Review: Rainbow Six Extraction

Rainbow Six Extraction heeft voor mij al het potentieel om mijn nieuwe ‘elke avond een paar potjes’ game te worden. Als co-op is het echt een feestje, zeker als je team communiceert en je tactieken kan afspreken. De missies zijn afwisselend en best uitdagend en het kost vaak echt moeite om de drie doelen in een missie te volbrengen. Meestal zal je na doel één of twee moeten besluiten tot extractie om niet te sneuvelen. Grafisch ziet de game er goed uit met veel details en de geluiden dragen bij aan de onheilspellende sfeer die de game met zich meedraagt.

Solo is de game lastiger en komt hij minder uit de verf. Gelukkig zit de game sowieso in de Game Pass dus het vinden van medespelers zal niet echt ingewikkeld zijn. Daarnaast bezit de game ook de optie om twee vrienden die de game niet bezitten uit te nodigen. Men heeft bij Ubisoft echt op het co-op aspect ingezet. Dus ben je al fan van Rainbow Six Siege en games als Back4Blood, dan ga je Extraction zeker leuk vinden. Mede omdat het net wat dieper is qua levelen, lore en aanpassingen dan hetgeen we van vergelijkbare games kennen. Het heeft alle goede elementen uit beide soorten games gehaald en dat in een goed concept gegoten. Ubisoft heeft het voor elkaar gekregen om van een wat vlakke tijdelijke mode in Siege een geslaagde stand alone shooter te maken. Ga deze game absoluut proberen, ik beloof je dat je niet teleurgesteld zal zijn.

plussen

+ verslavend
    + geluid draagt veel spanning
    + goed leveling systeem
    + goed doordacht

minnen

- lastig om solo te spelen
    - zou repetitief kunnen worden

In Rainbow Six heb ik meer tijd zitten dan in welke game dan ook. De teller staat op het moment van schrijven op 1075,5 uur oftewel 48 volle dagen. Gaat Rainbow Six Extraction dat record verbreken?

Om dat gelijk te beantwoorden, dat betwijfel ik. Niet omdat de game niet aantrekkelijk is maar simpelweg omdat de competitieve elementen er niet in zitten. Het is in alle opties echt een co-op game. Maar wie weet?

Rainbow Six Extraction is eigenlijk ontstaan in Rainbow Six Siege. In Operation Chimera werd de Outbreak mode geïntroduceerd. Het verhaal draait om een neergekomen meteoor in New Mexico die een virus met zich meedroeg. Vervolgens wordt de bevolking geïnfecteerd en veranderen zij in gevaarlijke wezens. Een soort zombiemode dus. Met de introductie van de bijbehorende operators Finka en Lion, die totaal in hazmat kleding aan de slag gaan, moet je de infectie gaan bestrijden. Maar nu blijkt dat niet genoeg te zijn geweest.

Het verhaal

In Rainbow Six Extraction draait het om ditzelfde virus. Een aantal jaren later komt het virus weer omhoog in een aantal steden in de VS. De unit REACT (Rainbow Exogenous Analysis and Containment Team) wordt opgeroepen en zij starten in New York om de nieuwe bedreiging het hoofd te bieden. In teams van 1 tot 3 spelers ga je verschillende missies aan en vergaar je info over het virus.

De game start met onderstaande trailer waarin we Liberty Island geïnfecteerd zien raken, het symbool van de waarden waar de VS voor staat, het Vrijheidsbeeld, wordt onthoofd.

Elke locatie heeft drie gebieden waarin je andere doelen moet behalen. Denk hieraan aan het vergaren van een weefselmonster of het bevrijden van een overlevende. Deze gebieden lopen op in moeilijkheid. Jij bepaalt of je alle drie de gebieden speelt want je kan op elk moment tot een extractie besluiten. Elk gebied is afgesloten door een airlock. Raak je zwaar gewond en ga je knock out in zo’n gebied, dan wordt de desbetreffende operator in een soort overlevingsschuim verpakt en kan je deze in een volgende ronde uit de klauwen van het virus bevrijden. Of, als je met een team bent, deze operator direct naar een speciale capsule dragen. Doe je het laatste niet dan zal deze operator in het rooster als MIA gemarkeerd worden. Daarnaast is er de mogelijkheid dat je met te weinig health uit een missie komt. Dit maakt dat je in de volgende missie als inactive wordt gemarkeerd en het weer een potje of twee kost voordat deze operator weer ingezet kan worden.

Vanaf de Cautious moeilijkheid kan je als team ook een Gateway Directive missie krijgen waarin je door een portaal naar de Protean, gemuteerde operators, reist en deze moet uitschakelen. Hoe hoger je moeilijkheid, hoe groter de dreiging. Je krijgt dan ook met ander soort vijanden te maken.

