeg. Hoewel de bazen er in Ravenlok imposant uitzien, en werkelijk schitterend vormgegeven zijn, kom je als speler geen battles tegen die uitdagend zijn. Alles kan met het zwaard opgelost worden.

    De beperkte uitdaging in de combat gameplay is toch wel een fors minpunt. Er had meer ingezeten. Ravenlok had zich bij uitstek geleend om wat uitgebreidere RPG-elementen aan toe te voegen, eventueel gecombineerd met magische krachten die per vijand of gebied meer of minder effectief zijn. Helaas hebben de ontwikkelaars hier niet voor gekozen en blijft het dus bij simpele hack-and-slash. Prima voor het tijdverdrijf, jammer voor de speler die uitdaging zoekt. Daarmee is Ravenlok dus vooral een verhalende adventure game, met puzzelelementen. Goed om je van bewust te zijn, als je op 4 mei besluit om de game via Xbox Game Pass te gaan spelen!

    Conclusie

    Ravenlok is het laatste deel in de voxel-trilogie die door de ontwikkelaars van Cococucumber ontwikkeld is. De studio is er in geslaagd prachtige werelden neer te zetten vol van verhalen en avonturen om te ontdekken. De game schittert in het puzzel- en speurwerk waarmee je als speler uitgedaagd wordt, waarbij de weinig complexe combat gameplay iets meer uitgediept had kunnen worden. Hoe dan ook, een prachtige game om te spelen!

    Recent articles

    Rik
    Rik
    Deze Pirate Legend en Elden Lord is op alle platformen te vinden. Hij is met Mario en Luigi opgegroeid. Heeft dankzij Gears of War veel te lang over zijn studententijd gedaan. En is met The Last of Us en Ori volwassen geworden. Met een ongezonde obsessie voor collector’s editions weet hij van gamen een dure hobby te maken.
    Abonneer
    Abonneren op
    0 Reacties
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Ravenlok is het laatste deel in de voxel-trilogie die door de ontwikkelaars van Cococucumber ontwikkeld is. De studio is er in geslaagd prachtige werelden neer te zetten vol van verhalen en avonturen om te ontdekken. De game schittert in het puzzel- en speurwerk waarmee je als speler uitgedaagd wordt, waarbij de weinig complexe combat gameplay iets meer uitgediept had kunnen worden. Hoe dan ook, een prachtige game om te spelen! <br> </br> <b>Plus</b></br> + Mooi vormgegeven werelden <br> + Uitdagende puzzels en speurwerk <br> + Unieke characters en verhaalvertelling <br> + Sfeervol sound design <br> </br> <b>Redelijk</b> </br> +/- Combat gameplay is aan de magere kant <br> +/- Bij vlagen onduidelijk wat je als speler moet doen<br> </br> <b>Min</b></br> - geen <br> Review: Ravenlok - magisch mooi
    0
    Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex