Het sportgames-seizoen is weer begonnen. EA heeft zoals elk jaar zijn vaste rijtje upgrades en ze trappen af met Madden NFL. Gaan we in ons voetballand ooit warmlopen voor deze sport?

Zoals ik in eerdere jaren al heb gezegd, American Football is voor het grootste deel van Nederland behoorlijk abracadabra. Dat alleen al zorgt dat een game als Madden geen grote verkoopcijfers in ons land kent. De truc om dit beter te laten worden is allereerst zorgen dat de gemiddelde onnozele speler een beetje snapt wat hij aan het doen is. Slaagt Madden daar in? Deels maar niet helemaal.

Eigenlijk is dat ook niet zo gek. Zoals wij opgroeien met termen zoals de buitenspelval, een 3-4-3 opstelling, via de vleugels aanvallen, zo groeien Amerikanen op met termen als Flood en Blitz, met Fullbacks en Wide Receivers. Termen die ons niet direct laten snappen waar het hier om gaat. De truc om Madden dus speelbaar te maken is deze termen zo snel mogelijk helder te maken.

Modes

Laten we starten met de modes die je in Madden tegenkomt. Dat zijn er niet heel veel. Je hebt het aloude Ultimate Team en Exhibition, modes die ik in deze review links laat liggen. Daarnaast is er Franchise en het vervolg op het vorig jaar gestarte verhaal Longshot. Laten we starten met het vervolg op Longshot.

Net zoals in FIFA is men vorig jaar gestart met een verhaal in Madden te bouwen. We waren getuige van twee Highschool spelers die beide rijzende sterren leken te zijn. Door mee te doen met een spelprogramma, Longshot genaamd, kon een van de twee een plek veroveren in een NFL team. Het einde vorig jaar was wat onbevredigend te noemen. Maar goed, dit jaar mogen we verder in Longshot: Homecoming.

We volgen wederom de belevenissen van Colt Cruise en Devin Wade. Devin is nog steeds in de running om een prof te worden terwijl de NFL carrière van Colt eigenlijk ten einde is en hij zich meer op de muziek probeert te richten. Het is een verhaal die je vooral kijkt, alsof je naar een tv-serie zit te kijken. Intriges met een tot dan toe onbekende zusje, zieke coaches, overijverige managers, alle GTST aspecten vind je erin terug. Er zijn geen interacties in het verhaal zelf totdat er iets op het Football veld gebeurt. Dan krijg jij de controle. Je kan het het beste zien als een summiere tutorial die je op een rustige manier uit probeert te leggen wat bijvoorbeeld een Flood aanval betekent.

Verwacht niet dat je na het verhaal totaal begrijpt wat al die termen nu betekenen en hoe jij deze inzet, daarvoor is deze materie echt te ingewikkeld en te ver van ons bed. Het verhaal op zich zit vol clichés en is entertaining te noemen. Maar meer dan dat is het ook niet. Ben je klaar met Longshot, dan zou je enigszins uit te voeten moeten kunnen met Franchise.

Franchise

Franchise, de naam zegt het al, laat je de rol van coach, speler of eigenaar aannemen. Als speler doe je niets anders dan spelen als de persoon die je gekozen hebt, als coach krijg je ook meer invloed op strategische zaken en speel je met het complete team, als eigenaar komt daar dan nog eens het managen van een stadion en allerlei andere bijzaken bovenop.

Men heeft het skill points systeem van FIFA overgenomen. In de game kan je aan elke speler bepaalde skills toewijzen en verbeteren als ze op het veld presteren. Ook hier heeft men de mogelijkheid om dit met een klik toe te wijzen, gelukkig.

De meesten van ons zullen de positie van coach kiezen. Met wat aanwijzingen probeert de game je duidelijk te maken welke keuzes er zijn en wat je daarvan gebruikt. Om heel eerlijk te zijn kan ik niet zeggen dat het de sport begrijpelijker maakt. Het trade systeem in de Amerikaanse sporten blijft wat vaag en de tactieken… laten we het daar maar helemaal niet over hebben.

Al die Playbooks zijn zo gevuld met zoveel verschillende plays, dat het bijna een LOI studie nodig heeft om er enig licht op te laten schijnen. Gelukkig kan je er ook voor kiezen om dit te laten voor wat het is en gewoon de aanbevolen plays te spelen. Maar dan nog, op het schema wat je dan ziet, zie je vakken staan, looplijnen gaan en zou je, voor het mooie, moeten analyseren welke play de tegenstander kiest en jouw strategie daarop aanpassen. Dat kan zelfs terwijl je de spelers opstelt door een andere vorm te roepen of aan te geven. Maar ik heb echt geen flauw idee wat ik dan moet doen of zelfs aan het doen ben. Voor mij beperkt het zich dus tot het kijken naar looplijnen en meestal de rode (voorkeurs)lijn als play te kiezen.