De Chimera parasiet toont zich in meerdere vormen. Zo worden de wanden en vloeren van geïnfecteerde gebieden gevuld met een soort tapijt die je niet ongemerkt kan betreden. Het kraken van de vloer trekt namelijk de vijand aan. Dit goedje verspreidt zich ook razendsnel. Rond nesten en als je een geïnfecteerd wezen uitschakelt zie je het spul ontstaan. Daarnaast lopen er nogal wat ARCHÆANS rond. Van ontploffende tot spijkers schietende versies in Tier 1 tot aan de APEX, een wezen dat andere wezens kan oproepen, in Tier 4. Dacht je dan alle griezels wel gehad te hebben, dan heb je pech. De Proteans zijn wezens die de gedaante van operators aannemen maar dan net even nastier. Net zoals in Rainbow Six Siege, zal je de game rustig moeten benaderen. Het is vooral zo weinig mogelijk geluid maken en het liefst veel engerds stealthy uitschakelen.

Samenwerken is dan ook het magische woord. Helaas laat de review-versie niet toe dat ik vrienden van mijn keuze in de game haal waardoor ik deze review voornamelijk solo gespeeld heb. Dat is trouwens niet onmogelijk maar je merkt gewoon dat een goed gebalanceerd team met andere gadgets, beter werkt dan jij in je eentje met één gadget tot je beschikking. Gelukkig kwam ik in de quick match uiteindelijk toch wat medespelers tegen, waaronder de PR van Ubisoft Frankrijk, en dan merk je pas hoe het spel tot een hoger niveau getild wordt. Als coop-spel is Extraction echt geweldig en is het echt genieten.

Als je alle locaties hebt doorlopen, dan kom je uiteindelijk bij de endgame uit, het Maelstrom Protocol. Dit is een uitgebreidere mode waarin je van subzone naar subzone gaat en daar allerlei Intel moet verzamelen. Om deze mode in te gaan, zal je wel richting level 10 moeten zijn. Anders is het een hopeloze exercitie.

De game zal voor Rainbow Six spelers geen geheimen kennen. De controls werken voor het grootste deel hetzelfde maar mocht je er even in willen komen, de game heeft een zogenaamde VR trainingsmode waarin je alle kneepjes en de nieuwe onderdelen, zoals het bevrijden van een eerder gevangen teammaat, worden uitgelegd.

Het spel is zeer uitdagend en best lastig te volbrengen. Zeker sommige missies zoals het verdedigen van een bom waarbij je aan alle kanten wordt belaagd. Zelfs met een team was dit geen appeltje eitje. Daarnaast is je health echt een punt van aandacht. Het spel zit namelijk niet echt vol met resources dus een health pack of nieuwe ammo vinden is echt geluk hebben. Je merkt hieraan al dat je in een team met bijvoorbeeld Doc of Finka al wat voordeel kan hebben. Bij elkaar blijven en goed samenwerken is dan ook cruciaal.

Natuurlijk heeft een game zoals deze alles in zich om repetitief te worden. Ikzelf ben daar niet bang voor. Het is herhalend wat je doet maar de game biedt mij toch genoeg variatie en uitdaging om er telkens nog een potje aan vast te plakken.

Graphics and sound

Grafisch heb je de keuze tussen 4K met een mindere fps of 1080p met 60 fps. Het is jammer dat men zelfs op een Series X die keuze nog moet maken. Ik heb voornamelijk op 4K gespeeld. De framerate liep volgens mij best aardig en ik vond de 1080p mode toch iets te vlak. In 4K zijn de maps prachtig gedetailleerd. Het museum op Ellis Island toont je goed gedetailleerde objecten en nodigt bijna uit om even het museum te gaan bekijken. Helaas zitten die enge geïnfecteerden je constant op de nek. Het geluid helpt zeer bij de onheilspellende sfeer in het spel. Je bent constant op je hoede, zeker als je de visuele markers die vijanden aankondigen, uit zet.

Progressie

De game kent een bekend progressie systeem. Je start met een aantal basis operators die ook een basis uitrusting hebben. Deze breidt zich uit naarmate je meer XP scoort. Er zitten in Extraction ook een rij aan specifieke REACT gadgets zoals een Glue Grenade of een Scan Mine. Deze REACT-tech kan je bij elkaar verdienen door veel te spelen en levelen. Elke locatie is oneindig te spelen met telkens andere doelen. En hoe hoger de moeilijkheidsgraad, hoe groter de beloning. Daarnaast moet je in de gebieden info verzamelen. Overal liggen stukjes info die tezamen het verhaal maken.