Voordat de wedstrijd begint, heb je (Goddank) de keuze tussen hoe jij het spel wil spelen, waar jij de controle krijgt en waar het automatisch gaat. Dat is prettig want American Football wedstrijden zijn lang, heel lang. Ik raad je aan, zeker in het begin, om alleen de offensive delen zelf te spelen. Aanvallen is best al ingewikkeld maar verdedigen? Dat is helemaal onbegrijpelijk. Zet daarnaast ook nog eens dat je maar een speler direct kan laten bewegen en dan is het verdedigen eigenlijk meer een soort ‘ik doe maar wat’ actie geworden. Bij een aanval krijg je de controle over je Quarterback, kies je welke speler jij de bal gaat geven en probeer je zo telkens die 10 yards binnen vier pogingen te overbruggen.  Tussendoor krijg je trainingen en tips zodat het spel een klein beetje duidelijker wordt. Maar to be honest, het blijft altijd een beetje gissen voor mij.

Gemist

Wat Franchise wel mist is het maken van je eigen team. Zoals dat bijvoorbeeld in NHL 18 mogelijk was, zou dit in Madden ook mogelijk moeten zijn. Wat is er leuker dan een Nederlands team te bouwen en deze in oranje kleuren te laten meedoen. Helaas heeft men deze optie niet in Madden gebouwd dus je zal het met de bestaande teams moeten doen. Dat zijn er gelukkig wel aardig wat dus keus genoeg. Ook in de verschijning van de coach kan je niet zoveel veranderen. De keuze in gezichten en kleding is zeer beperkt.

Verbeterd

Wat wel een stuk beter is geworden is de AI. Ik merk dat het spelen van Madden 19 een stuk lastiger is geworden ten opzichte van deel 18. Zeker de defence anticipeert meer op jouw acties en de intercepties die ik tijdens mijn spel tegenkom zijn vele malen meer dan ooit tevoren. Frustrerend want dit maakt ook dat het snappen van al die formaties nog belangrijker wordt. Ook zijn de bewegingen van spelers en de collisions realistischer in beeld gebracht. Het neerhalen van een tegenstander oogt best echt.

Beeld en geluid

Grafisch gezien is de game verbeterd en vooral op de One X ziet hij er over het algemeen goed uit. Toch laat hij ook beelden zien die je ook op een 360 zou kunnen plaatsen, zeker tijdens cutscenes. Ook heeft de game best wat glitches. Zo heb ik al een touchdown in een container gevierd of half in het publiek. Maar over het algemeen ziet het er gelikt uit. Mooie herhalingen, commercials tijdens de break (ik neem nog een Snicker). Met Madden 19 heb je geen NFL tv meer nodig.

De presentatie geeft je het gevoel dat je echt naar een wedstrijd op tv zit te kijken, het commentaar van Brandon Gaudin en Charles Davis is accuraat en levendig. De geluiden uit het stadion zijn ook goed en de muziek die je in het menu hoort is gewoon lekker. Goede soundtrack, absoluut.

Madden NFL 19 is op bepaalde aspecten een verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Het verhaal is vermakelijk en zorgt dat je wat uurtjes aan de game gekluisterd zit en ook nog wat dingen leert. Franchise is best uitgebreid en kan je aardig wat uren bezig houden. Maar Madden is niet voor iedereen weggelegd. Zelfs in Rookie stand en met de tips en uitleg blijft deze sport voor de meesten van ons een mysterie. Ik vermoed dus dat het een game is voor of de grote sportsfans die sowieso elke sportsgame willen spelen of voor dat selecte groepje mensen die in ons koude kikkerlandje groot fan zijn van de NFL en daadwerkelijk weten hoe de sport werkt. Want om hem ten volle te waarderen zou je op zijn minst iets van plays en andere aspecten van de sport moeten weten en die kennis missen we binnen onze redactie, helaas.

Ben je een kenner, dan is dit een must buy. Zo niet, dan is het goed te weten dat Madden binnen een maand of acht ook in EA Access zal komen. Altijd leuk om hem dan eens te proberen. Al met al is het geen slechte game die een heel slecht cijfer verdient. Hij verdient spelers die snappen wat ze moeten doen en voor hen zal deze game hoog scoren. Ik zit een beetje in het midden en waardeer hem dus op die manier.

Madden NFL 19
75 %
review-madden-nfl-19Plussen<br> <br> +Grafisch beter<br> +Longshot is onderhoudend<br> +Voor de kenners een feestje<br> +Mogelijkheid om alleen stukjes te spelen<br> <br> Minpunten<br> <br> - Plays lastig te begrijpen, zelfs met uitleg<br> - Het gevoel dat je maar wat doet<br>